سخنگوی وزارت امور خارجه، با اشاره به حضور باشکوه ایرانیان خارج از کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: علیرغم این که در بسیاری از کشورها روز جمعه روز کاری بود ولی ایرانیان خارج از کشور تلاش کردند که در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش مرور نیوز، بهرام قاسمی در تحلیل حضور باشکوه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: این حضور نشانگر آن است که ایرانیان و هم‌وطنان خارج از کشور، بسان تمامی اکثریت مردم داخل کشور و با نگاهی عمیق به تحولات سازنده داخلی  و همچنین آن چه در روند دیپلماسی و روابط بین المللی ایران اتفاق افتاد و به عبارت دیگر با سنجش تحولات پیرامونی ایران و نگاه ملی و  ایرانیت خود در یک حرکت رو به رشد  و تکاملی و با توجه به آن چه آنان می‌توانند از نزدیک آثار آن را در شرایط زندگی روزمره خود در سایر کشورهای جهان لمس و احساس نمایند و بی شک این نگاه مثبت تر از برخی گشایش های بسیار در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در  سالیان اخیر  ناشی می شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: تحولات صورت گرفته این باور را در آنان تقویت کرد که می‌توانند در بسیاری از  خیابان‌های کشورهای اروپایی و دیگر کشورها  با افتخاری وافر در مقابل سفارت خانه ها و کنسولگری های کشورشان ساعت ها،  راسخ ، صبور و استوار در کنار هم صف کشیده و در انتخابات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهایی که ایرانیان بیشتری در آن ساکن هستند، جمعه روز کاری بود، تصریح کرد: ولی ایرانیان تلاش کردند که در انتخابات شرکت کنند و با تشکیل صف‌های گسترده، حضور و وجود خود را به عنوان مردمانی از یک کشور دارای تمدن کهن و فرهنگی غنی که در آن یک سیستم دموکراسی دینی مبتنی بر  آرا  و انتخابات  وجود دارد و با سایر کشورهای بسته و غیر دموکراتیک منطقه متفاوت است را به رخ جهانیان کشیدند.

قاسمی گفت: آن‌ها با این حضور عظیم و فشرده خود نشان دادند که علی رغم اینکه ایران در منطقه‌ای قرار دارد که گروه‌های تروریستی ، تکفیری  و افراط گرا در منطقه با حمایت دیگران فعالیت‌ ، تخریب و کشتار می‌کنند ولی مردم ایران مردمی صلح طلب، آزاده و فهیم هستند، کشورشان را دوست دارند و می‌خواهند در ساختن آینده کشورشان هر چه بیشتر سهیم باشند. انان آمدند تا پاسخ دشمنان ایران را در پای صندوق های رای بدهند  که به شایستگی تمام و با درک  شرایط  این رسالت خود را  به انجام رسانند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور در حال حاضر احساس می‌کنند جایگاه ایرانیان و نگاه جهانیان به ایران و ایرانیان نگاه مثبت‌تری است  اما هنوز تا شناساندن استعداد خود و ایران باید تلاشی دیگر کنند و بر همین اساس در صف‌های طولانی انتخابات حضور پیدا می‌کنند و علی رغم ساعت‌ها معطلی تلاش می‌کنند که این نگاه  را به آنانی که هنوز درک درستی از کشورشان ندارند بدهند که ایران جای دیگری است و ایرانی در همه جا  همیشه ایرانی و مصمم است  که  در دفاع از  کیان وطن و استقلال کشورش نیز نقش و حضوری جدی داشته‌ باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ، با بیان اینکه این حضور باشکوه شعور و هوش و تکامل ایرانیان را نشان می ‌دهد ، گفت: در واقع این موضوع بیانگر این نیز هست که  ایرانی ها یاد گرفته اند که برای ایجاد  هر  تحول، توسعه‌  و آبادانی ایران می‌توان و باید  از صندوق‌های رای و روش‌های مسالمت آمیز استفاده کرد و  آن‌ها  به این درجه از اعتماد و اطمینان رسیده اند که رایشان قابل توجه و قابل اعتنا است و این خود گامی بلند  در وحدت  نگاه ایرانی  در داخل و خارج کشور  است.

قاسمی با بیان اینکه ایرانیان با این حضور نشان دادند که به توسعه، اعتدال،‌ امنیت و ثبات در منطقه علاقه مند هستند گفت: این در حالی است که منطقه ما دچار التهاب است و کشورهایی در این منطقه قرار دارند که سیستم‌ آن‌ها استبدادی است و دموکراسی در آن‌ها وجود ندارد. ولی متاسفانه برخی از قدرت‌ها هنوز  نمی‌خواهند واقعیت ها  را بپذیرند و از رفتارهای استبدادی برخی دولت های منطقه که مروج تروریسم و افراطی گری در منطقه هستند حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایرانیان با حضور خود در انتخابات عرق و غیرت ایرانی را نشان دادند و باید به این رفتار نیز در نگاه و عمل  در جهت تحکیم هر چه بیشتر دوستی ، مودت و یک پارچگی ملت ایران  پاسخی مناسب داد، افزود: ایرانیان خارج از کشور علی رغم برخی تبلیغات منفی که توسط برخی گروه‌هایی که هیچگونه حیاتی ندارند با سری برافراشته در انتخابات شرکت کردند.  تک گروه‌های افراطی خشن و درمانده از جذب هوادار که جایگاهی در نزد ایرانیان خارج از کشور ندارند سعی کردند که در اراده ایرانیان برای شرکت در انتخابات خدشه وارد کنند و از حضور دیگر ایرانیان در انتخابات ممانعت به عمل آورند. این در حالی است که ایرانیان اصولا با این نوع گروه‌ها و تفکرات افراط‌گرایانه  و خشن  بیگانه‌اند و به‌ آن‌ها اهمیت نمی‌دهند.

قاسمی گفت: آن چه مسلم است ایرانیان حضور  پر شوکت و مصممی در انتخابات داشتند  و در این برهه تاریخی از تحولات جهانی و منطقه‌ای آن کردند، که باید.

وی تصریح کرد: هیچ مورد امنیتی خاصی در برابر حوزه‌های انتخاباتی در خارج از کشور نداشتیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: باید این حضور شگفتی ساز همه عزیزان هموطن  خارج کشور را ارج نهاد  و این ذکاوت ، تیز بینی و علاقه مندی و همبستگی ایرانی-ملی  آنان را  به تمامی  جامعه  ایرانی خارج از کشور  تبریک گفت.