معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دولت یازدهم بسیاری از تالاب ها را خشک تحویل گرفتیم.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار در ادامه این پیام که در صفحه اینستاگرامش آمده است، نوشت: اما دولت با برنامه ریزی و مدیریت علمی و مشارکت مردم برخی از تالاب ها مانند تالاب گندمان را احیا کرد.

تالاب گندمان کجاست؟
تالاب گندمان به وسعت 980 هکتار در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان های بروجن قرار دارد؛ این تالاب در فهرست 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین ‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است. منابع تامین کننده آب این تالاب که ارتفاع آن از سطح آب 2219 متر است، علاوه بر باران و برف، چشمه ‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ هستند.
پوشش گیاهی تالاب را عمدتا گونه ‌های حاشیه‌ ای و نم پسند تشکیل می‌ دهد که از آن جمله می ‌توان به درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسک آبی و بزواش اشاره کرد.
پرندگانی چون لک لک، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می ‌شوند. ماهی‌ های تالاب نیز شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.
در دهه 80 به دلیل قطعی حقابه تالاب ها، خشکسالی های پیاپی و به دنبال آن خشک شدن بخش زیادی از تالاب گندمان، آتش سوزی های مکرری در آن رخ داد، در مجموع بالغ بر هزار هکتار حریق در اراضی تالاب گندمان در طی سال های گذشته رخ داده است که بخش قابل توجهی از توان حفاظت محیط زیست استان و شهرستان بروجن، دستگاه های اجرایی، ستاد حوادث غیر مترقبه، نیروهای مردمی و غیره صرف خاموش شدن این آتش سوزی ها شد.
انجام اقدامات همه جانبه موجب شد که روند احیای این تالاب به سرعت انجام شود.

قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور
با توجه به اهمیت حفاظت از تالاب های کشور، سازمان محیط زیست با همکاری دستگاه های مرتبط قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور را تهیه و در قالب لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد .
این لایحه چهارم اردیبهشت 1396 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در تاریخ 13 اردیبهشت نیز به تایید شورای نگهبان رسید و سپس ابلاغ شد.