جانشین سابق قرارگاه ثارالله تهران با اشاره به وظیفه سپاه در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: هر زمان یک شخص ضد انقلاب بخواهد وارد عرصه سیاسی کشور شود، سپاه برای جلوگیری از ضربه به نظام وارد عمل می‌شود.

در ابلاغیه 18 ماده‌ای مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های کلی نظام برای انتخابات آینده، بندی وجود دارد که در آن رهبر بر ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سه گانه در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی فرمان داده‌اند. این در حالی است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیروهای مسلح اجازه چنین کاری را نداشتند. در همین رابطه اسماعیل کوثری، نماینده پیشین مردم تهران در مجلس به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: فرمان مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت ورود نظامیان به گروه‌های سیاسی در ابلاغیه اخیر، فقط یک تاکید بر آنچه قبل از این نیز در قانون اساسی درج شده، است.

وی ادامه داد: ممنوعیت فعالیت نیروهای مسلح در احزاب و جمعیت‌های سیاسی به معنای این نیست که آن‌ها سیاست را ندانند و یا در صورت بازنشستگی، بازخرید و یا استعفا نمی‌توانند در این حوزه فعالیت کنند. با این حال برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که چرا نیروهای مسلح به دنبال حضور در صحنه سیاسی هستند. در پاسخ به این افراد باید گفت چرا این افراد می‌کنند آن‌ها بهتر از نظامیان سیاست را درک می‌کنند، که اکنون طبق ضوابط قانونی نیز حضورشان در مسائل سیاسی حساسیت‌برانگیز شده است؟

کوثری با بیان اینکه تنها قانون می‌تواند مانع فعالیت سیاسی افراد شود خاطرنشان کرد: اعضای نیروهای مسلح می‌توانند طبق شرایط موجود در قانون، وارد سیاست شوند و این مساله نیز یک امر قانونی به شمار می‌رود.

جانشین سابق قرارگاه ثارالله تهران در توضیح گفته حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه که فعالیت سیاسی را جز ذات سپاه می‌داند، اظهار داشت: فعالیت سیاسی سپاه زمانی انجام می‌شود که فرد ضدانقلابی بخواهد وارد دستگاه سیاست نظام شود که در این حالت سپاه به عنوان حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی مورد مذکور را به شورای نگهبان اعلام می‌کند. زیرا سپاه پاسداران باید مانع ورود افرادی در راس یا پست‌های سیاسی کشور شود که می‌توانند به نظام ضرر وارد کنند.