رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان گفت: فضای بعد از برجام کمک قابل توجهی به فعالیت‌های خارجی به‌ویژه در حوزه اقتصادی کرده است.

به گزارش مرورنیوز، علی‌اکبر نظری‌مرند در نشست خبری، گفت: تا چند سال اخیر بسیاری از روسا و سفرای کشورها به بهانه‌های مختلف از حضور در ایران طفره می‌رفتند ولی پس از برجام امکان معرفی پتانسیل‌های کشور در حوزه‌های مختلف و زمینه صادرات محصولات تولیدی و ایجاد زمینه فعالیت مشترک به ویژه در زمینه‌های صنعتی فراهم شده است.

وی با اشاره به این‌که «معرفی پتانسیل استان زنجان به کشورهای دیگر بسیار حائر اهمیت است»، تصریح کرد: با توجه به این‌که در گذشته سفرای کشورهای مختلف به صورت انفرادی به زنجان سفر می‌کردند، تصمیم بر آن شد تا طی برنامه‌ سمینار یک روزه‌، سفرای کشورهای آسیا و اقیانوسیه را به زنجان دعوت کنیم و علاوه بر مذاکره، فرصتی برای معرفی پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری زنجان و بازدید از کارخانجات استان برای این مهمانان فراهم شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع کشاورزی، غذایی و تبدیلی در زنجان گفت: مشابه این نمایشگاه در تهران برگزار می‌شود ولی همه فعالان کشاورزی به ویژه از شهرستان‌ها و مناطق روستایی دورافتاده استانی، امکان حضور در آن را ندارند که با توجه به برگزاری موفقیت‌آمیز سومین جشنواره غذاهای کشورهای عضو اکو تصمیم گرفتیم تا با استفاده از این تجربه، نمایشگاهی در زمینه محصولات کشاورزی برای فراهم آوردن زمینه حضور حداکثری کشاورزان استان و حضور فعالان حوزه مربوطه از کشورهای مختلف فراهم شود.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان خاطرنشان کرد: سازمان همکاری اکو موافقت‌نامه خود را در خصوص برپایی این نمایشگاه اعلام کرده و طی مهرماه امسال این نمایشگاه با عنوان اکسپو در مجموعه نمایشگاهی کاسپین زنجان برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که «زنجانی‌های مقیم خارج از کشور نیز فرصت خوبی برای معرفی پتانسیل‌های استان در خارج از کشور هستند»، تاکید کرد: با هدف تبادل نظر با این افراد در حال تدوین سمینار یک‌روزه‌ای هستیم که به احتمال زیاد این سمینار در فصل تابستان برگزار شود تا در کنار حضور این افراد، دانشجویان و اساتید دانشگاه نیز حضور حداکثری در این برنامه داشته باشند.

وی با بیان این‌که «در ابتدای سال‌جاری یک هئیت 15 نفره از زنجان شامل رئیس اتاق بازگانی، نماینده مردم زنجان در خانه ملت و تعدای از مسئولان ذی‌ربط دولتی و فعالان بخش خصوصی به فنلاند و دانمارک اعزام شدند»، تصریح کرد: این هئیت طی این سفر به این نتیجه رسیدند که این تعاملات ادامه پیدا کند که هئیت خارجی هم استقبال کردند و در همین راستا اواخر شهرویورماه امسال یک هیئت بلندپایه دانمارکی به زنجان سفر خواهند کرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان به برگزاری روز ایران در تیرانای آلبانی اشاره کرد و گفت: طی مذاکراتی که سفیر ما با مسئولان اتاق بازرگانی و کنفدراسیون صنایع آلبانی انجام داد، پیشنهاد سمینار یک روزه تحت عنوان روز ایران در تیرانا برگزار خواهد شد و فرصتی است برای معرفی پتانسیل‌های فرهنگی، اقتصادی و فروش صنایع‌دستی که امیدواریم صاحبان صنایع استان از این اتفاق که مردادماه امسال برگزار خواهد شد، استقبال خوبی داشته باشند.

وی به فعالیت دفتر ایلخان‌شناسی در دانشگاه زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به علاقه‌ای که مغول‌ها به گنبد سلطانیه دارند پیشنهاد تاسیس دفتری با عنوان دفتر ایلخان‌شناسی را با هزینه خودشان در دانشگاه زنجان داشتند که استاد مسعود بیات از محققان و مولفان حوزه تاریخ به ریاست این دفتر انتخاب شد و راه‌اندازی این دفتر فرصتی برای همکاری هرچه بیشتر علمی بین ایران و مغولستان را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به دیداری که با رئیس جهاددانشگاهی زنجان طی روزهای اخیر داشت، تصریح کرد: جهاددانشگاهی زنجان سه پروژه مهم دارد که به عنوان دانش فنی قابلیت صادرات به منطقه را دارد.