محمدباقر نوبخت با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مورد سند 2030 گفت: نظر رهبری برای دولت اهمیت ویژه دارد و لذا تا رفع هرگونه ابهام, پیگیری متوقف شد. در این راستا گروهی سخنرانی رهبری را بزرگنمایی کردند و نکاتی را ترویج دادند که درست نیست از جمله انکه دولت سندی را مخفیانه امضا کرد که تهمت های موهنی به دستگاه دولت بود.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر نوبخت با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مورد سند 2030 گفت: نظر رهبری برای دولت اهمیت ویژه ای دارد و لذا تا رفع هرگونه ابهامی در این زمینه، پیگیری متوقف شد. در این راستا گروهی سخنرانی رهبری را بزرگنمایی کردند و نکاتی را ترویج دادند که درست نیست از جمله آنکه دولت سندی را مخفیانه امضا کرد که تهمت های موهنی به دستگاه دولت بود.  

وی با اشاره به سند 2030 ادامه داد: از نظر حقوقی آنچه در مجامع جهانی مانند یونسکو مطرح است پیمان نامه و قرارداد وجود دارد که قرارداد ها نیازمند تصویب مجلس است. سند 2030 قرارداد نیست و کسی از دولت آن را امضا نکرده است و لازم الاجرا هم نیست. سند 2030 یک بیانیه در حوزه آموزش است. این دست بیانیه ها در مجامع بین المللی با مخالفتی روبرو نمی شود اما در این سند فقط ایران برای برخی مفاد آن شرط گذاشت. 

نوبخت خاطرنشان کرد: باید وضعیت مشخص شود که ما باید عضو این نهادهای بین المللی بشویم یا خیر. زیرا ممکن است بیانیه های عنوان شود که با موازین ما مخالف باشد در این شرایط باید مخالفت ایران عنوان شود که در زمان اعلام بیانیه 2030 این کار صورت گرفت. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: انتقاد زمانی به دولت وارد است که واکنشی به بیانیه یونسکو نشان نمی داد. اگر دین هم نداشتیم لااقل به خاطر هویت ایرانی حاضر به پذیرش هر موردی نبودیم. من اکنون شرم دارم از این تریبون برخی تهمت هایی که از طریق سند2030 به دولت نسبت داده اند بیان کنم. 

وی افزود: اینکه گفته شود آموزش با کیفیت برابر مخالفتی وجود ندارد. آنچه قابل اجرا است که با ارزش های دینی و فرهنگ ایرانی تطبیق داشته باشد. سکس یعنی جنسیت ولی برخی تلقی دیگری دارند. نمی دانم چطور از مفاد این سند آموزش خودارضایی کودکان 0تا 4 سال استخراج می شود. بحث ریشه کنی نابرابری جنسیتی در این سند عنوان شده که منظورش ایجاد امکان تحصیل برای دختران در کنار پسران است.