فضای مجازی با همت دولت به فرصتی برای ارتباط و تعامل بیشتر بین شهروندان تبدیل شده است و با توجه به نزدیکی انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی، بسیاری از نامزدها با تشکیل کانال های ارتباطی قبل از موعد تبلیغات به دنبال کسب سهم بیشتری از اقناع افکارعمومی هستند.

به گزارش مرور نیوز، برگزاری انتخابات متعدد در ایران از نشانه های اجرای سیاست های دموکراتیک در جمهوری اسلامی است تا مردم بتوانند نقش خود را به صورت مستقیم با رای پنهان در تصمیم گیری و تصمیم سازی های ملی و محلی ایفا کنند و دولت یازدهم در این بین با افزایش زمینه های نفوذ فضای مجازی، توانسته فضای مناسبی را برای اجرای سیاست های دموکراتیک ایجاد کند.
امسال دومین حضور پر رنگ فضای مجازی در ایفای نقش برای انتخابات است به طوری که سال 94 نامزدهای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به خوبی از این فرصت برای معرفی برنامه های خود استفاده کردند و هم اکنون نیز کاندیداهای دوره پنجم شوراهای اسلامی در این فضا به دنبال معرفی برنامه ها و جلب آرای بیشتر حتی به قیمت افزایش معایب استفاده از فضای مجازی هستند.
بدون شک فضای مجازی علاوه بر مزایای مختلف از جمله هزینه کم برای معرفی برنامه ها، کاهش اثرات تخریبی برای محیط زیست و سرعت بالا در برقراری ارتباط، معایبی از جمله کاهش حضور فیزیکی مردم در جامعه واقعی، کاهش شناخت عمقی از منبع پیام و همچنین دامن زدن به عدم رعایت قانون در جامعه دارد.
شوراهای اسلامی به عنوان مجلس های محلی برای تصمیم گیری و همچنین به عنوان نهادی تصمیم ساز برای رعایت قوانین، نظارت بر عملکرد مدیران شهری و تحقق مطالبه های مردم تشکیل شده اند اما این روزها فضای مجازی باعث شده نامزدهای شوراهای اسلامی قوانین را زیرپا بگذارند این درحالی است که در اصل، خود را ملزم به رعایت این موارد معرفی می کنند.
بسیاری از نامزدهایی که این روزها در فضای مجازی فعالیت های گسترده ای دارند چهره آشنایی در فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی دنیای واقعی نیستند اما با اتکا به این فضا، خود را در معرض دید و شناخت مردم قرار داده اند.
کردستان از استان هایی است که مردم آن بارها ثابت کرده اند که حضور در عرصه های مشارکت ملی همچون انتخابات را به عنوان یکی از اولویت های خود برگزیده اند و از طرفی افزایش 2 برابری نفوذ اینترنت از سال 92 تا کنون در این استان باعث شده تلاش برای استفاده از این فرصت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی از سوی نامزدها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.
امروز شوراهای شهر و روستا جایگاه خود را برای سوق دادن نقاط مختلف کشور به سمت توسعه پایدار پیدا کرده اند که افزایش ثبت نام کنندگان دوره پنجم شوراهای اسلامی کردستان نسبت به دوره قبل با 11 درصد افزایش بیانگر اهمیت این جایگاه است و به گفته علیرضا آشناگر رییس ستاد انتخابات استان کردستان، هشت هزار و 480 کاندیدای زن و مرد برای تصدی کرسی های شوراهای شهر و روستای استان رقابت می کنند.
وی با اشاره به اینکه طبق برنامه زمانبندی انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، زمان تبلیغات نامزدهای این انتخابات از 21 تا 27 اردیبهشت است افزود: هرگونه تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی و واقعی تحت عنوان نامزد شوراهای اسلامی غیرقانونی است و با متخلفان نیز برخورد می شود.
بر اساس ماده 2 دستورالعمل فعالیت‌های تبلیغی انتخابات در فضای مجازی، تبلیغات انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه بوده و هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان کاندیداتوری خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع است.
شروع زودهنگام تبلیغات قبل از اغاز قانونی ان از سوی ستاد انتخابات کشور، جرم تلقی می شود و عدم رعایت این مساله همانند سد معبر در قانون شهرداری ها است که باید از سوی نهادهای ذی صلاح به آن رسیدگی شود تا حق نامزدهایی که قانون مدارانه در انتظار زمان تبلیغات قانونی هستند تضییع نشود.
اغلب نامزدهای پنجمین دوره انتخابات در فضای مجازی اقدام به معرفی سوابق اجرایی، علمی و شغلی خود می کنند که این مساله به خودی خود اقدامی غیرقانونی نیست اما فعالیت ها زمانی که رنگ و بوی انتخاباتی به خود می گیرد و در برخی از این فعالیت ها نیز به تخریب مدیریت فعلی، اعضای حاضر و نقد غیرمنصفانه از برنامه های کلان کشور اقدام شود خود حرکتی خارج از عرف قانون است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان در این ارتباط از آرامش و سلامت در روند برگزاری و مقدمات انتخابات در کردستان خبر داد و گفت: موارد اندکی از تخلف در زمینه تبلیغات زود هنگام انتخاباتی مشاهده شده که تذکر لازم برای پرهیز از تکرار آن داده شده است.
اکبر جوهری افزود: تاکنون 6 جلسه ستاد استانی پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی برگزار شده است و خروجی این جلسات مصوبات مناسبی برای برقراری موازین قانونی در روند برگزاری انتخابات بوده است.
وی افزود: ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی رصد کامل فضای مجازی را در دستور کارخود قرار داده است و از تمامی کاندیداهای انتخابات و هواداران آنها خواسته می شود ضمن پرهیز از تبلیغات زودهنگام در فضای حقیقی و مجازی در چارچوب موازین قانونی حرکت کنند.
او با اشاره به اینکه با هماهنگی و تعامل دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، قضایی و امنیتی و همکاری مناسب مردمی، مشکلی در زمینه روند برگزاری انتخابات به وجود نیامده است ادامه داد: نهادهای قضایی تخلفات انتخاباتی را بدون اغماض و جانبداری رسیدگی می کنند.
هشت هزار و 480 کاندیدای زن و مرد از مجموع هشت هزار و 972 داوطلب ثبت نام شده، از سوی هیات های اجرایی و نظارت تایید صلاحیت شده و 152 نفر نیز از رقابت در انتخابات پارلمان های محلی انصراف دادند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت سال جاری همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار می شود.
همچنین پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در 2 شهر سنندج و سقز به صورت تمام رایانه ای (الکترونیک) برگزار می شود که این اقدام از تفاوت های این انتخابات نسبت به دوره های قبل آن است.
از تاریخ 10 تا 29 اردیبهشت نیز در هر کدام از شهرهای سنندج و سقز سه صندوق به منظور آموزش، تمرین و برگزاری آزمایشی انتخابات الکترونیکی در خدمت شهروندان بوده که در این تمرین اسامی مفاخر شهر به عنوان کاندیداهای فرضی در نظر گرفته شده است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تمامی حوزه های انتخابیه کردستان طبق روال قبل به وسیله تعرفه های کاغذی و با اثر انگشت انجام می پذیرد.
استان کردستان با جمعیتی بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر، دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31بخش، 86 دهستان و هزار و 697 روستای دارای سکنه است.