نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به کاهش جمعیت زندانیان مهریه با پذیرش درخواست اعسار، گفت: با توجه به این موضوع نیازی به تعیین مجازات جایگزین حبس برای زندانیان مهریه نیست.

به گزارش مرور نیوز، محمد کاظمی در واکنش به اعلام نظر رئیس سازمان زندان‌ها مبنی بر اینکه سیستان و بلوچستان دارای بیشترین زندانیان مهریه است، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شد که زنان برای درخواست مطالبه مهریه می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند با این حال اگر در این مراکز به نتیجه نرسند، مجدد به محاکم مراجعه خواهند کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مهریه و وصول آن ماهیت قضایی دارد لذا محاکم قضایی (دادگاه) برای زنان سهل‌الوصول‌تر از دفاتر اسناد رسمی است، زیرا در محاکم قاضی رای داده و شرایط بهتری برای احقاق حقوق زنان فراهم می‌شود.

وی افزود: در زمینه مجازات جایگزین حبس می توان به تعیین مجازاتی به جای مجازات حبس برای زندانیان مهریه در نظر گرفت اما تاکنون این موضوع مطرح نشده کما اینکه محاکم موظف به تعیین اعسار و تقسیط پرداخت مهریه مردانی کند که شرایط پرداخت مهریه را ندارند.

کاظمی ادامه داد: با این حال جمعیت زندانیان مهریه بسیار کم است به خصوص با شرایط پذیرش اعسار در محاکم قضایی، این جمعیت بسیار تقلیل یافته است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی، گفت: در قوانین فعلی نیز هنوز مجازات جایگزین حبس برای زندانیان مهریه در نظر گرفته نشده است.

اصغر جهانگیر گفت: رییس سازمان زندان ها می گوید استان های محروم از جمله سیستان و بلوچستان بیشترین زندانیان مهریه را در کشور دارند.