نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرگردانی تعدادی از زائران ایرانی در عراق به دلیل بدهی به هتل های عراق، گفت: دولت موظف است هر چه زودتر زوار سرگردان ایرانی در عراق را به کشور بازگرداند.

به گزارش مرور نیوز، یحیی کمالی پور اظهارداشت: از آنجایی که دولت موظف است به اتباع خود هر کجای جهان رسیدگی کند انتظار داریم هر چه زودتر نسبت به بازگردادن زائران به کشور اقدام شود.
وی تاکید کرد: از آنجایی که زوار ایرانی در شرایط مساعدی به سر نمی برند، باید هر چه زودتر دولت بدهی این افراد را به هتل ها پرداخت کند تا شرایط بازگشت به کشور برای آنها فراهم شود.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه شاهد هستیم چنین شرکت هایی از علائق مذهبی مردم سو استفاده می کنند و دست به کلاهبرداری می زنند، در این بخش نیز باید پالایش اساسی صورت گیرد تا شرکت های غیر مجاز پلمب و به مردم اعلام شود تا دیگر سمت چنین شرکت هایی نروند.
وی افزود: شرکت های زیارتی مجوز خود را از دو مرجع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی دریافت می کنند بنابراین این دو مرجع باید در صدور مجوزها و پالایش شرکت های زیارتی توجه بیشتری داشته باشند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما در گام نخست باید زوار ایرانی را از شرایطی که دارند نجات داد و سپس به تخلف شرکت کلاهبردار رسیدگی کرد، درست نیست که مردم ما در عراق همچنان سرگردان باشند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ٤٠٠ زائر ایرانی به خاطر کلاهبرداری یک شرکت غیرمجاز در مشهد، یک هفته سخت را در عراق سپری کردند. از سویی گذرنامه‌هایشان به خاطر بدهکاری کارگزار این سفر به هتل‌های کربلا گروگان گرفته شد و از طرفی گروهی که به نجف منتقل شده بودند با تهدید هتل‌ها روبرو شدند که اگر بدهی‌شان را صاف نکنند، آب و برق را آن هم در دمای 50 درجه عراق قطع می‌کنند.
بنابر اعلام مدیر حج و زیارت خراسان رضوی، شرکت مجری این سفر غیرمجاز بوده و قبلا پلمب شده که با جابجایی مکانی، دوباره اقدام به پذیرش زائران کرده است.
سازمان حج و زیارت همواره از مردم خواسته است برای مسافرت به عراق از طریق کاروان های مجاز اقدام کنند با اینحال برخی افراد همچنان از کاروان های غیرمجاز برای اعزام به این سفر استفاده می کنند.