دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه موضوع حقوق شهروندی مسئله سیاسی و انتخاباتی نیست، گفت: در حالی که برخی تلاش می کنند به این موضوع رنگ و لعاب انتخاباتی دهند.

به گزارش مرور نیوز، الهام امین زاده سه شنبه در همایش ملی یک روزه حقوق شهروندی و جامعه مدنی در بجنورد اظهار کرد: برای جلوگیری از هر گونه آسیب به اهدافی که در منشور حقوق شهروندی دنبال می شود، آقای روحانی در برنامه های انتخاباتی خود صحبتی از حقوق شهروندی نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی برای نظام ایران است گفت: این نوع حقوق مسیر جدیدی است که در برنامه پنج ساله و 10 ساله دنبال می شود و برای تحقق آن باید باور کنیم که حقوق شهروندی یک شعار نیست.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با تاکید بر اینکه در اجرای منشور حقوق شهروندی از کپی برداری خودداری شده است اظهار کرد: با این موضوع مخالف هستیم و باید منشور حقوق شهروندی به عنوان یک سند اسلامی برای این ملت تهیه شود.
وی افزود: حقوق شهروندی باید به مطالبه ملی در کشور تبدیل شود و اکنون منشور حقوق شهروندی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است و بتدریج در مرحله عملی و اجرایی شدن قرار خواهد گرفت.
امین زاده گفت: دستگاه های مختلف مکلف هستند تا منشور حقوق شهروندی مربوط به نهاد خود را در معرض دید افراد و ارباب رجوع قرار دهند و در این صورت مردم می توانند شکایت های خود از تخلف ها و رعایت نشدن حقوق شهروندی را بازتاب دهند.
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته بر حقوق اجتماعی متمرکز شده اند گفت: رویکردها در دفاع از حقوق شهروندان باید همین باشد که حقوق اجتماعی مورد توجه قرار گیرد تا آسیب های اجتماعی در جامعه به حداقل برسد.
وی بر نقش سمن ها و تشکل ها در جامعه تاکید کرد و گفت: ما نیز به سمن ها و تشکل ها کمک می کنیم تا در عرصه های مختلف فعالیت داشته باشند و در پیش برد اهداف موثر واقع شوند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی افزود: ادعا نداریم که حقوق شهروندی، اختراع ما است بلکه حقوق شهرونی در زمینه های مختلف مطرح بوده است اما در سال 92 به طور جامعه مطرح شد و اکنون تلاش داریم تا منشور حقوق شهروندی اجرایی شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود به ظرفیت ها و توانمندی های خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت های اقتصادی در این استان، انرژی خورشیدی و کشاورزی است و پیگیری برای اجرای طرح پنل های خورشیدی و معرفی شهر تعاون از اقدامات خوبی است که در این استان انجام شده است.
وی با اشاره به تنوع فرهنگ و قومیت ها در خراسان شمالی اظهار کرد: قومیت های مختلف این استان در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند.
امین زاده به تبلیغات انتخاباتی نیز اشاره کرد و گفت: در تبلیغات، برنامه ها را ارائه دهیم و نباید همدیگر را تخریب کنیم و پایه های نظام را لرزان سازیم.
وی بر آموزش حقوق شهروندی بر دانش آموزان در آموزش و پرورش تاکید و تصریح کرد: معلمان باید دانش آموزان را ازهمان دوران تحصیل، با حقوق شهروندی آشنا کنند تا رعایت حقوق شهروندی در جامعه نهادینه شود.