سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تصمیم دولت عربستان مبنی بر پرداخت هبه (هدیه) به جای دیه جان باختگان منا به خانواده‌های آنها گفت: تا زمانی که ما برای حفظ امنیت حیثیتی اخلاقی و مالی حجاج تضمین نگیریم نباید حاجی اعزام کنیم.

به گزارش مرور نیوز، سیدحسین نقوی حسینی اقدام دولت عربستان در راستای پرداخت هبه به جای دیه جان‌باختگان فاجعه منا را فرار دولت عربستان از تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای خود برشمرد و گفت: دولت عربستان موظف است که به تعهد خودش پایبند باشد زیرا که تامین امنیت جانی حجاج به عهده دولت عربستان است و هر لطمه جانی که به آنها وارد شود، دولت عربستان باید پاسخ دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بر اساس احکام دینی دولت عربستان مکلف به پرداخت دیه جان باختگان فاجعه منا است، اظهار داشت: پرداخت در قالب هبه هیچ معنایی ندارد و به معنای نادیده گرفتن تعهدات بین‌المللی است.

نقوی حسینی با بیان اینکه چنین اقدامی توهین به مردم و خانواده‌های جان باختگان فاجعه منا است، اظهار داشت: وقتی ما این مطالب را به مسئولین سازمان حج می‌گوییم ناراحت می‌شوند در حالی که ما می‌گوییم نباید بدون تعهد گرفتن از عربستان برای تامین و تضمین امنیت جانی، حیثیتی، اخلاقی و مالی هموطنان حاجی اعزام کنیم.

وی با طرح این پرسش که در صورت وارد شدن خسارات به حجاج چه کسی باید جبران کند، تاکید کرد: تا ما از این تضمین‌ها نگرفته‌ایم نباید حاجی اعزام کنیم، بنابراین برخورد دولت عربستان هم بر خلاف تعهدات‌اش و هم بر خلاف شان ملت ایران است.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: فارغ‌ از اینکه تفاوت مبلغ دیه و هبه چقدر است بقیه مسائل نیز برای ما مهم است زیرا مردم جانشان را برای بی‌کفایتی دولت عربستان از دست داده‌اند و آنها ادعا می‌کنند که با پرداخت هبه به مردم ما لطف می‌کنند.