کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اتحاد عراق زمینه ساز آزادسازی موصل است، گفت: تجزیه عراق به سه بخش هدفی بود که آمریکا بدون توجه به توان خود برای خاورمیانه ترسیم کرده بود.

عملیات آزادسازی موصل امروز با فرمان حیدرالعبادی آغاز شد. در این عملیات 50 هزار نیروی پیشمرگ کرد نیز حضور خواهند داشت. آزادی سازی موصل در شرایط شروع شده که تا پیش از این برخی کارشناس‌ها از تقسیم عراق به سه قسمت کردنشین، اهل تسنن و تشیع سخن می‌گفتند. در این همین رابطه علی آقامحمدی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: تقسیم عراق به سه بخش منفک از یکدیگر، خواسته آمریکا بود اما باید میان خواسته ها و توان این کشور برای تغییر در خاورمیانه تفاوت قائل بود.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر ظرفیت داخلی عراق هم چنین نقشه ای را بر نمی تابد و درصورت اجرای این توطئه این کشور دچار بحرانی به مراتب شدیدتر از زمان سقوط صدام می‌شد. ملت عراق و نیروهای مسلح بازسازی شده این کشور دیگر اجازه چنین طرح هایی را نمی‌دهند و این مهم‌ترین سد برای آمریکا به شمار می‌رود.

آقامحمدی درخصوص حضور پیشمرگ های کرد در عملیات موصل تصریح کرد: در زمان جولان داعش در عراق، کردها یکی از آسیب‌پذیرترین گروها بودند. کردستان تحت رهبری بارزانی با کمک سپاه قدس ایران موفق شد در برابر داعش بایستد و امروز حضور پیشمرگ ها در این عملیات بیش از آنکه از نظر نظامی حائز اهمیت باشد، سمبلیک است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به احتمال حساسیت مردم موصل به نقش کردها در عملیات مذکور افزود: کردها در این مساله تنها به دنبال افزایش توان ملی عراق هستند و از این همکاری با بغداد یک امر طبیعی است.

وی همچنین به دخالت ترکیه در عملیات موصل پرداخت و اظهار داشت: ترکیه امیدوار است در آینده بتواند با ارجاع به حضور نظامی در موصل خواسته های خود را در این منطقه بر طبق اندیشه‌های نوعثمانی گری و تصرف بخشی از استان نینوا به رغم مخالفت بغداد محقق سازد.