فرمانده ناوگروه چینی روز شنبه در جریان بازدید از تجهیزات و مراحل ساخت و تعمیرات تجهیزات کارنجات منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، از تلاش ها و موفقیت ایران در ساخت، بازسازی و نوسازی واحدهای دریایی تمجید کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اعلام روز شنبه روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، دمیرال شن هائو گفت: از آنجایی که شما مسئولیت بسیار سنگین کنترل و کاربری مجموعه وسیعی را دارید احساس می کنم این مسئولیت مهمی است.
وی با بیان اینکه سنگینی این مسئولیت را خوب درک می کنم، افزود: از صمیم قلب امیدوارم ساخت و تعمیرات تجهیزات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قدرت ادامه پیدا کند که این موضوع در تقویت نیروی دریایی به شما کمک کند.
جانشین فرمانده ماموریت های ناوگان شرق چین و فرمانده این ناوگروه با اشاره به اولین سفر خود به ایران تصریح کرد که بسیار خوشحالم که از مجموعه شما بازدید می کنم، تا آنجایی که مشاهده می کنم دارای مجموعه وسیعی هستید که قابلیت های زیادی را در خود جای داده است.
فرمانده کارخانجات نداجا ناخدا یکم مکانیک علیرضا شیخی هم در جریان این بازدید گفت: نیروی دریایی ارتش از چند سال پیش ساخت تجهیزات بومی را آغاز کرده که ناوشکن جماران از نمونه های آن است و چندین شناور دیگر درحال ساخت دارد.
ناوگروه چینی بنا به دعوت نیروی دریایی کشورمان و با هدف تحکیم دوستی به ایران سفر کرده فردا (یکشنبه) پس از برگزاری تمرین مشترک با نیروی دریایی ارتش کشورمان را ترک می کند.
برای دومین بار، ناوگروه نیروی دریایی ارتش چین به دعوت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با هدف توسعه روابط روز پنجشنبه در منطقه یکم نیروی دریایی امامت بندرعباس پهلو گرفت.
این ناوگروه متشکل از یک فروند ناوشکن، یک فروند ناولجستیکی و یک فروند بالگرد به فرماندهی (آدمیرال شن هائو) مورد استقبال فرماندهان منطقه یکم نیروی دریایی قرار گرفت.
اسفند سال 1391 نیز ناوگروه 24 نیروی دریایی راهبردی ارتش ایران به بندر ژانگ ژیانگ چین اعزام و با استقبال مقامات نیروی دریایی کشور چین روبه رو شده بود.
همچنین در 29 شهریور سال 93 ناوگروه هفدهم نیروی دریایی ارتش چین در منطقه یکم امامت نداجا پهلو گرفته بود.
امسال ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن سبلان، ناو پشتیبانی رزمی لاوان، ناو موشک انداز فلاخن و یک فروند بالگرد ضد زیردریایی به همراه تیم های غواص به منظور هماهنگی های لازم برای برگزاری رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی 19 فروردین به مقصد بندر مسقط کشور عمان اعزام شدند و تمرین مشترک دریایی 2 کشور با نظارت کمیته مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در شمال اقیانوس هند برگزار شد.
هر 2 سال یکبار این تمرین مشترک با کشور عمان برگزار می شود که تمرین قبلی در سال 94 به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
تمرین مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نیروی دریایی چین، نخستین تمرین مشترک دریایی با سایر کشورها در سال جاری است.