یکهزار و 550 روزنامه نگار و فعال رسانه ای با امضای توماری اینترنتی حمایت قاطع خود را از حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کردند.

به گزارش مرور نیوز، در بیانیه ای که به تایید این فعالان رسانه ای رسیده آمده است: روزنامه‌نگاران ایرانی نقش پررنگی در تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور دارند و معاش و بقائشان منوط به رونق و گرمی در حوزه‌های مختلف اجتماعی است.
رکود تورمی نه تنها کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشاند که رسانه‌ مستقل را نیز به محاق می‌برد و از بین رفتن سرمایه اجتماعی این حوزه را سبب می‌شود. از این رو عملکرد دولت‌ها علاوه بر تاثیر مستقیم بر بستر کلان جامعه، می‌تواند نفس کار خبری را نیز با تلاطم مواجه سازد.
عملکرد دولت یازدهم از بهبود نسبی فضای حاکم بر رسانه های کشور حکایت دارد، اما همچنان تا رسیدن به فضای ایده آل برای فعالیت روزنامه نگاران و مطبوعات راه درازی در پیش است.
روزنامه‌نگار خنثی نیست، او آگاه است و اقتضاء آگاهی، آگاهی بخشی است؛ از این رو لازم می دانیم با برشماری تعدادی از اقدامات و سیاست‌های راهگشای دولت یازدهم در سپهر رسانه‌ای کشور، به بیان مطالبات جدی روزنامه‌نگاران از دولت آینده بپردازیم.
نفس حقوق اهل رسانه، مطالبه‌ای فراجناحی است که همواره باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد. بدون امنیت کاری، شرایط تامین اجتماعی مناسب اهالی رسانه، اتحادیه صنفی و در یک کلام لوازم حقوقی و حقیقی کار خبری، آزادی بیان معنایی نخواهد داشت. بنابراین پایداری دولت در مقابل تعطیلی نشریات و حفاظت از آزادی بیان و مهمتر از آن، آزادی پس از بیان می‌تواند آزمونی بر صداقت قوه مجریه در خصوص پاسداری از قانون اساسی باشد.
کلید تدبیر دولت یازدهم، توانست در خانه های غبار گرفته سینما و موسیقی را باز کند و رونق را برای اهالی این صنوف به ارمغان آورد؛ در این میان اما «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» آنچنان که شایسته بود مورد توجه قرار نگرفت تا روزنامه‌نگاران و خبرنگاران باز شدن این در بی کوبه را از دولت آینده مطالبه کنند؛ آنان معتقدند توجه به این مطالبه ابتدایی می تواند آغازی بر توجه جدی به حقوق صنفی اهالی رسانه و مطبوعات باشد.
اینک بسیاری از روزنامه‌نگاران به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی مجبور به کار کردن در رسانه‌های مختلف شده و روزانه بیش از10 ساعت کار در ایام هفته را تجربه می‌کنند که نه تنها مخالف قانون کار بوده بلکه سلامت جسمی و روحی آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگرچه اهالی رسانه معاش اندیشی را هیچگاه در برابر رسالت بزرگ آگاهی بخشی خویش قرار نداده اند اما از دولت دوازدهم انتظار می رود، رسیدگی جدی به معیشت اصحاب رسانه را مورد توجه بیشتری قرار دهند.
امروز حمایت از دولت رییس جمهور روحانی، تایید تک‌تک اقدامات دولت یازدهم و فراموشی نواقص آن نیست، بلکه ترجیح روزنامه نگاران ادامه روند رو به بهبود جامعه به جای بازگشت از نیمه این راه پر فراز و نشیب است.
ما روزنامه‌‎نگاران تجربه تلخ عدم رعایت شفافیت مدعیان عدالت را از سر گذرانده‌ایم، مدعیانی که منتقدان خود را تاب نیاورده و شلاق و حبس را بر گرده روزنامه نگاران شریف بار کرده‌اند، معتقدیم حمایت از روحانی، حمایت از دولتی است که امکان نقد و نه تخریب را فراهم می‌کند، شفافیت دولت یازدهم، امکان نظارت بیشتر بر قوه مجریه را به همراه داشت تا از این رهگذر دیگر شاهد اختلاس‌های پی در پی و میلیاردی نباشیم.
ما روزنامه‌نگاران با دعوت از تمام مردم سربلند ایران اسلامی، برای شرکت در انتخابات سرنوشت‌ساز 29 اردیبهشت، از آنان می خواهیم، با رای به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، تداوم روند رو به بهبود دولت را فراهم آورند و از بازگشت ایران به شرایط غیر قابل پیش‌بینی و تخریب‌آمیز جلوگیری کنند که آزموده را آزمودن خطاست.
ما فارغ از اعتقاد سیاسی‌مان، معتقدیم دولت روحانی روندی از بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را طی کرده است و تثبیت این روند به شکوفایی در عرصه‌های مختلف اجتماعی خواهد انجامید.
دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر کشور برگزار می شود.
فراهنگ**1085**دریافت: ناهید پورمند**انتشار: جواد دهقانی