نایب رییس مجلس گفت: قرار بود برای جایگاه نایب رییسی رقابت باشد و در سایر موارد لیست مشترک ارائه شود.

به گزارش مرور نیوز، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی مجلس اظهار کرد: بعضی از فراکسیون‌های سه گانه رفتار فراکسیونی نداشتند و به آن توافق و تعامل عمل نکردند؛ البته تا حدی طبیعی است به هر حال نمایندگان نظر خودشان را هم لحاظ می کنند و در همه دوره‌های انخابات هیات رییسه این اتفاق می افتد.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه درباره ائتلاف فراکسیون‌ها نیز اظهار کرد: ما خواستیم بن‌بست بشکند و حتی‌المقدور این انتخابات با توافق انجام شود تا مقدمه‌ای برای رأی اعتماد به وزرا باشد که در آنجا فراکسیون‌ها اختلاف کمتری با هم داشته باشند تا برنامه رأی اعتماد بهتر انجام شود و همراهی بیشتری با دولت صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع مقدمه بحث رأی اعتماد،‌ این است که در انتخابات هیأت رئیسه نیز یک لیست مشترک داده شود. البته چون آن ها تأکید بیشتری بر روی نایب رئیسی داشتند گفتیم شما هم کاندیدا معرفی کنید با اینکه به ضرر خود ما بود. البته بنده خودم پیشنهاد کردم که آن‌ها هم کاندیدای خودشان را معرفی کنند تا در نایب رئیس‌ها رقابت باشد، اما در ۱۰ مورد دیگر یعنی انتخاب رئیس و ۹ عضو دیگر هیأت رئیسه توافق صورت گیرد.

مطهری درباره اینکه گفته می‌شود برخی عهد شکنی کردند نیز اظهار کرد: نمی‌شود بگوییم عهدشکنی، بالاخره نماینده‌ها تا حدی فراکسیونی رأی می‌دهند؛ ضمن اینکه نظر خود را هم اعمال می‌کنند و طبیعی است که همیشه آن لیست مشترک به طور کامل رأی نمی‌آورد.

نایب رئیس مجلس درباره اجماع فراکسیون‌ها در انتخاب رئیس مجلس نیز بیان کرد: قرار بود برای نواب رئیس کاندیدا معرفی و رقابت انجام شود اما در ۱۰ مورد دیگر لیست مشترک ارائه دهند، لذا هر سه فراکسیون این را پذیرفتند، اما در عمل برخی نمایندگان نظر خودشان را هم اعمال می‌کنند.

مطهری درباره اینکه چرا مجلس به کاندیدای زن و اهل تسنن رأی نداد، گفت: بالاخره نظر نمایندگان هست دیگر،‌ دلیل خاصی نداشت. در فراکسیون امید رأی آوردند. کاندیدای اهل تسنن در فراکسیون مستقل‌ها هم رأی آورد، اما هیچ کدام در صحن مجلس رأی نیاوردند. طبیعی است و پیش می‌آید.

وی در پایان بیان کرد: فکر می‌کنم همین اندازه توافقی هم که انجام شد مقدمه‌ خوبی برای رأی اعتماد به وزرا است تا آنجا هماهنگی بیشتری داشته باشیم.