در آخرین ماه های دولت حسن روحانی، نام هفت نفر به عنوان گزینه های پست وزیر ارشاد شنیده می شود.اما این صندلی به چه کسی خواهد رسید؟

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، مدتی است که زمزمه استعفای علی جنتی از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گوش می رسد.جنتی که دوران وزارتش با حاشیه ها  ماجراهای بسیاری همراه بود، گویا ترجیح داده در ماه های آخر دولت یازدهم از صندلی پرماجرای وزارت ارشاد کناره بگیرد تا شاید آخرین ماه های فعالیت دولت یازدهم بی حاشیه تر سپری شود.

از زمانی که شایعه استعفای جنتی به گوش رسید، گمانه زنی ها برای اینکه جانشین او چه کسی است آغاز شد.نام هفت رجل سیاسی و فرهنگی به عنوان جایگزینان احتمالی علی جنتی این روزها در فضای فرهنگی کشور شنیده می شود که در زیر، نگاه مختصری به فعالیت های این گزینه های احتمالی می اندازیم.

hK5ZLhTlQluH

1-احمد مسجد جامعی:عضو و رییس سابق شورای شهر تهران که سابقه تصدی پست وزارت ارشاد در دوران دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی را داشته است، یکی از جدی ترین گزینه های جایگزینی علی جنتی به شمار می رود. مسجدجامعی بنیانگذار بسیاری از فعالیت های فرهنگی همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و خانه کتاب بوده است. بسیاری از کارشناسان و اهالی سینما دوران حضور وی در وزارت ارشاد را یکی از بهترین دوران‌ها و بازترین فضاها دانسته‌اند و در کل او در میان قشر هنرمند از محبوبیت خاصی برخوردار است.

حسام الدین آشنا

 2-حسام الدین آشنا: نام این سیاست‌مدار ایرانی که استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است و از مهر ماه 92  مشاور حسن روحانی در امور فرهنگی بوده،به عنوان یکی دیگر از گزینه های جدی وزارت ارشاد مطرح است. آشنا که در سوابق کاری خود، معاونت ویژه وزارت اطلاعات در دوران ریاست جمهوری خاتمی را دارد و یکی از فعالترین دولتمردان در فضای مجازی است،از دیگر گزینه های جدی تصدی پست وزارت به شمار می رود.

gz9DO4fLP8f6

3-عباس صالحی:صالحی  هم اکنون عهده دار ریاست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و شنیده شده پس از استعفای علی جنتی، او به عنوان سرپرست سکان وزارت ارشاد را در دست می گیرد.

صالحی یکی از چهره‌های علمی است که هم تحصیلات عالی دانشگاهی دارد و هم حوزوی دارد. او در دانشگاه رشته فلسفه خوانده و دکتری کلام اسلامی با گرایش فلسفه دین دارد.

صالحی در دو حوزه مشهد و قم به تحصیل علوم دینی پرداخته و علاوه بر فراگیری از محضر پدر عالمش، از محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، فلسفی، سید ابراهیم علم‌الهدی سبزواری و... بهره برده است.

وی همچنین در مباحث فلسفی از حضرات استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. صالحی از سال 1370 تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

عضویت در هیات مدیره منصوب مقام معظم رهبری در دفتر تبلیغات اسلامی از سال 76 تا 81 (دو دوره)، عضو هیات امنای منصوب مقام معظم رهبری در دفتر تبلیغات اسلامی از سال 81 تاکنون (سه دوره)، عضو شورای تدوین آثار مقام معظم رهبری (از 74 تا 77)، مسوول شورای برنامه‌ریزی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (سال‌های 76 تا 83)، عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از 85 تا 87، عضو اندیشکده فرهنگ (تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت)، عضو هیات مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی و .... از جمله سمت‌های صالحی در حوزه مدیریت فرهنگی است.

GeLfsrLOhfhP

4-حجت الله ایوبی:شاید قبل ازدولت یازدهم،تنها هنرمندان ایرانی که در سفر به فرانسه به رایزنی فرهنگی سفارت ایران در پاریس رفته بودند،حجت الله ایوبی را می شناختند اما بعد از انتصاب او به ریاست سازمان سینمایی، ایوبی به چهره ای شناخته شده درمیان سینماگران بدل شد که مخالفان و موافقان زیادی دارد.

ریاست دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق، مدیرکل آموزش دانشگاه امام صادق، مدیر کل پژوهش های سیاسی سازمان صدا و سیما، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، معاونت اجتماعی وزارت کشور و معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور و ریاست موسسه فرهنگی سازمان اکو از سال 88 از جمله سمتهای ایوبی است که کاندیدای جدی برای تصدی پست وزارت به شمار نمی رود.

75BzhMMMJUhO

5-رضا صالحی امیری:این سیاست‌مدار و فعال علمی و فرهنگی ایرانی که در حال حاضر رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است، در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود و در مورد حضور او در کابینه گمانه زنی های زیادی می شد اما هیچکدام از آنها در دولت یازدهم به حقیقت نپیوست و پس از اینکه مجلس او را برای وزارت ورزش و جوانان انتخاب نکرد به کتابخانه ملی رفت.

در کارنامه اجرایی صالحی که به عنوان یک شخصیت با سابقه دانشگاهی با تالیفاتی متعدد در زمینه های مدیریتی فرهنگی و اجتماعی شناخته می شود،تصدی سمت هایی چون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مشاور رئیس جمهور در دولت خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور،عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت و معاون پژوهشهای فرهنگی واجتماعی مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به چشم می خورد.

Y9JkMbGNHXAJ

6-مصطفی کواکبیان: این  سیاست‌مدار اصلاح‌طلب ایرانی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده اسبق مردم سمنان و مهدی‌شهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی است. وی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی می‌باشد و استاد دانشگاه علامه طباطبایی است. او دبیر کل حزب مردم سالاری و رئیس ائتلاف مردمی اصلاحات و عضو فراکسیون خط امام مجلس هشتم بوده است.

او که هم اکنون در مجلس دهم به عنوان نماینده حضور دارد،بیشتر به عنوان چهره ای سیاسی شناخته می شود اما اخیرا با حضور در مراسم و مجامع فرهنگی،سعی دارد وجهه فرهنگی شخصیت سیاسی خود را تقویت کند.

tQqu6gF9tdin

7-محمد حسین ایمانی خوشخو: محمدحسین ایمانی خوشخو هم اکنون رئیس دانشگاه علم و فرهنگ است. که ازجمله دانشگاههای غیرانتفاعی زیرمجموعه دانشگاه های سراسری محسوب می شود. او دکترای گردشگری از منچستر انگلستان دارد و از نیروهای جهاد دانشگاهی به شمار می رود.

ازجمله مسئولیت های او میتوان به مسئول شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی مرتبط باسازمان یونسکو در ایران اشاره کرد. او همچنین در سه دولت به عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد فعالیت کرده است.

به گزارش مرور نیوز، هشت ماه به پایان دولت یازدهم مانده و صندلی خالی وزارت ارشاد در انتظار شخصی است تا بتواند حواشی فرهنگی به وجود آمده در دوره علی جنتی را از وزارت دور کند و حاشیه ی امنی برای دولت یازدهم در این زمینه بوجود آورد. حواشی ای مانند لغو کنسرت ها، توهین به هنرمندان، چاپ نشریات توقیف شده پس از حکم توقیف، فیلتر برخی خبرگزاری ها و سایت های خبری به صورت اتوبوسی، فیلتر شدن خبرگزاری ها از مرجعی غیر از وزارت ارشاد و ... .

در بین گزینه های احتمالی معرفی شده در این گزارش مرور نیوز شانس بیشتری را برای حسام الدین آشنا و صالحی امیری قایل است. حال باید به انتظار نشست تا رییس جمهور نظر نهایی خود را اعلام کند.