مناظره دوم ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم گرچه پرسش های آن بیشتر در حوزه فرهنگی ، آموزشی و اجتماعی بود اما رویکرد نامزدها تقریبا ادامه همان مناظره اول بود و روش و منش پاسخگویی استمرار یافت.

به گزارش مرورنیوز، مناظره دوم ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم گرچه پرسش های آن بیشتر در حوزه فرهنگی ، آموزشی و اجتماعی بود اما رویکرد نامزدها تقریبا ادامه همان مناظره اول بود و روش و منش پاسخگویی استمرار یافت.

۱-در مناظره دوم شاهد شکل گیری دو تیم سه نفره روحانی - جهانگیری - هاشمی طبا و میرسلیم - رئیسی - قالیباف بودیم که براساس ارزیابی گفته ها و سنجش آمار و راست آزمایی ادعاها تیم اصلاح طلب روحانی - جهانگیری - هاشمی طبا بدلیل تسلط کامل موفق تر ظاهر شد.

۲-آقای قالیباف با استمداد از روش بگم بگم های احمدی نژاد سعی کرد تا با ادبیات تند و توام با اتهام بتواند فضا را اداره کند اما در نهایت عصبانیت و تناقض موضع، وی را بشدت در مناظره تضعیف کرد .

۳- میرسلیم این بارعلاوه بر اتکا به روش پرسش برنامه ای و عدد و رقم اما سعی کرد بعنوان یار سوم تیم مخالفان دولت نوک حملات را به سمت دکتر روحانی تیزتر بکند و این امر برخلاف مناظره قبلی وی را به نادیده گرفتن موفقیت های دولت یازدهم واداشت . اعتراف میرسلیم به تکمیل ۵۰ درصدی تاسیسات  پارس جنوبی توسط دولت یازدهم به بهانه کوبیدن برجام نیز نشان از تناقض گفتار ایشان داشت.

۴-قاضی رئیسی در این برنامه برخلاف مناظره نخست سعی کرد بطور صریح تر دولت را مورد حمله و دکتر روحانی را مورد خطاب قرار دهد ، البته لرزش صدا و نفس نفس زدن های قاضی رئیسی در مقابل سخنان محکم جهانگیری و روحانی در این مناظره مشهود بود اما در نهایت رئیسی باز هم نشان داد که چیز جدیدی برای عرضه به افکار عمومی ندارد بویژه ادعای برنامه ۵۰۰ صفحه ای که در سخنان وی ظهور و بروز نداشت.

۵-جهانگیری مانند گذشته ششدانگ بر زوایای مختلف مناظره مسلط بود و صریح تر از مناظره قبلی توانست با گفتمان اصلاح طلبانه و تبیین موفقیت های دولت در حوزه سیاسی و فرهنگی ، نسبت به بازگشت تفکر افراطی ۸ سال گذشته هشدار داد. جهانگیری به استناد آمار و دیدگاه های کارشناسی بدرستی تناقض گفته های قاضی رئیسی و سرهنگ قالیباف در حوزه درآمدی و توزیع بودجه و دستاوردهای برجام را آشکار ساخت . معاون اول رئیس جمهور همچنین به موفقیت های بین المللی  و داخلی دولت بویژه در زمینه صادرات نفت، تغییر شاخص های اقتصادی و توسعه ، فرهنگ و هنر با استدلال قاطع و زبان آمار اشاره کرد.

۶-هاشمی طبا دیگر نامزد حاضر در مناظره برخلاف برنامه اول ضمن خروج از لاک بی تفاوتی ، در قبال اتهامات و تخریب غیرمنصفانه به دولت ، بعنوان یار سوم تیم اصلاح طلب با زبان آمار و البته با آرامش مخصوص خود پاسخ میرسلیم ، رئیسی و سرهنگ قالیباف را داد که برای لحظاتی قاضی رئیسی را غافلگیر کرد.

۷-دکتر روحانی در مناظره دوم بدلیل تهی بودن دست مخالفان ، تکرار اتهامات و طرح سخن غیرمستند از سوی آنان ، از موضع برتری نسبت به رقبا برخوردار بود و در هر مرحله علاوه بر بیان دستاوردهای دولت توانست حمله های گازانبری و سه جانبه تیم منتقدان دولت را خنثی کند . در واقع روحانی در این مناظره بجای دفاع به تبیین دستاوردها پرداخت و در قامت مطالبه گر از نامزدها برای ارائه برنامه و راهکار ظاهر شود. روش جدید روحانی در قالب "از شما می پرسم" بعنوان تحریک کننده حسگر شهروندان سبب شد تا نفس رقبا به شماره بیافتد .

در پایان باید گفت مناظره دوم در ادامه برنامه نخست، بازهم موضع برتر اصلاح طلبان را نشان داد. زیرا رقبا بجای ارائه برنامه بدنبال انتقام از دولت بودند و این امر موجبات ضعف موضع آنها شد.