استاد دانشگاه شیراز گفت: 'نه' مردم به وعده های انتخاباتی همچون افزایش چند برابری یارانه نشان دهنده شعور ملت ایران بود که پای صندوق های اخذ رای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری متجلی شد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر سید علی اکبر صفوی افزود: تحلیلگران خارجی و کشورهای مختلف که انتخابات در ایران را رصد می کردند به این موضوع اذعان کردند که ملت ایران در منطقه پر از جنگ و آشوب خاورمیانه به وعده یارانه پاسخ ندادند و این پیام و افتخار بزرگی است که موجب خیر و برکت برای کشور خواهد بود.
قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه جاری گفت: مردم با رای خود به تکرار دولت تدبیر وامید نشان دادند که در شرایط رکود و دشوار اقتصادی به این دولت اعتماد دارند و می دانند که این دولت با مشکلات انباشته شده و به یادگار مانده از گذشته روبرو بوده است.
وی ادامه داد: انتخابات 96 نشان داد که فضای اکثریت کشور، همراه با امید است و بخش زیادی از مردم ایران خواهان تعامل با دنیا هستند.
صفوی گفت: رای مردم در این انتخابات نشان داد که مردم با تعقل، استدلال های صحیح را می پذیرند و به تعاملات بین المللی، حسن همجواری، عقلانیت، مدیریت علمی و پرهیز از رفتارهای دور از شان مدیران ارشد و خودداری از طرح تهمت های ناصحیح و وعده های غیرواقعی باور دارند.
استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: رای مردم به دکتر حسن روحانی به مثابه سرمایه ای برای تقویت نظام جمهوری اسلامی است و از این رو، باید این حضور گسترده مردم را قدردانی و از به کار بردن تعابیر ناصحیح درباره آرای مردم در انتخابات خودداری کرد.
وی ادامه داد: انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 به مثابه یک امتحان بزرگ ملی بود که جهانیان با دقت نظاره گر آن بودند و با حضور سرنوشت ساز ملت، افتخار بزرگ دیگری برای ایران و تاریخ رقم خورد.
صفوی گفت: با تشکر از همه نامزدهایی که خود را در معرض انتخاب مردم قرار دادند و کسانی که صادقانه و خیرخواهانه تلاش کردند، در واقع پیروز بزرگ انتخابات، نظام و مردم بودند.
وی با اشاره به تلاش های دشمنان برای تضعیف جایگاه رای مردم گفت: حضور گسترده ملت ایران در انتخابات نشان داد که اعتماد آنها به نظام جمهوری اسلامی بیشتر شده است که رویداد بسیار بزرگی محسوب می شود.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، آسیب شناسی فرایندهای انتخابات با بهره گیری از تجارب ملی و بین المللی را ضروری خواند و گفت: دوره زمانی تبلیغات درنظرگرفته شده برای ارزیابی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حد 2 هفته و یا شناسایی داوطلبان انتخابات شوراها در مدت زمان محدود، از نقطه ضعف هایی است که در قانون انتخابات کشور دیده می شود.
صفوی اظهار کرد: در برخی کشورها، نمایندگان محلات برای راه یافتن به شوراهای شهری رقابت می کنند، به عنوان نمونه داوطلبان انتخابات در محله قصردشت شیراز با یکدیگر و سایر محلات با یکدیگر و این گونه امکان شناخت داوطلبان برای مردم بهتر فراهم می شود، در حالی که مردم برای شناخت افزون بر 500 داوطلب انتخابات شوراها فرصت بسیار محدودی در اختیار دارند.
این استاد دانشگاه در ادامه از تحقق عدالت در تبلیغات انتخاباتی به عنوان اصل مهم در فرایند برگزاری انتخابات یاد کرد و گفت: در مدت زمان کوتاهی که در اختیار نامزدهای انتخابات قرار دارد، چنانچه شبهه ای درباره فردی مطرح شود، این فرد از زمان و ابزار مناسب برای اطلاع رسانی برخوردار نیست.
وی افزود: در این میان، صداوسیما تنها ابزار اطلاع رسانی است که نامزدها از آن برخوردار هستند، صداوسیما در برنامه های خاص و ویژه انتخابات تلاش کرد که حقوق طرفین رعایت شود اما کل مسیر حرکت این رسانه تا شب انتخابات، مسیر یک طرفه بود و این که دنبال نشان دادن کمبودها در جامعه ولو روستاهای کوچک بود تا یکی از رقبا در عرصه انتخابات تضعیف شود.
صفوی بیان کرد: اگر سیستم های نظارتی در جامعه با چنین بی عدالتی هایی برخورد می کردند، این موضوع سبب می شد که اعتماد مردم به صداوسیما کمتر از دست برود و کمتر به شبکه های خارجی رجوع کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در تحلیل رفتار انتخاباتی مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر نیز گفت: با توجه به محدودیت های زمانی انتخاب داوطلبان شوراها، فرصت شناخت تک تک این افراد فراهم نبود و از این رو، مردم ایران به لیست های مورد توصیه بزرگان رای دادند و این موضوع نشان داد که تفکرهای حزبی، حرکت جمعی و نگاه تشکیلاتی در کشور در حال تقویت است.
وی بیان کرد: امروز و در پایان فرایندهای برگزاری انتخابات باشکوه در ایران، باید از نگاه مردم درس بگیریم، پیام آنها را بشنویم و به آن احترام بگذاریم و از هرگونه حرکت تفرقه آمیز بپرهیزیم.
صفوی گفت: در منطقه پرآشوب خاورمیانه، عشق به دین و نظام و عقلانیت حکم می کند که همدلی و همراهی را در کشور بیشتر کنیم.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه 29 اردیبهشت امسال برگزار شد.