مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در روسیه اعلام کرد: دستاوردهای 9 بار دیدار و چندین مذاکره تلفنی رئیسان جمهوری ایران و روسیه، سبب گسترش هر چه بیشتر همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف شده است.

به گزارش مرورنیوز، وی در نشست هیات ایرانی به ریاست سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت و هیات روسی با حضور سرگئی تسیب معاون وزارت صنایع و تجارت روسیه که در آن 11 سند همکاری در حوزه سلامت بین بخش های خصوصی دو کشور امضا شد، گفت: تبادل هیات ها نه تنها در سطح عالی بلکه در عرصه های استانی، منطقه ای و بازرگانی جریان دارد و در حال افزایش است.

سنایی در نشست مشترک که شامگاه پنجشنبه در سفارت جمهوری اسلامی در مسکو برگزار شد، افزود: حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه تاکنون 9 بار دیدار و چندین مذاکره تلفنی انجام داده اند که اهمیت زیادی دارد و نشان می دهد روند توسعه همکاری ها پایدارتر و پرشتاب تر خواهد شد.
سفیر ایران در فدراسیون روسیه همچنین گفت: از سوی دیگر همکاری های گسترده ای در عرصه های علمی، آموزشی و فناوری نیز بین دو کشور جریان دارد.
وی اظهار کرد: ایران و روسیه دو تولیدکننده و صادرکننده عمده نفت و گاز هستند و توسعه روابط فیمابین به دلیل عرصه های گوناگون آن کار ساده ای نیست.
سنایی تاکید کرد: رئیسان جمهوری دو کشور با انجام دیدارها و مذاکرات تلفنی نقش بسیار بزرگی در گسترش همکاری ها ایفا کردند و اکنون دستاوردهای آن امضای سندهای زیادی برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات است.
سفیر ایران همچنین با اشاره به رشد ارزش روابط اقتصادی دو کشور گفت: در حالیکه بهای نفت 50 درصد کاهش یافته است، اما حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه 70 درصد بیشتر شده است که نشانه بسیار خوبی از پویایی ها دراین عرصه می باشد.
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای سفر هیات ایرانی به روسیه گفت: از مدت ها پیش برنامه حضور و مذاکرات وزیر بهداشت ایران در مسکو را برنامه ریزی کرده بودیم، زیرا در این بخش نیز توانمندی های زیادی برای توسعه روابط وجود دارد.
سنایی در پایان با اشاره به امضای 11 سند بین بخش های خصوصی دو کشور در حوزه سلامت گفت که همکاری های پیش رو براساس توافق های انجام شده برای توسعه هر چه بیشتر روابط تهران و مسکو بسیار اهمیت دارد.
 تحقیق و پژوهش، ثبت روسی داروهای ساخت ایران، تولید مشترک و عرضه داروی ایرانی در روسیه، واکسن، بازاریابی برای صادرات به کشورهای دیگر، تجهیزات و فناوری پیشرفته مرتبط با صنایع پزشکی از جمله امور تشخیصی و درمانی و تبادل تجربیات برخی از محورهای مورد توافق در اسناد امضا شده بین بخش های خصوصی دو کشور است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و خانم ورونیکا اسکوارتسوا همتای روسی وی نیز روز پنجشنبه در مذاکرات خود در مسکو برای افزایش همکاری های دو کشور در بخش های مختلف حوزه سلامت از جمله دارویی توافق کردند.
در این مذاکرات که در چارچوب برنامه های دومین و آخرین روز سفر کاری هیات ایرانی به ریاست هاشمی و حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه انجام شد، دو پروتکل روابط دارویی و تجهیزات پزشکی و یک برنامه اقدام عملیاتی همکاری های بهداشتی امضا شد.
هیات جمهوری اسلامی ایران که به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چارچوب راه اندازی یک خط تولید داروی ایرانی و مذاکره با مقام های روسی با هدف گسترش روابط در این حوزه روز چهارشنبه وارد روسیه شده بود، شامگاه پنجشنبه تهران را ترک کرد. 
خط تولید ماده اولیه داروی نوساخت فینگولیمود برای درمان ام اس روز چهارشنبه در شهر سن پترزبورگ کار خود را آغاز کرد و براساس توافق انجام شده، طرف ایرانی انتقال فناوری را با شریک روسی خود اجرا می کند.
برپایه این همکاری، مواد اولیه این دارو براساس بالاترین استانداردهای جهانی مورد تائید سازمان های بین المللی قابل عرضه به بازار دارویی روسیه و دیگر کشورها تولید خواهد شد.
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 67 درصد بیشتر شده است.
از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم، ایران و روسیه با اجرای راهبرد افزایش همکاری های دوجانبه و همگرایی منطقه ای، روابط اقتصادی رو به رکورد خود را نیز تحرک بخشیدند. 
پایین ترین سطح روابط تجاری دو کشور سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد. 
در چارچوب اقدام های دولت یازدهم، سال2014 ارزش اقتصادی روابط دو کشور به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، سال 2015 نیز حدود 30 درصد رشد کرد و براساس آمارهای تازه اعلام شده در شش ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015، حدود 70 درصد بیشتر شده است