هرچه به زمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در روز 29 اردیبهشت ماه نزدیک تر می شویم، بر شدت تبلیغات افزوده می شود و علاوه بر رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، رسانه های مهم دنیا نیز از زوایای مختلف این انتخابات را تحلیل می کنند.

به گزارش مرور نیوز، رسانه های خارجی درپی برگزاری دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نیز پخش مستند های تبلیغاتی آنان و سخنرانی هایشان، همچنان این انتخابات را از زوایای مختلف تحلیل و تفسیر می کنند که در یازدهمین گزارش ایرنا در ذیل می آید:

***بلومبرگ: استفاده ایرانیان از شبکه های مجازی برای دور زدن سانسور
پایگاه اینترنتی شبکه خبری بلومبرگ نوشت: در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری که میدان بحث و جدل داغ است، ایرانیان برای دور زدن سانسور به سراغ شبکه های اجتماعی رفته اند.
بلومبرگ افزود:بانزدیک شدن به روزهای رای گیری، حسن روحانی و هوادارانش بیش از پیش از شبکه های اجتماعی برای بیان گفته های خود استفاده می کنند. تنها چند دقیقه پس ازآنکه تلویزیون رسمی ایران بخش هایی ازکلیپ انتخاباتی روحانی را سانسور کرد، این فیلم ها از سوی ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری کنونی در فضای مجازی و از طریق تلگرام که نزدیک به 40 میلیون کاربر در سراسر کشور دارد منتشر شد.
این پایگاه خبری آمریکایی تصریح کرد: طرفداران روحانی همچنین از توییتر برای انتقاد از رقبای اصلی محافظه کار (اصولگرا) وی استفاده کرده اند. هرچند توییتر و فیسبوک به طور رسمی در ایران ممنوع هستند اما هر شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری نام کاربری خاص خود را در این شبکه های مجازی دارند.
بلومبرگ با اشاره به واکنش سریع کاربران شبکه های مجازی به اظهارات نامزدها در مناظره های انتخاباتی خود افزود: روحانی خود را به عنوان طرفدار اینترنت آزاد در ایران به عنوان یک حق شهروندی به مردم معرفی کرده است.

***بلومبرگ: مواجهه حسن روحانی با معدنچیان مضطرب و مصیبت دیده، بهانه ای برای رقبا
پایگاه اینترنتی شبکه خبری بلومبرگ درگزارش دیگری نوشت:«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به دنبال انفجار هفته گذشته که به کشته شدن بیش از سی و شش نفر منجر شد، با معدنچیان نگران و مصیبت دیده مواجه شد.
این شبکه خبری در گزارش سفر روز یکشنبه رئیس جمهوری به معدن یورت با استناد بر گزارش رسانه های داخلی نوشت: روحانی، رئیس جمهوری میانه روی ایران که برای دور دوم ریاست جمهوری اش در انتخابات 19 مه (29 اردیبهشت) آماده می شود، در سفر به استان شمالی گلستان تاکید کرد که این حادثه را بررسی خواهد کرد و با خانواده های جان باختگان این حادثه دیدار کرد.
بلومبرگ افزود: حدود 35 نفر در انفجار چهارشنبه (گذشته) که کارگران را گرفتار کرد، کشته شدند. 22 جسد از زیر آوار بیرون آورده شده اند و عملیات جستجو ادامه دارد.
بلومبرگ سپس به ویدئوهای خبرگزاری های مخالف دولت یازدهم پرداخت و نوشت: روحانی که در تبلیغات انتخاباتی اش بر نقش خود در دستیابی به توافق هسته ای سال 2015 با قدرت های غربی که به تحریم های اقتصادی ایران پایان داد، تاکید دارد، با انتقاد مخالفانی مواجه است که وی را به اولویت دادن به سرمایه گذاری خارجی به جای تامین نیاز اقشار کم درامد متهم می کنند.
این رسانه آمریکایی افزود: اتفاقات روز یکشنبه می تواند به بهانه ای از سوی رقبای اصولگرای وی تبدیل شود.

*** المانیتور: عملکرد روحانی در مناظره دوم بهتر از مناظره اول بود
تارنمای المانیتور درگزارشی عنوان کرد: دومین مناظره زنده کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران خوشبینی برای حامیان حسن روحانی ایجاد کرد؛ کاندیدایی که تاکتیک 'کنار ماندن نسبتا آرام' در بحث ها را در مناظره دوم کنار گذاشت.
به گزارش ایرنا، درادامه این گزارش آمده است: در مناظره دوم کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایران شاهد نیش و کنایه های کاندیداها به یکدیگر در مورد مساله برنامه هسته ای بودیم.دراولین مناظره تلویزیونی کاندیداها به نظر می رسید که رئیس جمهور فعلی میانه رو ایران خود را وارد بحث ها نمی کند و در برابر حملات و انتقادهای رقبای محافظه کارش سکوت پیشه کرده است.در مناظره اول به جای حسن روحانی، اسحاق جهانگیری معاون وی به گفته رسانه های اصلاح طلب ومحافظه کار به عنوان یک پدیده عمل کرد و با جدیت در برابر انتقادات رقبای محافظه کار (اصولگرا) ایستاد. به همین دلیل بسیاری از حامیان حسن روحانی انتظار داشتند که حسن روحانی بیشتر شبیه مناظره های انتخابات گذشته عمل کند.
المانیتور اضافه کرد: با این حال، روحانی در مناظره دوم از همان دقایق ابتدایی مهارت سخنوری خود را نشان داد. غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران و یک اصلاح طلب شناخته شده در ایران معتقد است که به نظر می رسید رئیس جمهور در مناظره دوم خوشحال تر و فعال تر بود. در عین حال محمد باقر قالیباف بار دیگر در موضع تهاجمی قرار گرفت.
این پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی ادامه داد: جنجال برانگیرترین مساله در مناظره دوم که حول محور مسائل سیاسی و فرهنگی متمرکز شد، در مورد برجام و توافق هسته‌ای بود. در زمان امضا توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهان درسال 2015، بسیاری ازمحافظه کاران (اصولگرایان)در ایران انتقاد شدیدی از این توافق کردند اما طی مناظره دوم کاندیداها، قالیباف و ابراهیم رئیسی هر دو قول دادند که از برجام حفاظت کنند و به تعهدات در قبال این توافق پایبند خواهند بود.
این رسانه آمریکایی افزود: با این حال قالیباف و رئیسی اعلام کردند که معتقد نیستند توافق هسته ای توافقی کامل است و توانایی دولت روحانی را در بدست آوردن امتیازهای کافی از این توافق زیر سوال بردند. در پاسخ نیز حسن روحانی عملکرد قالیباف و رئیسی در مورد بیان جزئیات بحران هسته ای را به چالش کشید. رئیس جمهوری فعلی ایران در این مناظره رقبای محافظه کارش (اصولگرایش) را به تلاش برای از بین بردن توافق هسته ای و همچنین سرمست شدن از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا متهم کرد.

*** الجریده کویت: انتقاد نامزدهای انتخابات ایران از رویکرد یکدیگر
نشریه الجریده کویت نیزباانتشار گزارشی بااشاره به اینکه شرایط ایران امروزحساس وسرنوشت سازاست، نوشت:نامزدهای انتخابات به صورت مستمربه بیان مواضع خود وانتقاد از رویکرد یکدیگر پرداخته اند.
به گزارش ایرنا، الجریده تاکید کرد: حسن روحانی در مواضع خود منتقدان برجام را هدف قرار داده و آنان را به تلاش برای برهم زدن توافق هسته ای متهم کرد .
این نشریه نوشت: روحانی در اظهارات خود از محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز انتقاد کرده است، چراکه این شهرداری با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در تهران همزمان با مذاکرات هسته ای، به مخالفت با برجام می پرداخت.

*** الانباء کویت: انتقاد نامزدهای اصولگرا از اثرات توافق هسته ای
روزنامه الانباء کویت نیز نوشت: همزمان با برگزاری مناظره های انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات حسن روحانی در مورد درج عبارت هایی تحریک آمیز بر روی موشک ها، سردار مسعود جزایری سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران از اظهارات روحانی انتقاد کرده و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواسته شده است که وارد حوزه مسائل دفاعی و موشکی حساس نشوند.
این روزنامه تاکید کرد: نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری ایران در اظهارات خود از توافق هسته ای انتقاد کرده و گفته اند که رفع تحریم ها اثر مثبتی برای معیشت مردم نداشته است .

*** آسوشیتدپرس: اعتراض کم سابقه به یک مقام ارشد منتخب و اظهارات روحانی
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی درباره بازدید حسن روحانی رئیس جمهوری و یکی از 6 نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران نوشت: معدنچیان روز یکشنبه خودروی حامل حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را به هنگام بازدید از محل وقوع انفجاری مرگبار در معدن زمستان یورت محاصره کردند، اعتراضی که علیه یک مقام ارشد منتخب، کم سابقه به شمار می رود.
آسوشیتدپرس نوشت: روحانی به محل وقوع حادثه در معدن زمستان یورت سفر و برای معدنچیان و خانواده هایشان سخنرانی کرد. وی تاکید کرد که ما به عنوان دولت، در برابر جان افراد، مسوول هستیم.
این رسانه آمریکایی افزود: انفجار در این معدن زغال سنگ روز چهارشنبه پس از اینکه معدن با گاز متان پر شد، به وقوع پیوست. سه خبرگزاری نیمه رسمی ایران آمار کشته شدگان در این فاجعه را دستکم 35 نفر اعلام کرده اند. مقام های ایرانی می گویند 22 جسد را بیرون کشیده اند و عملیات تجسس ادامه دارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس اضافه کرد: بازدید روحانی از محل وقوع این حادثه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شد.

***خبرگزاری فرانسه: روحانی در محل وقوع حادثه معدن با اعتراض مواجه شد
خبرگزاری فرانسه نیز در خبری به بازدید حسن روحانی رئیس جمهوری و یکی از 6 کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران از معدن زمستان یورت آزادشهر استان گلستان پرداخت و نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه به هنگام بازدید از محل حادثه انفجار معدن زمستان یورت با اعتراض های خانواده قربانیان این حادثه رو به رو شد.
این رسانه فرانسوی نوشت: انفجاری روز چهارشنبه گذشته در معدن یورت زمستان در استان گلستان روی داد که بر اثر آن دستکم 26 نفر کشته شدند. در همین حال، وب سایت دولت ایران به نقل از حسن روحانی گزارش داد: ملت ایران در حزن و اندوه خانواده کشته شدگان در حادثه معدن یورت زمستان سهیم هستند. روحانی افزود: افراد مسوول این حادثه و خاطیان باید مشخص شوند و با آنها بدون هیچ استثنایی برخورد شود.
خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: رئیس جمهوری ایران دستور تشکیل یک گروه ویژه برای تحقیق در مورد علت انفجار در این معدن و پرداخت غرامت به قربانیان و خانواده های آنها را صادر کرده است.

*** تحلیلگر اندیشکده رند: شاید روحانی خوش اقبال نباشد
یک تحلیلگر ارشد سیاست بین المللی در اندیشکده 'رند' معتقد است که، 'حسن روحانی' شاید به اندازه روسای جمهوری قبلی برای به عهده گرفتن یک دوره چهار ساله دیگر وظایف رئیس جموری ایران، خوش اقبال نباشد.
درمقاله ای که به تازگی در پایگاه اطلاع رسانی 'رییل کلیر ورالد/real clear world' منتشر شده، آمده است: با توجه به امضای توافقنامه هسته ای، کاهش احتمال جنگ با آمریکا، لغو بسیاری از تحریم ها، افزایش تولید نفت و ایجاد ثبات و اتفاق نظر بیشتر در سیستم سیاسی ایران در دوره چهارساله ریاست جمهوری روحانی، تصور این مساله که او پیروز انتخابات پیش رو خواهد بود، آسان باشد، اما باید گفت که تضمینی وجود ندارد که وی برای بار دوم رییس جمهور ایران شود.
در این گزارش آمده است: پیروزی رئیسی در انتخابات به تنهایی باعث لغو برجام نمی شود، اما مسایلی مانند تشدید تنش های آمریکا و ایران و تداوم جنگ در خاورمیانه این توافقنامه آسیب پذیر را به خطر می اندازد.

***روزنامه آلمانی: «تندرویی منعطف با بلند پروازی»
روزنامه «نویه زوریشرسایتونگ» آلمان با انتشار گزارشی در باره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: «یک تندروی منعطف با بلندپروازی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران شده است.»
به گزارش ایرنا، این روزنامه آلمانی افزود: «درعرض تنها یک سال ابراهیم رئیسی محافظه کار (اصولگرا) از یک روحانی ناشناخته تبدیل به نامزد بالاترین سمت دولتی شد. این موضوع مسائل زیادی را بیان می کند. صدای ملایم، لبخند خجالتی و زبان بدن اندک. ابراهیم رئیسی در آخر ماه آوریل با آغاز مبارزه انتخاباتی خود درجمع بانوانی که فریاد زنان عکس او را در دست داشته و پرجم ایران را تکان می دادند همانند یک تندوری معمولی به نظر نمی آمد. این روحانی که قصد دارد در انتخابات 19 می بر رئیس جمهوری فعلی غلبه کند، مرد صدای بلند نیست. البته درسمت قبلی خود به عنوان کارگزار حقوقی خود را شخصی سرسخت نشان داده است. ازمنظر سیاسی این محافظه کار 56 یعنی بدون هیچ اصلاحاتی ، گشایشی و جبهه گیری شدید در مقابل غرب».
روزنامه نویه زوریشرسایتونگ آلمان اضافه کرد: درآغاز سال گذشته وی (رئیسی) هنوز درایران فردی ناشناخته بود اما امروزه نه تنها به عنوان یک کاندیدای تقریبا پرطرفدار محسوب می شود.
این روزنامه سپس به زندگی رئیسی پرداخت و نوشت: رئیسی درسال 1960 به عنوان پسر یک روحانی در مشهد، شهری در شمال غرب ایران متولد شد. وی انقلاب را در زمان 18 سالگی اش یعنی در سال 1979 و در زمان دانشجویی اش در قم تجربه کرد. برای اینکه نقشی در سقوط شاه داشته باشد سنش کم بود اما برای دستیابی به شانس هایی که از بعد از این سقوط وجود داشت به سن کافی رسیده بود. بعد از انقلاب شریعت به عنوان اصل صلاحیت در صدور حکم تعیین شد و به این ترتیب دادگستری به حقوق دانان اسلامی نیاز پیدا کرد. البته رئیسی در زمینه حقوق بی تجربه بود اما به سرعت پیشرفت کرد. وی در جولای 1988 به مقام معاون دادستان تهران نائل شد.
این رسانه آلمانی تصریح کرد: در وبسایت شخصی رئیسی نوشته شده است بعد از کسب موفقیت های بسیار در مسائل حقوقی دشوار آیت الله خمینی (ره) او را مامور کرد تا مشکلات اجتماعی استان ها را حل کند و این خود باعث پیشرفت بیشتر رئیسی شد. وی در سال 2004 ابتدا معاون دادگستری و در سال 2014 دادستان کل شد. اما رئیسی با انتصابش به عنوان تولیت آستان قدس رضوی در ماه مارس 2016 برای اولین بار از میان سایه ها نمایان شد.
این روزنامه آلمانی سپس درباره آستان قدس رضوی نوشت و افزود: بعد از درگذشت (آیت الله) طبسی، رییسی جانشین او شد. این موضوع بسیار غافلگیر کننده بود.ارتباطات خانوادگی نیز در انتصاب او بی تاثیر نبوده است. چرا که رئیسی با دختر یکی امام جمعه های شهر مشهد آیت الله علم الهدی ازدواج کرده است.
روزنامه آلمانی «نویه زوریشرسایتونگ» اضافه کرد:حامیان احمدی نژاد ستاد انتخاباتی رئیسی را احاطه کرده اند و سخنان عامه پسندانه او نیز یادآور احمدی نژاد است البته او منعطف تر رفتار می کند. رئیسی دریکی از گردهمایی های انتخاباتی خود در آخر ماه آوریل اعلام کرد که امروزه 30 درصد از جوانان ما بیکار هستند و نرخ بیکاری 12 درصد است. آیا ما باید صبر کنیم تا بیگانگان مشکلات ما را حل کنند؟ این سوال رئیسی بود و در ادامه وی قول یک مدیریت انقلابی را داد.
این روزنامه آلمانی تصریح کرد: حسن روحانی موفق شد با حل کردن اختلافات اتمی بیشتر تحریم ها را لغو کند و همینطور تورم را تحت کنترل آورد و همچنین کاهش ارزش پول را متوقف کرد.
این رسانه آلمانی ادامه داد:عده زیادی ازایرانیان بهبودی در زندگی روزمره خود نمی بینند. البته حتی اگر پشتیبانی از روحانی هم کاسته شد، باز هم پیروزی یکی از محافظه کاران نامعلوم است. بسیاری از ناظران از این جهت غافلگیر شدند که رئیسی با نامزدی در انتخابات ریسک کرده است.