کارشناس مسائل شمال آفریقا گفت: علنی شدن روابط مصر و سوریه نشانه‌ای از بروز بحران در روابط قاهره با خاندان آل سعود نیست، چرا که السیسی و نظامیان این کشور توانایی تصمیم‌گیری مستقل در این رابطه را ندارند.

با سفر رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به مصر، برخی گمانه‌های از شکاف سیاسی میان قاهره و ریاض خبر می‌دهد. در این رابطه جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل شمال آفریقا، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: دیدار میان مقامات دمشق و قاهره در یک سال گذشته چندین بار رخ داده است البته برای اولین بار بود که مسئولین سوری برای انجام این ملاقات‌ها به مصر سفر کردند. این مساله بیش از آنکه نشان‌دهنده واگرایی سیاسی میان السیسی با آل سعود باشد، نمایانگر تلاش رهبر مصر برای در پیش گرفتن سیاست‌های مستقل و اقناع افکار عمومی داخلی خود است.

وی ادامه داد: مصر امیدوار است با همکاری دولت اسد مانع از قدرت گرفتن اخوانی‌ها در سوریه به عنوان یک گروه معارض شود که از این نظر در اشتراک منافع با عربستان است. اما از سویی نگرانی از تحرکات داعش در شبه جزیره سینا که تحت حمایت سعودی ها هستند، قاهره را با ریاض دچار اختلاف نظر می‌کند.

قنادباشی همچنین تصریح کرد: السیسی در تلاش است تا در میان افکار عمومی داخلی مصر این تصور را ایجاد کند آن‌ها عملکردی شبیه جمال عبدالناصر دارند و از این رو بیش از آنکه پیرو غرب باشند، مایل هستند با روسیه رابطه برقرار کنند و این موضوع دیگری است که عربستان را در مقابل مصر قرار می‌دهد. با این حال این مساله تنها یک حرکت نمایشی در صحنه سیاسی قاهره است.

این استاد دانشگاه درخصوص احتمال افزایش تنش میان مصر و عربستان در صورت تداوم سیاست‌های السیسی برای نزدیکی به سوریه خاطرنشان کرد: پس از آنکه السیسی دو جزیره صنافیر و تیران را به عربستان بخشید، مقامات قاهره با انتقادات زیادی از سوی افکار عمومی داخلی مصر روبرو شدند و این مساله باعث شد تا مردم مصر چندان دل خوشی از ریاض نداشته باشند. اما نکته دیگر این است که نظامیان مصری هم تمایلی ندارند سرنوشت خود را به وضعیت بی ثبات کشورهای پیری مانند عربستان گره بزنند که با سقوط آن‌ها، حکومت در قاهره هم دستخوش تغییر شود.

وی افزود: با این حال موضوع اصلی در مصر این است که قاهره هرگز اراده مستقلی برای واگرایی و دور شدن از خاندان سعودی ندارد. زیرا بدون کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی عربستان از السیسی، کودتا علیه محمدمرسی به پیروزی نمی‌رسید و این مطلبی است که مقامات مصری فراموش نمی‌کنند.