شش نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران روز جمعه (22 اردیبهشت ماه) در مناظره سوم که آخرین مناظره میان آنها بود و بصورت زنده برای مردم پخش می شد، تندترین انتقادات را گاه صریح و گاه با کنایه درباره یکدیگر مطرح کردند.

به گزارش مرور نیوز رسانه های خارجی مهم دنیا در کنار شبکه های اجتماعی که لحظه به لحظه اظهارات نامزدها را در این مناظره داغ مخابره می کردند، به تحلیل و تفسیر آن پرداختند که در ذیل بعنوان شانزدهمین گزارش از بازتاب های انتخابات ایران در رسانه های خارجی می آید:

*** خبرگزاری فرانسه: روحانی متعهد شد همه تحریم های غیر هسته ای ایران را بردارد
خبرگزاری فرانسه پس ازپایان سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در گزارشی عنوان کرد: روحانی متعهد شد، (در صورتی که پیروز انتخابات شود) همه تحریمهای غیر هسته ای را در چهارسال آینده بردارد و عزت را به ایران و ملت آن بازگرداند.
 این خبرگزاری افزود: سومین و آخرین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری 19 می (29 اردیبهشت ماه) ایران با حمله های تند و اتهاماتی در زمینه فساد و سوء مدیریت همراه بود. روحانی دراین مناظره گفت که وی درصدد است که 15 میلیارد دلار را صرف سرمایه گذاری کند و سه میلیارد و 500 میلیون دلار را نیز برای کمک به شهروندان بی بضاعت اختصاص دهد.
این رسانه فرانسوی نوشت: روحانی رقبای اصولگرای خود را متهم کرد که توانایی مدیریت کشور را ندارند و آنها مانند دولت گذشته (محمود احمدی نژاد) درصددند تا برای خرید رای، بین مردم پول توزیع کنند. ازطرف دیگر، ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرا و روحانی انتخابات ریاست جمهور ایران گفت: دولت از سه تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی سخن می گوید درحالی که تنها توانسته 500 میلیون دلار از آن را جذب کند.
این رسانه فرانسوی تصریح کرد: رئیسی و محمد باقر قالیباف شهردار تهران و دیگر نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری دولت روحانی را متهم کردند که از شهروندان بی بضاعت دست کشیده است. قالیباف بارها تکرار کرد که شما دولت چهار درصدی هستید که بیشترین ثروت را در جامعه در اختیار دارند. شهردار تهران گفت: شما همیشه از دولت گذشته می گویید، درحالی که برای ما و مردم، شما دولت گذشته محسوب می شوید، شما باید از کارهایی که در چهار سال گذشته کرده اید، سخن بگویید، درختی که در گذشته میوه نداده، در آینده نیز هرگز ثمر نخواهد داد.
خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: شهردار تهران تصریح کرد: کشور با وجود بیکاری، رکود و تورم با بحران های اقتصادی خطرناکی روبه روست و اولویت ایجاد شغل است. از سوی دیگر، رئیسی اظهار کرد که فقر شدت گرفته و بنا به گفته وی یک سوم جمعیت ایران با آن دست به گریبان هستند. این نامزد اصولگرای انتخابات ایران افزود: باید کمک های مستقیم به فقرا را افزایش دهیم و از تولید ملی حمایت و بخش های مسکن و کشاورزی را دوباره احیا کنیم.
در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: رئیسی دولت روحانی را متهم کرد که منتظر شروع مبارزات انتخاباتی بوده تا کمک های مستقیم به 14 میلیون ایرانی را سه برابر کند. از سوی دیگر، قالیباف هم گفت: باید جلو فساد را بگیرید، شما مطلع هستید که نزدیکان شما در زمینه های مالی، بانکی و اقتصادی چه کارهایی انجام می دهند، شما این را خوب می دانید، چرا با این موضوع مقابله نمی کنید؟ چون که شما هم از (دست داشتن نزدیکانتان در فساد) آن منتفع هستید.
روحانی در پایان تاکید کرد، وی اجازه نداد تا در سال 2005 (1384) پرونده دست داشتن قالیباف در مسائل فساد منتشر شود.»

***رویترز: رفع تحریمهای باقیمانده امر دشواری است
خبرگزاری انگلیسی رویترز، رسانه دیگری بود که در گزارش خود با اشاره به نگرانی های مطرح درباره برجام به اظهارات حسن روحانی درباره رفع تحریمهای غیرهسته ای در چهار سال آینده پرداخت.
رویترز نوشت: منافع برجام با توجه به تحریمهای یکجانبه آمریکا که همچنان پابرجا مانده است، به آهستگی خود را نشان می دهد.

*** بلومبرگ: وعده روحانی برای رفع تحریمهای باقیمانده
تارنمای شبکه خبری بلومبرگ هم نوشت: روحانی وعده داد که کار را تمام و تحریمهای باقی مانده علیه ایران را رفع کند اما توضیحی درباره چگونگی این اقدام ارائه نداد.
رسانه های دیگری از جمله آسوشیتدپرس و ای.بی.سی نیوز هم به وعده رئیس جمهوری برای لغو تحریمهای غیرهسته ای و نقل قول اظهارات روحانی بسنده کردند.

***الجزیره انگلیسی: روحانی بر لغو تمامی تحریم ها تاکید کرد
شبکه الجزیره انگلیسی در صفحه توییتر خود ضمن بازتاب سومین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: روحانی بر لغو تمامی تحریم ها تاکید کرد.
شبکه الجزیره انگلیسی درصفحه توییتر خود با انتشار تصویر حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران نوشت: حسن روحانی تاکید کرده که در صورت انتخاب دوباره، تمامی تحریم های آمریکا را لغو خواهد کرد.

*** فرانس24: در مناظره آخر نامزدها صریح صحبت کردند
شبکه تلویزیونی فرانس24 در پی پایان سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوی ایران درگزارشی عنوان کرد: به نظر می آید در آخرین مناظره نامزدها رودربایستی ها را کنار گذارده و صریح صحبت کردند.
فرانس 24 تصریح کرد: دراین مناظره ادعا شد که وعده های توافق هسته ای منجربه شکوفایی سرمایه گذاری های خارجی نشده و حسن روحانی با دونامزد محافظه کار (اصولگرا) دراین باره به دفاع پرداخت.
مجری فرانس 24 در ادامه گزارش داد: روحانی دراین مناظره گفت اگر خواهان اقتصادی بهتر هستید نباید مانند گروه هایی با حمایت امنیتی و سیاسی در اقتصاد ورود کنید.
فرانس 24 آنگاه از خبرنگار خود در تهران پرسید: به نظر در این مناظره رودربایستی ها کنار گذارده شد و نامزدها بی پرده صحبت کردند.
رضا سیاح گفت: بدون شک سومین و آخرین مناظره تلویوزیونی یکی از زنده ترین (پخش مستقیم) و رقابتی ترین مناظره ها بود و نامزدها به اهمیت زمان که تنها یک هفته دیگر تا انتخابات فرصت باقی است، واقف بودند.
خبرنگار فرانس 24 در تهران افزود: موضوع مناظره امروز بر اقتصاد متمرکز بود که بدون شک یکی از اولویت ها اصلی در کشور است با توجه به اینکه نزدیک به 70 درصد جمعیت ایران جمعیتی جوان و درحدود 35 سال سن دارند، آنها خواهان شغل و کاهش هزینه ها و تشکیل خانواده، خرید مسکن هستند.
سیاح در ادامه گزارش داد: حسن روحانی در چهار سال گذشته وعده های زیادی داد که با امضای توافق هسته ای در سال 2015 میلادی انتظار می رفت که وضعیت زندگی بهتر شود که این امر رخ نداد و دو نامزد محافظه کار (اصولگرا) محمد قالیباف و رئیسی دراین مناظره پیگیر روحانی شدند که از این توافق منفعتی به دست نیامده است.
خبرنگار فرانس24 گفت: روحانی موضعش این بود که به زمان بیشتری نیاز دارد.

*** شورای روابط خارجی اروپا: سیاستهای اقتصادی در کانون بحث‌های انتخاباتی ایران قرار دارد
پایگاه اینترنتی'شورای روابط خارجی اروپا' نیز در گزارشی عنوان کرد: رقابتهای انتخاباتی در ایران به شدت بر سیاستهای اقتصادی برای مقابله با نرخ بیکاری بالا و بی عدالتی فزاینده در این کشور متمرکز بوده است.
در یادداشت شورای روابط خارجی اروپا آمده است: از جمله موارد مورد بحث دیگر در رقابت های انتخاباتی ایران این مساله بود که پس از لغو تحریم ها علیه ایران به دنبال حصول توافق هسته ای، ایران چگونه به چارچوب مالی جهان ملحق شود.
انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی قرار است 29 اردیبهشت برگزار شود که اگر هیچ نامزدی نتواند بیش از 50 درصد آراء را بدست بیاورد، دو نامزدی که بیشترین رای را به خود اختصاص داده اند، باید در دور دوم انتخابات حضور یابند.
در ادامه این گزارش آمده است: از دید دولتها و تجار اروپایی که مدتها با ایران سروکار داشته اند، تفاوت آشکاری میان دولتهای محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی وجود دارد. اگر حسن روحانی در دور دوم انتخابات پیروز شود، ایران احتمالا به حرکت خود در مسیر احیای شرایط اقتصادی و تسریع تعامل سیاسی با اروپا ادامه خواهد داد. این در حالی است که پیروزی هر کدام از نامزدهای محافظه کار( اصولگرا) احتمالا منجر به حرکت ایران در مسیر انزوای بین المللی خواهد شد.
شورای روابط خارجی اروپا تصریح کرد: رقابتهای انتخابات امسال در ایران به شدت بر مساله اقتصاد متمرکز شده است. رقبای حسن روحانی به دولت وی به دلیل ناکامی در بهبود شرایط اقتصادی- سیاسی به رغم حصول توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها حمله کرده اند. اگرچه دولت حسن روحانی در مهار تورم در ایران ( که از بیش از 40 درصد در آغاز دولت روحانی به 10 درصد کاهش یافته) موفق بوده است اما این بیشتر به دلیل تغییرات سیاستهای داخلی بوده تا برداشته شدن تحریم ها. نرخ بیکاری در ایران نیز به 12.7 درصد افزایش یافته و این در حالی است که نرخ بیکاری جوانان نیز از 24 به 30 درصد طی دوران حسن روحانی رسیده است.
در این گزارش آمده است: از زمان اجرای توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهان و برداشته شدن تحریم ها، رشد اقتصادی ایران چشمگیر بوده و پیش بینی شده بین پنج تا هشت درصد تا سال 2018 شود. افزایش نسبی در تجارت آسیا و اروپا با ایران مشاهده شده که بیشتر به خاطر افزایش صادرات نفت ایران بوده است. در حال حاضر ایران 2.5 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند که این رقم در سال 2013 حدود یک میلیون بشکه در روز بود. اما این رقم هنوز به سطح پیش از تشدید تحریم ها در سال 2011 نرسیده است.
در گزارش شورای روابط خارجی اروپا عنوان شده است: دولت حسن روحانی اهمیت سرمایه گذاری های بین المللی برای رشد اقتصادی و اشتغال زایی را برجسته کرده و بر این باور است که احیای بخش های نفت و گاز ایران به تنهایی به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری طی چهار سال آینده نیاز دارد. حسن روحانی در مناظره تلویزیونی سوم تصریح کرد که توافق هسته ای درآمدها را تا 20 میلیارد دلار افزایش داده که دولت می خواهد 15 میلیارد دلار آن را برای پروژه های توسعه اقتصادی سرمایه گذاری کند.
شورای روابط خارجی اروپا نوشته است: این موضوع نیز آشکار شده است که شرکت های بین المللی در مورد سرمایه گذاری های گسترده در ایران همچنان شک و تردید دارند. این بیشتر به دلیل مشکلات مربوط به تضمین پوشش های بانکی و مالی برای این گونه توافق ها و همچنین وجود تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران است. در نتیجه برداشته شدن تحریم ها موجب سرازیر شدن سرمایه گذاری مورد انتظار یا اشتغال زایی در ایران نشده است. توافق هسته ای تاثیر اندکی بر طبقه میانه و کارگری ایران داشته و این در حالی است که نابرابری های اجتماعی در ایران افزایش یافته است.
در ادامه مطلب شورای روابط خارجی اروپا آمده است: تمامی شش نامزد انتخابات ایران اعلام کرده اند که به اجرای توافق هسته ای پایبند هستند اما این نامزدها به دو گروه جداگانه در مورد چگونگی مقابله با چالش های اقتصادی تقسیم شده اند. نامزدهای میانه رو و اصلاح طلب(روحانی و جهانگیری) اذعان کرده اند که لازم است اقدامات بیشتری برای حل مشکلات بانکی و مالی ایران انجام شود تا محدودیت ها در الحاق ایران به بازارهای جهانی برداشته شود اما در عین حال پیشنهاد دیپلماسی بیشتر و اصلاحات بازار آزاد را به عنوان درمان اصلی مطرح کرده اند.
این در حالی است که محافظه کاران (اصولگرایان) با این مسیر میانه روها مخالف هستند. محافظه کاران خواستار یک اقتصاد خودمحور در ایران هستند. آنان در رقابتهای انتخاباتی وعده های اقتصادی مختلفی از جمله افزایش یارانه ها را مطرح کرده اند که روحانی و جهانگیری به شدت از این طرح محافظه کاران انتقاد کرده اند.
شورای روابط خارجی اروپا اضافه کرده است: اگرچه تمرکز رقابتهای انتخاباتی بر مسائل داخلی بوده، نامزدها برخی دیدگاههای خود را در مورد تعامل با غرب نیز اعلام کرده اند. روحانی و جهانگیری اعلام کرده اند که مخالف انزوای بین المللی دوباره ایران هستند و از دیپلماسی حمایت می کنند. انها گفته اند که نامزدهای محافظه کار تجربه دیپلماتیک برای دفاع از حقوق ایران در عرصه بین الملل ندارند. رئیسی و قالیباف نیز در حالی که اعلام کرده اند از دیپلماسی در جایی که نیاز باشد حمایت می کنند، تاکید بیشتری بر لزوم تقویت توانایی های نظامی و دفاعی برای کاهش آسیب پذیری ایران در برابر فشارهای خارجی و تضمین امنیت مرزهای ایران داشته اند.


*** روزنامه ایتالیایی: شعله ور شدن کارزار انتخاباتی در ایران
روزنامه ایتالیایی 'کوریره کوئوتیدیانو' نیز روز جمعه در گزارشی با بیان اینکه «کمتر از یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، کارزار انتخاباتی در این کشور شعله ور شد» نوشت که بر اساس نظرسنجی ها احتمالا انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد.
این روزنامه ایتالیایی افزود: در حال حاضر نظرسنجی ها از برابری روحانی نماینده جناح اصلاح طلب با رقیب مستقیم او از جناح اصولگرا ابراهیم رئیسی خبر می دهند.
این روزنامه ایتالیایی به نظرسنجی های مختلف اشاره و سپس تحلیل کرد: به احتمال زیاد این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و اصول گرایان یک جبهه مشترک ایجاد خواهند کرد.
روزنامه کوریره کوئوتیدیانو نوشت: روحانی نیاز به حمایت همه و نه فقط ترقی خواهان اعتدال گرای مانند خود دارد و به همین دلیل در کمیپن های انتخاباتی خود نیز اعلام می کند: وقتی جهان به یک سو می رود ما نمی توانیم به سوی دیگر برویم . من نمی خواهم شما را با شعارها فریب دهم . با شعار نمی توان کشور را اداره کرد. نیاز به سرمایه گذاری های خارجی برای تقویت اقتصادمان داریم.
این روزنامه ایتالیایی افزود: دراین میان آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران هشدار داد ' کاندیداها مراقب باشند برنامه های نیمه مانده دشمن را تکمیل نکنند. امنیت ملی و آرامش کشور بسیار مهم است و نامزدهای محترم مراقب باشند باعث تحریک اختلافات مذهبی، جغرافیایی، زبانی و قومی نشوند و توطئه های دشمنان را تکمیل نکنند. هرکسی علیه امنیت کشور اقدام کند، یک سیلی سختی را دریافت می کند'.

***فوربس: سخنان بی سابقه مقامات ارشد ایران
نشریه اقتصادی فوربس روز جمعه در گزارشی نوشت: در حالی که به پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران نزدیک می شویم، تنش در حال تشدید است، به طوری که مقام های ارشد رو در بایستی را کنار می گذارند و به سخنان بی سابقه ای رو می آورند.
فوربس افزود: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به تازگی گفت اینجاییم تا به تندروهای طرفدار خشونت بگوییم که دوره شما به پایان رسیده است. روحانی در گردهمایی شهر همدان افزود: شما نمی توانید در برابر انتخاب آزادی و پیشرفت جوانان مان بایستید. ملت بار دیگر در ماه جاری کسانی را که طی 38 سال گذشته، تصمیمات مهم شان فقط اعدام و زندانی کردن بوده است، رد می کنند.
فوربس اضافه کرد: روحانی به اصطلاح «میانه رو» از این سخنان برای پاسخ به چالش ایجاد شده از سوی نامزدهای «تندرو» استفاده می کند. چنین ناهمگونی هایی در سیاست ایران، تا حد زیادی عیب و کاستی محسوب می شود. اما طعنه ای جالب توجه در این واقعیت قرار دارد.
روحانی همچنین به افزایش بودجه دفاعی در دوره ریاست جمهوری اش در مقایسه با سال 2013 بالید و از میزان تجهیزات راهبردی و ملزومات دیگر که در اختیار نیروهای مسلح در سه سال گذشته قرار گرفت ، سخن گفت، رقمی که با رقم 10 سال گذشته، برابر بود.

*** اندیشکده واشنگتن: انتخابات ریاست جمهوری به منزله همه پرسی برای عملکرد روحانی پس از امضای برجام
چند تن از کارشناسان اندیشکده واشنگتن، از انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ایران به عنوان یک همه پرسی برای مدیریت جمهوری اسلامی از سوی 'حسن روحانی' پس از امضای توافقنامه هسته ای یاد کردند.
به گزارش امروز (شنبه) پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی، 'پاتریک کلاوسون' و دو تن دیگر در گفت وگوی کوتاه ویدئویی به تشریح شانس روحانی برای انتخاب شدن دوباره در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، تاثیر این مساله بر سیاست آمریکا، پویش های سیاسی، اقتصادی و امنیتی شکل گرفته در این انتخابات و آینده سیاسی ایران پرداختند.
به گفته کلاوسون، هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری ایران توان یا اراده حل مشکلات ساختاری را که مانع رشد می شود و تجار خارجی را از ورود به بازار ایران بازمی دارد، ندارند.

***هافینگتون پست: صبر روحانی لبریز شد
روزنامه هافینگتون پست امروز درصفحه اینترنتی خودنوشت:حسن روحانی رئیس جمهوری ایران صبرش درمقابل رقیبان انتخاباتی لبریز شد به طوری که در سخنانش از خطوط قرمز در سیاست های ایران عبور کرد. روحانی در دو مناظره تلویزیونی قبلی و پس از حمله رقیبان محافظه کارش یعنی ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف که از فعالیت های اقتصادی در ایران از زمان امضای توافق هسته ای با غرب در سال 2015 انتقاد کردند، در حالت دفاعی قرار داشت. اما روحانی که از سوی اصلاح طلبان حمایت می شود، در مناظره دیروز (جمعه) حملات خود را علیه رقیبانش افزایش داد و تاخت.
این روزنامه آمریکایی افزود: روحانی همچنین در یکی از گردهمایی های انتخاباتی خود به ماموریت رئیسی که قبلا در دستگاه قضایی ایران بود، حمله کرد. روحانی گفت که مردم ایران در این انتخابات اعلام خواهند کرد، افرادی را که در طول 38 سال چیزی جز اعدام و زندان نمی دانند، قبول نخواهند کرد. وی در تجمع انتخاباتی اش در استادیوم شیرودی نیز به شدت با جدایی جنسیتی در اجتماع و یا دانشگاه ها مخالفت کرد.
هافینگتون پست اضافه کرد: روحانی با اشاره واضح و آشکار گفت: ما خواهان اجرای قانون برای همه هستیم و نمی خواهیم هیچ موسسه و نهادی معاف از مالیات باشد، چطور فکر می کنید که خوب است مردم مالیات بپردازند و شما نپردازید؟.
صادق زیبا کلام تحلیلگر سیاسی در یک گفت وگوی تلفنی با گاردین درباره مناظره دیروز گفت که روحانی اعتدال در سخن را در مقابل هجمه های رئیسی و قالیباف زیر پا گذاشت. زیبا کلام افزود: بعید است رئیسی به نفع قالیباف نامزد محافظه کار دیگر، از رقابت های انتخاباتی عقب نشینی کند.وی با این نظریه که امکان دارد رئیسی در لحظه آخر و در زمان مناسب از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کند، مخالفت کرد و افزود: رئیسی برای رئیس جمهور شدن نامزد شده است.
هافینگتون پست ادامه داد: روحانی تلاش می کند تا50 درصد آرای رای دهندگان ایرانی را که بالغ بر 55 میلیون هستند، به دست آورد. ناصر هادیان کارشناس سیاسی نیز در این باره گفته که مشارکت حداکثری پیروزی روحانی را آسان می کند و رئیس جمهوری ایران درباره رای کسانی کار می کند که هنوز تصمیمی برای مشارکت یا شرکت نکردن در انتخابات نگرفته اند. وی افزود: به احتمال زیاد قالیباف و رئیسی در رقابت ها باقی خواهند ماند، ولی اگر قالیباف به نفع رئیسی کنار برود، روحانی در آن زمان از شانس بیشتری برخوردار است، چرا که برخی از حامیان قالیباف، حامی رئیسی نیستند. این کارشناس سیاسی می گوید، اما اگر رئیسی از دور رقابت های انتخاباتی کنار برود، قالیباف شانسی برای پیروزی دارد، چرا که حامیان رئیسی به قالیباف رای خواهند داد.

*** گزارش نیویورک تایمز درباره 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران
پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به معرفی شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران و بیان سوابق آنها پرداخت و نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای حضور در دور دوم ریاست جمهوری باید با پنج نامزد دیگر رقابت کند. تمامی این شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران مرد هستند و به دو گروه اصولگرایان و اصلاح طلبان که میانه روتر و انعطاف پذیر بوده اند، تعلق دارند. در حالیکه تمامی روسای جمهور پیشین ایران توانسته اند به طور متوالی برای دور دوم نیز در انتخابات پیروز شوند، اما باید به این مساله توجه کرد که عرصه سیاست غیرقابل پیش بینی بوده است.
نیویورک تایمز سپس درباره شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت:
1. حسن روحانی: رئیس جمهوری فعلی میانه رو ایران سابقه طولانی در فعالیتهای سیاسی داشته است. وی با حضور در سمت ریاست جمهوری زمینه مذاکره با قدرتهای بزرگ از جمله آمریکا را فراهم کرد. حسن روحانی با سیاست هایش منجر به لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران و به دنبال آن خروج این کشور از انزوای جهانی شد.
محافظه کاران (اصولگرایان) در ایران حسن روحانی را به دلیل آنچه نرمش وی در قبال آمریکا و فرهنگ غرب خوانده اند، مورد انتقاد قرار داده اند. آنها همچنین به شدت از حسن روحانی به دلیل «پیش بینی گمراه کننده» مبنی بر اینکه توافق هسته ای منجر به رونق اقتصادی در ایران می شود، انتقاد کرده اند.
2. ابراهیم رئیسی: روحانی 56 ساله که بیشتر فعالیت خود در طول انقلاب را در امور قضایی از جمله به عنوان دادستان سپری کرده است. وی فعالیتهای خود را در امور قضایی دو سال پس از انقلاب در سن 20 سالگی آغاز کرد. سال گذشته رهبر عالی ایران، رئیسی را به تولیت آستان قدس رضوی یک بنیاد خیریه قدرتمند در شهر مشهد منصوب کرد. رئیسی همچنین یک عضو مجلس خبرگان بوده است. منتقدان رئیسی معتقدند که وی با دیدگاههای سرسختانه ضد غربی در صورت حضور در سمت ریاست جمهوری باعث می شود تا ایران به دوران انزوای بین المللی که در دوران محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین وجود داشت، بازگردد.
3.اسحاق جهانگیری: معاون رئیس جمهوری فعلی ایران یک اصلاح طلب است. نامزدی جهانگیری در انتخابات اقدامی راهبردی ازلحاظ سیاسی باهدف کمک به روحانی درمقابله بامنتقدان محافظه کار (اصولگرا) و همچنین دفاع از توافق هسته ای بوده است. انتظار می رود که جهانگیری به نفع حسن روحانی از انتخابات کنار بکشد. وی اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: دولت ما یک مسیر خوب را آغاز کرده است. مساله هسته ای حل و فصل شده، ما اقتصاد را به ثبات رسانده ایم و امید بازگشته است. مطمئن هستم که مردم ایران به این دولت برای ادامه کارش رای خواهند داد.
4. محمد باقر قالیبالف: شهردار 55 ساله تهران پیشتر در سپاه و نیروی انتظامی ایران فعالیت داشته است. وی در برابر درخواست ها از سوی محافظه کاران (اصولگرایان) برای کنار کشیدن از انتخابات به نفع رئیسی مقاومت کرده است. قالیباف به شدت به حسن روحانی به دلیل ناکامی در ایجاد اشتغال حمله کرده و پیش بینی سونامی بیکاری را مطرح کرده است. شهردار تهران پیش از این با انتقادها از سوی حامیان حقوق مدنی و همچنین عملکردش به دنبال فروریختن ساختمانی چند طبقه در شهر تهران (پلاسکو) که منجر به کشته شدن دست کم 20 آتش نشان شد، روبرو بوده است.
5. مصطفی میرسلیم: وزیر سابق فرهنگ ایران که در دهه 80 مشاور رئیس جمهوری وقت ایران بود، به جبهه محافظه کاران (اصولگرایان) تعلق دارد. وی آنچه را که هجوم فرهنگ غرب علیه جوانان ایران خوانده، رد کرده است.
6. مصطفی هاشمی طبا: وی که یک مقام دولت سابق ایران بوده از توافق هسته ای دفاع کرده و ممکن است به نفع حسن روحانی از انتخابات کنار بکشد.

***خبرگزاری اسپانیا :اتهامات فساد مالی‌ آخرین مناظره انتخاباتی ایران را شعله ور کرد
خبرگزاری افه اسپانیا در مورد سومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ایران نوشت: انتقادات و اتهامات متقابل فساد مالی‌ در طول آخرین مناظره شش نامزد انتخاباتی بر نمایش برنامه‌های اقتصادی چیره شد.
این خبرگزاری ادامه داد: «سومین و آخرین مناظره که یک هفته قبل از انتخابات 19 می‌ (29 اردیبهشت ) برگزار شد، مبادله تحقیرهای شدید میان نمایندگان اصلاح طلب و محافظه کاران (اصولگرایان ) بود. »
این رسانه اسپانیایی افزود: «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و«اسحاق جهانگیری» معاون اول ریاست جمهوری، گفتند که عملی شدن وعده‌های انتخاباتی رقبای اصولگرا غیرممکن است. روحانی از پیشنهاد افزایش یارانه‌ها که به عقیده وی تورم را افزایش خواهد داد و وعده «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران برای دوبرابر کردن حقوق ها در ایران، انتقاد کرد. قالیباف تاکید کرد پنج میلیون شغل ایجاد می‌کند در حالی‌ که «ابراهیم رئیسی» بار دیگر بر افزایش یارانه‌ها برای طبقات محروم اصرار ورزید.
خبرگزاری افه اسپانیا افزود: جهانگیری از قالیباف مبنی بر اینکه شهردار تهران به دوستان خود زمین و وام داد و مانع تحقیقات پرونده‌های فساد مالی‌ در تهران شد، و اینکه رئیسی زمانی که در قوه قضاییه بود، نتوانسته فساد مالی و قاچاق را مهار کند، انتقاد کرد.

*** خودداری رسانه های ترکیه از تحلیل و تفسیر مناظره سوم
رسانه های دولتی ترکیه نیز عصر جمعه از جمله خبرگزاری آناتولی و شبکه تی.آر.تی با پوشش خبری سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، این رویداد مهم سیاسی ایران را پخش کردند. این دو رسانه در بخش ترکی و به خصوص در بخش فارسی خود، سخنان و مواضع هر 6 نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را در جریان مناظره منتشر کردند.
شبکه خبری تی.آر.تی ترکیه، با تشریح یارانه ها و مواضع کاندیداها، مناظره پایانی کاندیداهای ریاست جمهوری ایران را مسائل اقتصادی و یارانه عنوان کرد.
این رسانه بدون جانبداری از کاندیدای خاص، تنها به پخش مواضع اعلام شده از طرف نامزدهای ریاست جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
همچنین این رسانه با انتشار بیانیه و نامه محمد شریعتمداری رئیس ستاد انتخاباتی روحانی، خطاب به مسئولان ستادهای انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سراسر ایران و دعوت آنها به حفظ آرامش، متانت و پرهیز از اقدامات تحریک آمیز اعلام کرد: احتمال اینکه اشخاصی معلوم الحال به طرفداری یا علیه برخی از کاندیداهای انتخابات، بعد از مناظره «امروز» یا در طول دوره تبلیغات، تحرکات اغتشاش آمیزی از خود بروز دهند وجود دارد، باید نسبت به این موضوع مواظبت و از آن جلوگیری کرد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه با اشاره به مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در ایران بخش پایانی سومین دوره مناظره تلویزیونی آنان را اقتصادی عنوان کرد.
این رسانه تنها به انعکاس خبری این رویداد پرداخته و از انتشار هرگونه تحلیل و تفسیرخودداری کرد.
آناتولی همچنین در بخش خبری خود در خصوص مناظره با پرهیز از هرگونه جهت گیری و عبارت های نیشدار علیه نامزدها یا نظام سیاسی ایران، تنها سخنان نامزدها را به صورت نقل قول مستقیم پخش کرد.
سایر رسانه های ترکیه نیز این رویداد را پخش نکردند و بررسی رسانه های ترکیه نشان می دهد که این مناظره جز برای دو رسانه دولتی، برای سایر رسانه ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

*** الیوم السابع: تبادل اتهام میان دو جناح
پایگاه خبری الیوم السابع نوشت: «حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، محمدباقر قالیباف رقیب اصولگرای خود را متهم به سرکوب تظاهرات دانشجویی درسال 1999 و حوادث کوی دانشگاه کرد.»
این پایگاه خبری نوشت: مناظره شب گذشته شاهد جنگ کلامی و تبادل اتهام فساد میان نامزدها بود. روحانی نامزد اعتدال، قالیباف را متهم به فساد، پارتی بازی و دادن پست به خویشاوندان و زمین خواری کرد و گفته است اگر من غیر از خانه خود خانه دیگری داشته باشم، آن را به تو می دهم.
الیوم السابع ادامه داد: شش نامزد انتخاباتی شامل حسن روحانی رئیس جمهوری وابسته به اعتدال گرایان و مورد حمایت اصلاح طلبان، اسحاق جهانگیری معاون روحانی، مصطفی هاشمی طبا رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی و سه تن از جریان اصولگرایی شامل ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف شهردار تهران ومصطفی میرسلیم وزیر فرهنگ سابق می شود.
الیوم السابع افزود: ««تبادل اتهام میان دو جریان اصلاح گرا وافراط گرایان (اصولگرایان) با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات 19 مه 29 اردیبهشت شدت گرفته است. روحانی مورد حمایت جبهه اصلاح گرایان، اعتدال گرایان و رهبر اصلاح طلبان است که چندی پیش از مردم ایران خواست برای تضمین عدم بازگشت تحریم ها و انزوای بین المللی بر تهران به روحانی رای بدهند.»»

*** ارم نیوز: حمله روحانی به رقبا
پایگاه خبری اماراتی ارم نیوز در گزارشی نوشت: «حسن روحانی نامزد اعتدال گرا با حمله به رقبای افراط گرای خود برای کسب50درصد آرای دهندگان ایرانی تلاش کرد.»
پایگاه خبری ارم نیوز افزود: «حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با لحن جنگجویانه ای خطاب به رقبای محافظه کار(اصولگرا) خود که در تلاش برای جلوگیری از انتخاب مجدد وی هستند با چندین بار حمله، از خطوط قرمز سیاست ایران گذشت. روحانی در میان شش رقیب خود برای احراز ریاست جمهوری در 19 مه / 29 اردیبهشت نامزد برتر اصلاح طلبان است .»
ارم نیوز اضافه کرد: «روحانی با قرار گرفتن در موضع دفاعی در مقابل محمد باقر قالیباف وابراهیم رئیسی دو نامزد محافظه کار (اصولگرا) در دو مناظره قبلی که از تلویزیون پخش شد، از توافق هسته ای با غرب که بر اساس آن برخی تحریم ها از ایران برداشته شد، دفاع کرد.»
این رسانه افزود:«روحانی درپاسخ به حمله رئیسی که صاحب ثروتمند ترین جمعیت خیریه درجهان اسلام است،گفت مایل به اجرای قانون برای همه موسسات هستیم و موسسه معاف از مالیات را نمی پذیریم .»

***الشرق الاوسط: غلبه رسوایی های فساد بر آخرین مناظره انتخاباتی ایران
روزنامه سعودی الشرق الاوسط در واکنش به سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: این مناظره بر موضوعات اقتصادی متمرکز بود ولی رسوایی های فساد مالی در این کشور بر فضای مناظره غلبه داشت.
الشرق الاوسط افزود: در مناظره روز گذشته(جمعه) حسن روحانی رئیس جمهور واسحاق جهانگیری معاونش با اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی و اقدامات غیرقانونی اداری از سوی دو نامزد محافظه کار (اصولگرا) یعنی ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف مواجه شدند که آنها نیز به نوبه خود اتهاماتی به این دو وارد کردند.
این روزنامه افزود:«دراین مناظره روحانی رقیب خود، دادستان دادگاه ویژه روحانیت (رئیسی) را به آزار واذیت روحانیون متهم کرد و خطاب به قالیباف گفت که شما مدیون من هستید اگر اکنون اینجا نشسته اید زیرا درسال 84قبل ازانتخابات مانع به جریان افتادن پرونده فساد شما شدم.درمقابل قالیباف ورئیسی هر دو روحانی را متهم کردند که پرونده های فساد واقدامات غیرقانونی مالی نزدیکانش را مخفی کرده است.»
الشرق الاوسط اضافه کرد:پس ازمتهم کردن دولت روحانی به فساد و وخیم کردن اوضاع اقتصادی از سوی رئیسی و قالیباف، آغاز محتاطانه در این مناظره، پایان یافت و دو طرف مناظره در پاسخ به سوالات، به وارد کردن اتهام به یکدیگر مشغول شدند و در نیم ساعت اخر مناظره ورق کاملا برگشت و نامزدها برای تاثیر گذاری بر آرای انتخاباتی از شدیدترین لحن ها وعبارت ها علیه هم استفاده کردند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، جمعه 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
اروپام**1572**1590