وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما آمادگی داریم کلید نمایشگاه کتاب را سال آینده به صنوف واگذار کنیم.

به گزارش مرور نیوز، مراسم افتتاحیه سی‌امین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقایقی پیش با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید رضا صالحی امیری وزیر ارشاد و معاونین این وزارتخانه در شهر آفتاب برگزار شد.

براساس این گزارش صالحی امیری وزیر  ارشاد ضمن اشاره به آغاز سی‌امین دوره از نمایشگاه کتاب تهران آن را یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب برشمرد.

به گفته وزیر ارشاد می‌توانیم ادعا کنیم نمایشگاه کتاب محصول انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: در اندیشه امام و مقام معظم رهبری کتاب نقش و جایگاه مهمی در تحول و توسعه انسانی دارد و حفظ نقش کتاب وظیفه همه علاقمندان به نظام است.

این مقام مسئول در وزارت ارشد ضمن تقدیر از بنیانگذاران نمایشگاه کتاب به دوره‌های ابتدای آن اشاره و متذکر شد: در روزهایی که کشور یکی از دوران‌های سخت خود را پشت سر می‌گذاشت اولویت فرهنگی در آن فراموش نشد.

وی با اشاره به جنگ و معطوف شدن همه عوامل به آن و برگزاری نخستین دوره از نمایشگاه کتاب در پاییز سال 66 تصریح کرد: اولین دوره از نمایشگاه کتاب با حضور ناشرانی از 32 کشور در همان روزها برگزار شد و این نشان می‌دهد تا به امروز که شاهد سی‌امین دوره هستیم هیچ حادثه‌ای نتوانسته ا ین نمایشگاه بزرگ را به تعطیلی بکشاند. برگزاری نمایشگاه در آن روزها و استمرار آن بهترین قوا در نظام جمهوری اسلامی است چرا که 30 سالگی بهترین سن برای رشد و تعالی است.

صالحی امیری با بیان اینکه طی سال سی‌ام برگزاری نمایشگاه شاهد واگذاری امور و تشکل‌های صنفی بودیم، گفتا: می‌توانیم در سی‌امین سال افق‌های پیش رو را ترسیم کنیم از این لحاظ افق اجرایی در سال سی‌ام به صنوف واگذار شده است و ما آمادگی داریم کلید نمایشگاه سال آینده را کامل به صنوف واگذار کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد طی سی و یکمین دوره از نمایشگاه کتاب مسئولان ارشاد به عنوان دولت مهمان این پروژه فرهنگی باشند و صنوف میزبان این وزن بزرگ فرهنگی.

وزیر ارشاد لزوم رسیدن به چنین جایگاهی را نیازمند نگاه بلند به آینده دانست و گفت: باید ببینیم آینده کتاب به کدام سمت سوق می‌یابد. جمعیت کتاب خوان ما در کجا قرار دارد و اقتصاد نشر در چه وضعیتی است. سرانه مطالعه چه وضعی دارد؟

وی افزود: کلید نمایشگاه باید به تشکل‌ها واگذار شود و همه نهادهای غیردولتی در برگزاری نمایشگاه کتاب نقش اساسی ایفا کنند.

وزیر ارشاد همچنین در ادامه به آمار نشر کتاب از سال 91 تا 95 اشاره و تاکید کرد: در سال 91 در ایران 64 هزار و 151 عنوان کتاب، در سال 92، 66 هزار و 514 عنوان در سال 93، 73 هزار و 812 عنوان کتاب در سال 94، 81 هزار و 327 عنوان و طی سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران 88 هزار و 504 عنوان منتشر شده است. این روند بیانگر تحول کیفیت و کمیت در نشر ایران است و نشان می‌دهد علی‌رغم تحولات کشور این حوزه مستمرا به کار خود ادامه داده است.

صالحی همچنین نمایشگاه را فرصتی برای اقتصاد نشر دانست اما نگاهی هم به دیپلماسی فرهنگی داشت و ضمن اشاره به دوران پساتحریم افزود: نقش دیپلماسی فرهنگی امسال اتفاق مهمی را در نمایشگاه رقم زده است. به دلیل تحریم در ادوار گذشته ناشران خارجی کمتر به طور مستقیم در نمایشگاه شرکت می‌کردند ولی در فضای برجام نقش نمایشگاه پررنگ‌تر شد و سال گذشته روسیه و پیش از آن عمان به عنوان میهمان ویژه شرکت کردند. ما حتی از چند کشور اروپایی و آسیایی تقاضا به عنوان میهمان ویژه داریم.

وزیر ارشاد در پایان سخنان خود از ایتالیا به عنوان میهام ویژه و استانبول به عنوان شهر میمان یاد کرد و متذکر شد: وجهه بین‌المللی نمایشگاه امسال تقویت شده و این اتفاق در منطقه کم‌نظیر است ما می‌توانیم دیپلماسی فرهنگی را در تبادل فرهنگی با کشورها گسترش دهیم. کتابخوانی در میان ایرانیان، تاریخ و تبار طولانی دارد و کتاب در متن زندگی ایرانیان بوده و خواهد بود.

در ادامه چزاری معاون وزیر میراث، فرهنگ و گردشگری کشور ایتالیا پیام رئیس جمهور کشور ایتالیا را قرائت کرد.

در این مراسم همچنین محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سخنانی به روند واگذاری امور به تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: روند واسپار‌ی‌ها با عنایت به محدودیت‌های موجود در ناحیه دولت و بضاعت‌های صنف برای پذیرش این مسئولیت راهی چند ساله را طی نموده است.

وی گفت: امروز میزان واسپاری به نقطه بالاتری رسیده و در همین نمایشگاه مدیریت 7 کمیته اصلی نمایشگاه و همچنین معاونت اجرایی نمایشگاه توسط نمایندگان صنف انجام می‌شود. واسپاری در حوزه نشر منحصر به نمایشگاه کتاب نبوده است و اتحادیه ناشران تهران در محدوده تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران «آشنا» در سایر مناطق وظایف بیشتری را برعهده گرفته است.

در این مراسم با حضور رئیس مجلس از تمبر دوره سی‌ام نمایشگاه رونمایی شد.