یک عضو شورای عالی سیاست گذاری گفت: یک شهردار سالم می‌تواند شورا را هم سالم نگه دارد. پاک‌دستی و داشتن تخصص لازم در مدیریت شهری مهم ترین نکته‌ای است که در شورای عالی سیاست گذاری مطرح شد و شهردار آینده باید این دو ویژگی را داشته باشد.

به گزارش مرور نیوز، یک عضو شورای عالی سیاست گذاری گفت: یک شهردار سالم می‌تواند شورا را هم سالم نگه دارد. پاک‌دستی و داشتن تخصص لازم در مدیریت شهری مهم ترین نکته‌ای است که در شورای عالی سیاست گذاری مطرح شد و شهردار آینده باید این دو ویژگی را داشته باشد.

محسن مهرعلیزاده می‌گوید جمنا تصور درستی از سپهر سیاسی کشور ندارد و این را می‌توان از کاندیداهایی که انتخاب کرد و صلاحیتشان احراز نشد متوجه شد. او همچنین از احتمال کناره‌گیری قالیباف به نفع رییسی خبر می‌دهد و معتقد است رقابت اصلی بین روحانی و رییسی خواهد بود.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره دیدار و رایزنی اعضای این شورا با سید محمد خاتمی برای بستن لیست نهایی این جناح در انتخابات شوراها گفت: شورای عالی سیاستگذاری در مراحل مختلف و تصمیماتی که می گیرد حتما با آقای دکتر خاتمی مشورت و از نظرات ایشان استفاده می کند،اما در کل ما فرآیند مشخصی داریم و بر اساس آن عمل می‌کنیم که قطعا مورد تایید ایشان است.

متن کامل این گفت‌وگو به این شرح است:

ارزیابی شما از آرایش سیاسی فعلی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چیست؟


مشاهده می کنیم اشخاصی که در سیاست کشورمان بسیار شناخته شده هستند در این دوره ثبت نام کرده‌اند که می توان سه محور را برای این ثبت نام ها در نظر گرفت، نخست می توان به جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) اشاره کرد؛ به نظر می‌رسد جمنا در برنامه‌ریزی‌ها موفق عمل نکرده است و نتایجی را که مد نظر داشت به دست نیاورد. جمنا تصور درستی از سپهر سیاسی کشور ندارد و از کاندیداهایی که انتخاب کرد و صلاحیتشان احراز نشد این را می‌توان متوجه شد.

امروز رئیسی و قالیباف که گفته می شود نامزدهای جمنا هستند در میدان حاضر شدند که گفتمانشان مشخص است و به نظر می رسد قالیباف در نهایت حامی رئیسی باشد و محور سوم جهانگیری و روحانی هستند که می توان گفت هر دو در یک گفتمان سیاسی قرار دارند و قرار است مکمل یکدیگر باشند. محور سوم آقایان هاشمی طبا و میرسلیم هستند، درست است هر دو این افراد اعلام کرده‌اند که مستقل وارد انتخابات شده‌اند اما از لحاظ فکری به یکی از این طرفین تعلق خاطر دارند.

آیا شاهد دو قطبی شدن فضا در این دوره هستیم؟

به نظر می‌رسد فضای انتخاباتی کشور خواسته و یا ناخواسته دوقطبی شده است و رقابت ها آشکار خواهد شد،‌ پیش بینی من این است که نهایتا رقابت بین آقای روحانی و رئیسی شکل خواهد گرفت مگر اینکه در روند تبلیغات، ارزیابی‌ها و یا نظرسنجی‌ها اتفاق خاصی پیش بیاید در این موضوع شاهد تغییراتی باشیم.

مشاهده می کنیم عده‌ای سعی دارند به انحای مختلف دولت را تخریب کنند و از هر فرصتی برای این امر استفاده می‌کنند،با توجه به حجم تخریب‌ها وضعیت آقای روحانی را در میدان انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهمترین مطلبی که در حال حاضر افکار عمومی مطرح می‌کنند و قابل پیش بینی نیز بود، اشتغال و معیشت است، مردم نسبت به این مسئله بسیار حساس هستند و تاکید دارند رای آن‌ها نیز گواه بر این مطلب است، مردم نشان داده‌اند حامی کاندیدایی هستند که برای ارتقاء رفاه آنان گام بردارد. سال 92 نیز مردم به همین نیت رای خود را به داخل صندوق ها انداختند. در همان سال به خاطر دارم در نظر سنجی‌ها بیش از 65 درصد از مردم دغدغه اصلی‌شان را اقتصاد، معیشت و اشتغال عنوان کردند.

باید به یاد داشته باشیم که تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شد بسیار حساب شده و دقیق بودند ، تحریم‌ها با قصد ایجاد مشکلات اقتصادی برای دولت و کشور وضع شدند. ‌ما شاهد تحریم‌های سنگین در زمینه‌های بانکی، حمل و نقل دریایی و بیمه‌ها بودیم که فشار طاقت فرسایی را بر دولت وارد می‌کرد، دولت یازدهم به خوبی توانست در عرض دو سال این معضلات را حل کند و برجام را به فرجام برساند. البته ممکن است معدودی دایما بر بی‌نتیجه بودن برجام اشاره کنند اما حرفشان در افکار عمومی تاثیری ندارد.

به نظر شما برجام در حل مسائل و مشکلات اقتصادی چقدر موثر بوده است؟

من در اتاق بازرگانی کمیته گردشگری اتاق بازرگانی هستم و شاهدم جذب توریست مثلا در استانهایی مانند اصفهان و یزد قابل مقایسه با زمان تحریم‌ها نیست. نتایج برجام یک نتایج کلی نیست بر اساس مناطق هم دست‌آوردهایی داشته که باید به آن توجه کرد. با به سرانجام رسیدن برجام بخشی از این مسائل اقتصادی مردم حل شد. روحانی به خوبی توانست این مطلب را به نتیجه برساند که اولین قدم برای برآوردن این خواسته‌ها برداشتن تحریم است.رفع عملی تحریم باعث می‌شود که مشکلات اقتصادی برطرف شود.

برای این که مسیر رفع تحریم ها جامعه عمل به خود بپوشاند باید برای توسعه و ارتقاء مسائل زیرساختی اقتصادی گام برداشت، مانند این که نهادها و سازمان‌ها فضای امنی را ایجاد کنند که سرمایه‌دار خارجی بتواند در کشور سرمایه گذاری کند. مسئولین اقتصادی در هیات دولت باید به این مساله توجه داشته باشند که سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند بخش عظیمی از گره‌های اقتصادی را باز کند.این راه باز شده و باید به مردم گفته شود که ما چه مسیری را طی کردیم تا تحریم‌ها برداشته شود.

مشاهده می‌کنیم رقبای آقای روحانی با ترفندهای خاص خودشان این مطلب را وارونه نشان می دهند که برجام توفیقی نداشته و اتفاقی نیفتاده، آنها مطرح می‌کنند مگر چیزی در کشور ارزان شده و یا وضعیت اقتصادی شما تغییری کرده؟ این در حالیست که واقعیت چیز دیگری است، روزگاری در کشور ما رشد اقتصادی منفی 6 درصد بود اما امروز به مثبت 7 درصد رسیده است، کنترل قیمت و تورم لجام گسیخته کار مشکلی است اما دولت یازدهم به خوبی از عهده این کار برآمد.

درست است مسیر به طور کامل طی نشده و کتمان هم نمی توان کرد، مطمئنا رقبای روحانی از این حربه استفاده می‌کنند و در مناظرات از کلیدواژه هایی مانند این که آیا اشتغال و رونق اقتصادی به وجود آمده ؟ وضعیت معیشت مردم بهبود پیدا نکرده است و این که آثار برجام آیا در زندگی مردم قابل لمس است یا خیر؟

دولت چگونه پاسخ این تخریب و تهمت ها را خواهد داد؟

من اطمینان دارم دولت با عدد و ارقام‌ها و آمارهای که ارائه می دهد از پس رقبای خود بر خواهد آمد، به عنوان یک کارشناس اقتصادی می گویم ایجاد 700 هزار شغل در یک سال واقعا هنر است، آن هم در شرایطی که هنوز در مسیر رشد اقتصادی به طور کامل قرار نگرفته‌ایم و برجام هنوز میوه اصلی و کامل خود را نداده است. مشاهده می‌کنیم امروز ترامپ فشارهایی را بر روی کشور ما در قضیه برجام می‌آورد که این خود مزید بر علت است معتقدم سایر بخش‌های نظام باید به دولت کمک کنند تا مدیریت جامع و کامل بر این مسیر صورت گیرد البته ناگفته نماند خوشبختانه هر چه به جلو گام برمی‌داریم در جامعه سطح سواد اجتماعی بیشتر می‌شود و مردم به خوبی پی می‌برند که چه کسی برای آن ها قدم سازنده برداشته است علی رغم اینکه عده‌ای سعی می‌کنند با اقدامات پوپولیستی مردم را از دستاوردهای دولت دور و ناامید کنند.

افکار عمومی فراموش نخواهد کرد که در سالهای دولت قبل به دلیل سیاستهای غلط تورم 43 درصدی تجربه شد و یا در حوزه درمان پیدا کردن داروهای گران هم حتی سخت شده بود اما وضعیت امروز در بهداشت و درمان قابل مقایسه با قبل نیست. این را می توانند از مردم بپرسند.

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی چه اقدامی انجام داده است و نحوه هماهنگی بین ستادهای استان‌ها و شورا چگونه است؟

شورای عالی سیاست گذاری در آخرین جلسه سال 95 حمایت قاطع خود را از روحانی به عنوان کاندیدا اعلام کرد و بر این تصمیم خود تاکید دارد.

هماهنگی بین شورا و ستادهای تبلیغاتی روحانی در سراسر کشور انجام شد، نیروهای اصلاح طلب در تعامل و همکاری با این ستاد قرار گرفته‌اند که اطلاعات و آمارها و ظرفیت‌های استانی‌شان را در اختیار آقای روحانی قرار دهند قطعا رئیس دولت یازدهم با این آمارها می‌تواند دستاوردهای خودش را به طور کامل برای مردم شرح دهد.اصلاح‌طلبان روحانی را کاندیدای خودشان می‌دانند و مشخص است پیروزی روحانی در کشور نزد افکار عمومی پیروزی اصلاح‌طلبان محسوب شده و فضای عمومی جامعه هم گفتمان اصلاح طلبی را همراهی می کند.

وضعیت اصولگرایان را در این انتخابات چگونه ارزیابی می کنید فکر می‌کنید بتوانند در نهایت بر روی یک کاندیدا به اجماع برسند؟

آنچه مسجل است و روند کار تا به امروز نشان داده این است که آقای رئیسی کاندیدای اصلی خواهد بود، به نظر می رسد که کاندیداهای دیگر به نفع رئیسی کنار روند ولی به نظرم با توجه به نظرسنجی‌ها و مقبولیتشان می‌توان گفت که شاید در لحظات آخر تصمیم عوض شود.

شورای عالی سیاست گذاری چه ساز و کاری برای بستن لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران اتخاذ کرده است؟

جالب است در یک برهه‌ای از زمان ما با رد صلاحیت گسترده روبرو می‌شویم و در مقطعی دیگر با تایید صلاحیت‌های گسترده. شاخصه‌های مختلفی برای اداره و مدیریت شهری در نظر گرفته شده ، قطعا افرادی که در لیست قرار می گیرند باید با مدیریت فضای شهر، محیط زیست، عمران، اقتصاد شهری آشنا و دارای تخصص باشند.

تصمیم سخت و دشواری است که از بین چند صد نفر لیستی با تعداد محدود بسته شود اما با شاخصه‌هایی که در نظر گرفته شده قطعا می‌توانیم لیست مفیدی را ارائه دهیم و امیدوارم در بدنه شهرداری اصلاح طلبان موفق ظاهر شوند. ما فرم هایی را در اختیار اصلاح طلبان علاقمند قرار داده‌ایم که در آن سوابق خود را بیان کنند تا اصلح ترین افراد انتخاب شوند.

متاسفانه لیست باید با 21 نفر بسته شود، اما تنها این لیست مد نظر ما نیست؛ 1600 پست مدیریتی و هزاران پست کارشناسی و عملیاتی وجود دارد، افرادی که فرم پر کرده‌اند و علاقمندی خودشان را ابراز کرده‌اند می‌توانند در این پست‌ها ورود کنند و با توجه به خلاقیت و استعدادهای خودشان در آنها مشغول به کار شوند. قطعا ما از نیروهای جوان و علاقمند بیش از هر زمان دیگری در بدنه شهرداری و شورای شهر استفاده خواهیم کرد. وقت آن رسیده که بدنه شهرداری از متخصصین جوان اصلاح طلب بهره ببرد.

شهرداری که از سوی جریان اصلاحات معرفی خواهد شد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

قبل از هر چیز باید اشاره کنم که یک شهردار سالم می تواند شورا را هم سالم نگه دارد. پاک‌دستی و داشتن تخصص لازم در مدیریت شهری مهم ترین نکته‌ای است که در شورای عالی سیاست گذاری مطرح شد و شهردار آینده باید این دو ویژگی را داشته باشد، ما قطعا شهردار را با اساس این دو اولویت انتخاب خواهیم کرد.

در وهله اول مسئله شورا مهم تر از انتخاب شهردار است تمام تلاشمان این است یک شورای متخصص ، پاکدست داشته باشیم. تمام دغدغه من این است که در فرآیند تبلیغ شورا یک نقشی داشته باشیم تا بتوانیم افرادی را انتخاب کنیم که بدانند مدیریت شهری چیست، اگر به این نقطه برسیم خود یک پیروزی است.

هیچ گاه برای انتخاب شهردار در شورای عالی سیاستگذاری صحبتی مطرح نشده این شورا در حال حاضر وظیفه خود می‌داند در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری با نیروهای اصلاح طلب در هماهنگی کامل باشد.

آیا با سید محمد خاتمی به عنوان رهبر جریان اصلاحات برای تعیین شاخصه ها و بستن لیست دیدار و گفت‌وگویی صورت گرفته است؟

شورای عالی سیاستگذاری در مراحل مختلف و تصمیماتی که می گیرد حتما با آقای دکتر خاتمی مشورت و از نظرات ایشان استفاده می کند،اما در کل ما فرآیند مشخصی داریم و بر اساس آن عمل می‌کنیم که قطعا مورد تایید ایشان است.

برخی‌ها به ثبت نام آقازاده‌ها و حضور آنها در لیست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها اعتراض دارند، نظر شما در این باره چیست؟

شاخصه‌هایی که در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مطرح شده به هیچ عنوان امتیازی برای آقازاده بودن چه منفی و چه مثبت در نظر نگرفته شده است، شخصا اعتقاد دارم به هیچ وجه از هیچ شهروندی نباید امتیازی را سلب کرد به این دلیل که آقازاده است و یا نیست به هر حال هر فرد زندگی خودش را دارد و اینکه منسوب به فرد بزرگی باشد و متکی به آن، نباید جایگاهی برایش در نظر گرفته شود این به دور از مردمسالاری و شایسته‌سالاری است و از طرفی هم به این دلیل که مدیر و کاردان است اما چون آقازاده است از گردونه خارج شود.

چه تدبیری در شورای سیاستگذاری اندیشیده‌اید که در انتخابات شورای شهر و روستا افرادی که در لیست قرار می گیرند بعد از انتخاب شدن خلاف قول خود عمل نکنند؟

به هر حال افراد تعهدنامه و یا میثاق‌نامه‌ای را امضا می‌کنند که باید به آن پایبند باشند وقتی چنین چیزی را امضا می‌کنند بدین معنی است که هیچ گاه از زیر مسئولیت خود شانه خالی نمی‌کنند.

فکر می کنید جریان احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای حضور در انتخابات شوراها دارد؟

به نظر نمی‌آید که جریان احمدی نژاد بخواهد موقعیتی به دست بیاورد و در شوراها شرکت کند اصولگراها خط خود را از احمدی نژاد جدا کردند و به نظر می رسد تاریخ حضور نوع تفکر او هم در فضای سیاسی کشور پایان یافته است.