معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه دریاچه ارومیه را از پای مرگ برگرداندیم، گفت: اصلاح میانگذر موجود بر روی دریاچه نیز باید مبتنی بر مطالعات علمی انجام شده و با حداقل تاثیر منفی بر روی دریاچه باشد.

به گزارش مرور نیوز معصومه ابتکار روز پنجشنبه در کارگروه احیای دریاچه ارومیه در تبریز افزود: استاندار آذربایجان شرقی همواره حامی طرح های محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه بوده و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.
وی ادامه داد: دریاچه ارومیه پارک ملی است و فقط متعلق به یک یا سه استان نیست، بلکه متعلق به همه ایران و همه جامعه بشری است.
ابتکار اظهار کرد: دریاچه ارومیه ثروت و سرمایه ای است که به دلایل متعدد در یک دوره ای مورد بی توجهی قرار گرفت و تا پای مرگ و از دست رفتن این سرمایه رفتیم.
وی گفت: زنگ خطری نیز برای دریاچه ارومیه به صدا در آمده بود تا در سال 1392 مورد توجه ویژه دکتر روحانی قرارگرفت و جزو وعده های انتخاباتی ایشان شد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: با اینکه خیلی ها می گفتند این مرده را نمی شود دیگر زنده کرد و پیشنهاد کردند از منابع دریاچه استفاده شود، ولی بسیاری از کارشناسان بر اساس یافته های علمی و اقدامات سایر کشورها معتقد بودند که این دریاچه با نگاه علمی قابل احیا است .
وی اضافه کرد: آقای روحانی آن نگاه را انتخاب کردند و با اراده ای که در بین مردم و مسولان منطقه شکل گرفته بود، این مساله از اولین جلسه دولت مورد تاکید قرار گرفت و یک مجموعه علمی بسیار خوبی تشکیل شد.
ابتکار افزود: مطالعات انجام شده توسط مراکز دانشگاهی و مشاوران بین المللی انجام شد و یک طرح جامع و فرابخشی و بلند مدت این طرح شکل گرفت و امروز که کمتر از سه سال از اجرای این طرح می گذرد، بر اساس شاخص ها ارزیابی وضعیت بهبود دریاچه رو به پیشرفت است.
وی اظهار کرد: کارهای بسیار ارزنده ای بر اساس مطالعات علمی انجام گرفته و به نتیجه منتهی شده است و از اقداماتی که در حوزه آب برای احیای دریاچه انجام گرفته، قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: تصور آینده بهتر برای دریاچه ارومیه، مشروط به ادامه برنامه های جاری است و امیدوارم این روندها با نگاه علمی و تخصصی که تا کنون جواب داده است، ادامه پیدا کند.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بخش مهم ترین برنامه احیای دریاچه ارومیه به حوزه کشاورزی و اصلاح الگوی مصرف آب در این عرصه مربوط می شود که بسیار ارزنده است .
وی افزود: اصلاح میان گذر باید دریاچه باید به گونه ای باشد که تاثیرش بر دریاچه ارومیه منفی نباشد یا به حداقل برسد و امیدوریم هرچه سریعرت نتایج این مطالعات نیز مشخص شود.
وی یادآور شد: بحران های مشابهی را در نقاط دیگر کشور نیز داشته ایم و بر این اساس در مورد تالاب ها و اصلاح الگوی کشاورزی، گام های بسیار جدی و علمی برداشته شده و همکاری مردم، تشکل ها و رسانه ها در ایجاد این بیداری نقش بسزایی داشت.
ابتکار اضافه کرد: اگر این برنامه ها انجام نمی شد و دریاچه وضعیت قبل را طی می کرد، اکنون در چهار استان بحران ایجاد می شد.
وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با جدیت و استمرار این برنامه ها توسعه پایدار بخش کشاورزی و فعالیت های روستایی در کنار احیای دریاچه ها و تالاب ها محقق شود.
دریاچه اُرومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشور ایران است. طبق تقسیمات کشوری ایران، این دریاچه میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. مساحت این دریاچه در تابستان 2015 در حدود شش هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف 25امین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد. دریاچهٔ ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب‌شور دنیا است.[۲] آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.