وزیر جهاد کشاورزی گفت:یکی از مواردی که کشاورزان به‌ویژه دامداران برای پایدار ماندن عرصه تولید ملزم به رعایت آن هستند، جلوگیری از تخریب محیط زیست و حفاظت از منابع آب و خاک است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی امروز در مراسم رونمایی از تکنولوژی مدیریت پسماند در یکی از دامداری‌های بزرگ استان تهران گفت: امروز دامداران ما در ارتباط با پایداری تولید و حفاظت از محیط زیست پیشتاز بوده و به‌صورت خودجوش اقداماتی را انجام دادند که منابع آب و خاک را پایدار نگه دارند.

وی با اشاره به اینکه تمام کشاورزان در بهره‌وری بیشتر از آب توجه جدی دارند، افزود: بسیاری از آنها در زمینه پایداری تولید، تجربه‌های ناب دارند که به جرأت می‌توان ادعا کرد در جهان حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دولت یازدهم در ارائه آموزش‌های لازم و تسهیلات به‌موقع اقدامات مؤثری را انجام داده، واحدهای تولیدی کشاورزی نیز به موازات آن پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند.

حجتی ادامه داد: یکی از گلخانه‌ها را می‌شناسم که با احداث یک واحد ترسیب کربن، گاز گلخانه‌ای را فیلتر کرده و آن را برای تغذیه گیاهان به داخل گلخانه تزریق می‌کرد.

وی با بیان اینکه باید دست یکایک کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و همکاران بخش کشاورزی را بوسید، عنوان کرد: باید در حفظ کشور کوشا بوده و اقتصاد آن را شکوفا کنیم و با تلاش‌های مستمر، بهتر از آن چیزی را که تحویل گرفته‌ایم به آیندگان تحویل دهیم.

نگاه تلفیقی محیط زیست برای بهبود شاخص‌های اقتصادی

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسئله کشاورزی برای کشور حیاتی است و یکی از مهم‌ترین منابع رشد اقتصادی، اجتماعی و امنیت غذایی محسوب می‌شود، اظهار کرد: هم‌راستا با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید به بخش کشاورزی نیز توجه جدی کرد و اقتصادی پویا، مقاوم و رو به رشد برای آیندگان داشته باشیم.

معصومه ابتکار یادآور شد: خوشبختانه در دولت یازدهم با توجهی که رئیس جمهوری به محیط زیست داشت، نگاهی تلفیقی در تمام زیربخش‌ها شکل گرفت که منجر به بهبود شاخص‌های اقتصادی و در اولویت قرار گرفتن اقتصاد سبز در تمامی کارها شد.

وی تأکید کرد: اقتصاد سبز، اقتصادی است که با ملاحظات محیط زیستی سازگار شده و رشد آن به قیمت تخریب محیط زیست نباشد. در این زمینه باید بتوان از تجربیات و کاهش فنی دیگر کشورها استفاده کرد که این موضوع به‌طور کلی در رویکرد دولت یازدهم گنجانده شده است.

ابتکار افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان را یک واقعیت غیرقابل انکار دانست و اضافه کرد: به همین دلیل طرح‌هایی که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه داشته باشد، در اولویت قرار خواهد گرفت؛ این موضوع نه‌تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز به مرحله اجرا رسیده است؛ بنابراین ایران نیز باید بتواند هم‌راستا با جامعه جهانی، الگوهای اقتصادی خود را متناسب با تغییر اقلیم به‌ویژه در بخش کشاورزی طرح‌ریزی کند.

وی با قدردانی از وزارت جهاد کشاورزی به‌خاطر رویکرد متناسب با حفظ محیط زیست گفت: مزرعه‌ای که امروز در مدیریت پسماندهای دامداری موفق شده، می‌تواند به‌عنوان الگویی برای دیگر واحدهای کشور باشد. این موضوع از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است و بهره‌وری محصولات و توسعه پایدار را رقم می‌زند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است: در جهان امروز دیگر نباید به اقتصاد به‌عنوان یک پدیده خطی نگریست، بلکه این علم به‌صورت چرخه‌ای و دوار بوده و یک حلقه بسته را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین هر چیزی که مصرف می‌شود، باید برای بازیافت آن فکری اساسی کرد، زیرا ذخایر زمین روزبه‌روز کاهش می‌یابد.

ابتکار یادآور شد: مدیریت دام در کشور باید با بحث اقلیم و سازگاری با تغییرات آن دیده شده و تعادل با مراتع را حفظ کند. این مبحث با نگرش دانش‌بنیان دولت یازدهم به نقطه قابل قبولی رسیده و دولت برای طرح‌هایی که در آن جلوگیری از فرسایش خاک، بهره‌وری بیشتر از آب، احیای تالاب‌ها و ایجاد چرخه‌های به هم پیوسته مؤثر است، حمایت می‌کند.

وی در پایان از آب، محیط زیست و کشاورزی به‌عنوان نمادهای آینده تمدنی کشور نام برد و تأکید کرد: باید با مدیریت صحیح آب، خاک و انرژی نه‌تنها هدررفت منابع را به حداقل و بازیافت را به حداکثر برسانیم، بلکه لازم است مصرف کود و سم نیز تا حد ممکن کاهش یابد.