در مورد برخی از بدرفتاری‌ها که این روزها در مناظرات و تبلیغات از سوی نامزدها صورت می‌گیرد، باید گفت که در قانون نحوه تبلیغات (که آخرین بار نیز سال 1388 اصلاح شد) حد وحدود و نحوه تبلیغات مشخص شده است.

به گزارش مرور نیوز، عبدالصمد خرمشاهی - حقوقدان می‌افزاید: متأسفانه در روزهای اخیر در تبلیغات نامزدها یا مناظرات تلویزیونی، شاهد برخی از بدرفتاری‌ها (تخریب شخصیت یکدیگر، توهین و تهمت) از سوی کاندیداها هستیم که باید گفت این موارد در قوانین جرم‌انگاری شده و قابل پیگیری هستند.

هرچند با وجود این قانون، در انتخابات دو دوره گذشته شاهد بودیم که یکی از نامزدها که بعد رییس‌جمهور نیز شد، هم آشکارا دروغ می‌گفت، هم توهین می‌کرد. ما به وضوح دیدیم که وی در مناظره‌ای که میان نامزدها صورت گرفت، به صورت شفاف، بدون ترس و دلهره و با زیر پا گذاشتن مسائل اخلاقی، انواع و اقسام تهمت‌ها را به کاندیداهای دیگر نسبت می‌داد. نکته مهم این است که اگر همان زمان با این‌گونه افراد برخوردی صورت می‌گرفت و قانون از ضمانت اجرای لازم برخوردار بود، در دوره‌های بعد نیز شاهد این بدرفتاری‌‌های انتخاباتی نبودیم.

در حال حاضر متأسفانه نه‌تنها قوانین زیر پا گذاشته می‌شود بلکه شاهد برخی از رفتارها هستیم که فارغ از بحث قانونی بر شرافت، اخلاق، حیثیت و اعتبار فرد خدشه وارد می‌کند. ارائه آمارهای خلاف واقع و وعده‌های انتخاباتی، از مواردی هستند که این روزها بسیار می‌شنویم. این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته فردی که تعهد می‌دهد و به عنوان رییس جمهور مطرح می‌شود، تمام رفتار، کردار و گفتارش رصد می‌شود و اگر خلاف گفته‌هایش ثابت شود، یا اینکه وی قولی داده باشد که به آن عمل نکرده باشد، برای وی نمره منفی منظور خواهد شد. اما در کشور ما همان‌گونه که پیشتر گفتم، با وجود قانونی که در این زمینه وجود دارد، از گذشته تاکنون این مسائل مطرح بوده و قانون نیز از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نبوده است و اراده‌ای وجود نداشته که با این نامزدها یا هواداران آن‌ها برخورد شود.

طبق قانون پاره کردن بنرهای تبلیغاتی سایر نامزدها و تخریب شخصیت نامزدهای دیگر، جرم است. براساس قانون نامزدی حق ندارد، نامزد دیگر را تخریب کند یا مسائلی را به وی نسبت دهد اما در مناظرات اخیر، نامزدها مسائلی را به یکدیگر نسبت دادند که اولا برخی از این موارد طبق قانون، تشویش اذهان عمومی محسوب می‌شود و دوم اینکه این گونه رفتارها نتایجی منفی در جامعه به دنبال خواهد داشت. این رفتارها نه با معیارهای قانونی و نه با معیارهای اخلاقی منطبق نیستند و با اصول حاکم بر رفتار رجال سیاسی نیز همخوانی ندارند.

اما در مورد وعده‌هایی که برخی از نامزدها مطرح می‌کنند نیز باید گفت که از منظر اجتماعی، این نامزدها باید بدانند که اولاً اقدامات مقطعی و فریبنده، زود آشکار خواهند شد و ثانیاً جامعه ما، جامعه بسته‌ای نیست. مردم شعارها را تشخیص می‌دهند. صرف‌نظر از تعدادی که شاید به جریان امور واقف نباشند و اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشند، اغلب مردم جامعه درک بالایی دارند و متوجه می‌شوند که برخی از وعده‌ها قابل تحقق نخواهند بود. اصولاً باید گفت مطرح کردن این موارد نه‌تنها سودی برای نامزدها ندارد بلکه بازخورد منفی نیز به دنبال خواهد داشت و باعث بدبینی جامعه به این افراد خواهد شد.