قالیباف تشکیل گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی در معاونت‌های اجتماعی با همکاری شورایاری‌ها و سرای محلات براساس داده‌هایی ایجاد شده است که قاعدتا نباید از آن استفاده تبلیغاتی می‌شده است. بانک‌های اطلاعاتی ساکنان نواحی و محلات، به تفکیک بازنشستگان، نیازمندان، معلولان، زنان سرپرست خانوار و... در شهرداری موجود است و قاعدتا باید کارکرد خاص خودش را داشته باشد اما حالا دستمایه دست‌اندازی تبلیغاتی شده است.

 

به گزارش مرور نیوز، «همکار گرامی؛ برای عضویت در کانال «پویش همکاران متعهد به دکتر قالیباف در شهرداری تهران» روی لینک زیر کلیک کنید». «همکار گرامی، برای عضویت در کانال «پویش بازنشستگان متعهد به دکتر قالیباف» روی لینک زیر کلیک کنید». از این کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی زیاد ساخته شده است. محتوای تمامی آنها هم تبلیغ برای شهردار پایتخت و با سوگیری مشخص و صریح علیه دولت و تخریب حسن روحانی و جهانگیری است. 

در همان کانالی که همکاران شهرداری را عضو کرده می‌خوانیم: «یادمان نرود... این مرد برای همه همکاران در مجموعه شهرداری تهران تلاش کرد...». این کانال با همین وجه تسمیه «یادمان نرود...» نام‌گذاری شده است. در یکی از پست‌های این کانال نوشته شده است: «همکاران عزیز پیام‌های کانال یادمان نرود را در سایر گروه‌های همکاران شهرداری تهران به اشتراک بگذارید». نمونه‌ای از پست‌های منتشرشده در این کانال‌ها عینا با ادبیات نوشتاری آن، قابل ذکر است: «دروغگویان #توییتری را بشناسید؟ حافظی دروغگو با بیان آمار غلط و سراسر کذب در تخریب خانواده پویش همکاران متعهد به قالیباف در شهرداری تهران» «آقایون اصلاح‌طلب شورا چرا به دنبال تسخیر شورای شهر هستند؟ پرسنل شهرداری تهران ضمن محکوم‌کردن این موضوع اعلام می‌دارند حامی دکتر قالیباف و لیست خدمت می‌باشند»، «... بدترین دوره کارمندی پرسنل شهرداری در دوره اصلاح‌طلبان بوده و امروز پرسنل شهرداری تهران در بهترین شرایط کارمندی قرار دارند»، اشعار طنزی هم سروده‌اند «کار کن کاری که قالیباف کرد/کار کن مثل پلاسکو با غرور. انتخاباتو رها کن ای بنفش/ این گلستان داره میره زیر گور...». شاید ظاهر ماجرا این است که این کانال‌ها یا گروه‌ها را کارمندان شهرداری تهران، خودجوش در حمایت از قالیباف ساخته‌اند. گزاره‌ای که چندان قرین به صحت به نظر نمی‌رسد. بسیاری همان سال ٩٢ می‌گفتند اگر همان بدنه شهرداری تهران هم به قالیباف رأی داده بودند، رأی او بیش از این می‌شد.

هرمی‌ها در شهرداری

ساختار آن شبیه «نت‌ورک» یا شبکه‌های هرمی است که به صورت مویرگی از منطقه به ناحیه و محلات توسعه پیدا می‌کند. اطلاعات خبرنگار ما حاکی از این است که معاون اجتماعی هر منطقه شهرداری به عنوان دبیر تبلیغات هر منطقه انتخاب شده.

او مسئول ساخت یک گروه یا کانال تلگرامی است. بعد از او هر ناحیه ملزم به ساخت یک سوپرگروه یا کانال شده است. آن کانال یا گروه را مدیر اجتماعی هر ناحیه و مدیران محلات اداره می‌کنند. درحال‌حاضر تهران ٢٢ منطقه و ١٢٣ ناحیه شهرداری و ٣٧٠ محله دارد. شبکه‌ای مجازی به هواداری از قالیباف در این محلات تهران نفوذ کرده و در حال تبلیغ به نفع قالیباف‌اند.

سوءاستفاده از بانک‌های اطلاعاتی

اطلاعات خبرنگار شرق حاکی از این است که تشکیل این گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی در معاونت‌های اجتماعی با همکاری شورایاری‌ها و سرای محلات براساس داده‌هایی ایجاد شده است که قاعدتا نباید از آن استفاده تبلیغاتی می‌شده است. بانک‌های اطلاعاتی ساکنان نواحی و محلات، به تفکیک بازنشستگان، نیازمندان، معلولان، زنان سرپرست خانوار و... در شهرداری موجود است و قاعدتا باید کارکرد خاص خودش را داشته باشد اما حالا دستمایه دست‌اندازی تبلیغاتی شده است. نمونه آن «کانال بازنشستگان متعهد به قالیباف» است. این تصور که بازنشستگان سازمان‌های لشکری و کشوری، بخش خصوصی و.. در یک محله یا ناحیه شهرداری به صورت خودجوش همدیگر را یافته و اقدام به ایجاد یک کانال در حمایت از قالیباف کرده باشند، کمی عجیب به نظر می‌رسد. در صورتی هم که چنین اتفاقی رخ داده باشد، منطقی‌تر این است که یک گروه تلگرامی ساخته شود نه کانال. این تجربه را این روزها ما به‌وفور داشته‌ایم. جمعی که دغدغه‌هایی دارند، گروهی در حمایت از یک نامزد می‌سازند و دیگر دوستانشان را به آن می‌افزایند. تقریبا روزی نیست که هریک از ما در یک گروه تلگرامی حامی یک نامزد اضافه نشویم. نکته این است که این گروه‌ها کاملا خودجوش ساخته می‌شوند نه براساس یک بانک اطلاعاتی!

بخش‌نامه را دور می‌زنند

از شهرداران نواحی خواسته شده است که با کمک‌گرفتن از مدیران محلات، مردم را ترغیب به مشارکت در راه‌اندازی ستاد به نفع قالیباف کنند. یعنی ظاهرا شهرداری قرار نیست از محل امکانات خود به نفع قالیباف هزینه‌ای کند. اما غیرمستقیم از اقتدار، روابط و اعتباراتش برای ایجاد شبکه‌ای از حامیان قالیباف صددرصد استفاده می‌کند. تا جایی که برخی شهرداران نواحی تهران غیرمستقیم برای تسهیل‌کردن مسیر جانبداری از قالیباف تحت فشار قرار گرفته‌اند. به آنها گفته شده باید از عملکرد شهرداری تهران و حملاتی که در مناظره‌ها به آن می‌شود، دفاع کنند. گویا مدیران قالیبافی با وجود بخش‌نامه خود شهرداری یواش‌یواش در حال کنارگذاشتن تعارف‌ها هستند. بخش‌نامه شهرداری تهران، مجموعه تحت مدیریتش را از ورود به رقابت‌های انتخاباتی منع می‌کند اما به نظر می‌رسد در عمل اتفاقات دیگری در حال جریان است.

 ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران پیش از این به میزان گفته بود: «در بخش‌نامه‌ای، ممنوعیت استفاده از امکانات و اعتبارات شهرداری تهران در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری اعلام شده است. تمام کارکنان شهرداری و شورای شهر از این بخش‌نامه منتشرشده مطلع بوده و هیچ فردی حق استفاده از امکانات شهر برای تبلیغ کاندیدای مورد نظر خود را ندارد. هر یک از افراد باید از پول خود برای تبلیغات استفاده کنند و بهره‌گیری از بیت‌المال رفتار قانونی نیست. استفاده از امکانات ستاد شورایاری‌ها و همچنین ستاد سمن‌های شهر تهران نیز مشمول این ممنوعیت‌ها می‌شود. بهره‌مندی از امکانات سراهای محلات جهت برپایی نشست‌های تبلیغاتی کاندیدای شورای ‌شهر خلاف قانون است و کاندیداهای حضور در شورای شهر تهران در صورتی که بخواهند با اعضای شورایاری‌ها نشست نیز برگزار کنند، باید جلسات خود را در مکانی خارج از سراهای محلات برپا کنند»

چرا محلات در کانون توجه قرار گرفتند؟

تحرکات انتخاباتی تیم سیاسی و رسانه‌ای شهردار تهران مدت‌هاست آغاز شده، فقط توجه به تیترهای مشخص و جهت‌دار روزنامه همشهری که طبق قانون حق ندارد له یا علیه هیچ کاندیدایی تبلیغ کند، به‌وضوح سمت‌وسویش حمایت از قالیباف و تخریب دولت را نشان می‌دهد؛ اما قالیباف فعالیت‌هایش را از سال گذشته شروع کرد. او در سال آخر منتهی به انتخابات یعنی سال ٩٥، چهار معاون خود را تغییر داد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به معاونت منابع انسانی رفت و مازیار حسینی از معاونت فنی به‌جای او نشست. مجتبی عبداللهی هم به معاونت اجتماعی رفت و جایگزین میثم امرودی شد. مجتبی یزدانی، شهردار منطقه یک، به‌جای عبداللهی بر کرسی معاونت خدمات شهری نشست.

 عبداللهی که هم‌اکنون بر کرسی معاونت اجتماعی نشسته، هیچ سابقه و تجربه‌ای در حوزه اجتماعی ندارد؛ اما رابطه و سابقه آشنایی او با قالیباف به دوران نیروی انتظامی بازمی‌گردد؛ او از آنجا به شهرداری آمده است. عبداللهی سال ٩٢ همراه قالیباف در همه سفرها و برنامه‌های انتخاباتی‌اش حضور داشت و گفته می‌شود در این سال‌ها بسیار به قالیباف نزدیک بوده است. معاونت اجتماعی یکی از معاونت‌های اصلی شهرداری با کلی ردیف اعتباری است که محل تقسیم و هدایت بودجه‌های اماکن فرهنگی، ورزشی و سرای محلات و شورایاری‌هاست؛ معاونتی که در ارتباط مستقیم و مویرگی با مردم (به‌‌واسطه شورایاری‌ها، سرای محلات و...) است.

تاجایی‌که برخی شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از این است که این روزها اعتبارات مساجد و هیئت‌های مذهبی در حال سرریزشدن به برخی هیئت‌های خاص حامی قالیباف است، در یک سال گذشته محلات به شدت مورد توجه شهرداری تهران بوده است. از یاد نمی‌بریم که در آخرین نشست تبلیغاتی اصولگرایان پیش از انتخابات مجلس دهم در اسفند ٩٤ که در مسجد سپهسالار با حضور حدادعادل برگزار شد، قالیباف سنگ‌تمام گذاشته بود و جمعیت زیادی از نقاط مختلف تهران از سراهای محله با اتوبوس به مسجد گسیل شده بودند.

معاونت اجتماعی درست همان‌جایی است که می‌تواند اهرم تبلیغات زیرپوستی انتخاباتی شود. شاهد دیگر آن هم اقدام جدید شهرداری در عمل به یک خواسته قانونی- صنفی برزمین‌مانده مدیران محلات است. طبق آیین‌نامه مدیریت محلات، مدیران محلات باید بیمه شوند، بعد از چند سال، شهرداری تازه سال گذشته اقدام به بیمه‌کردن مدیران محلات کرد. استفاده از قابلیت شوراهای محله و سرای محلات در جلب نظر مردم به سمت قالیباف و ایجاد یک شبکه رأی در انتخابات چهار سال قبل هم دیده می‌شد.