رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نیرو روز گذشته به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند. در این سفر  1800 میلیارد تومان اعتبار به طرح های تأمین حوزه آب روستایی ، شهری و برق استان اختصاص پیدا کرد. محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دولت با محدودیت منابع مالی رو به رو است گفت: با این وجود توسعه این استان اولویت اصلی دولت است و با اعتباردهی به صددرصد طرح ها موافقت می شود.حمید چیت چیان، وزیر نیرو نیز از موافقت دولت با حفر یک حلقه چاه عمیق جهت دسترسی به آبهای عمیق خبر داد و اعلام کرد : در کمتر از یک ماه آینده اعتبار به این طرح اختصاص پیدا می کند. ساخت نیروگاه در این استان نیز از دیگر طرح هایی بود که روز گذشته با آن موافقت شد.

به گزارش مرور نیوز، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این سفر به استان سیستان که به دعوت استاندار انجام گرفت، هم سفر کاری و هم سفری نمادین است. محمدباقر نوبخت با بیان اینکه سفر وزیر نیرو در هفته های قبل و تشکیل جلسات متعدد و همچنین سفر فعلی نمادی از احترام و پاداش مردم سیستان و بلوچستان است که باید از سوی دولت داده شود ضمن تقدیر از مساعی و تلاشهای استاندار در راستای حل مسائل و مشکلات استان گفت : این استان و مطالبات مردم استان برای دولت در اولویت قرار دارد و مطمئناً تلاش ها بیش از گذشته در راستای توسعه استان شکل خواهد گرفت.

نوبخت در ادامه اظهار د اشت: در حالیکه با محدودیت منابع مالی روبه رو هستیم و توسعه را در اقصی نقاط کشور شروع کردیم اما توسعه استان سیستان و بلوچستان در اولویت کار دولت یازدهم و دوازدهم قرار دارد. به همین منظور 1800 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به طرح های تأمین حوزه آب روستایی ، شهری و برق استان را هرچه سریعتر و به صورت صددرصد پرداخت خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به سفر قبلی خود در مهرماه سال گذشته به استان اشاره کرد و گفت : در روز اول مهر ماه سال گذشته در منطقه کشتگان سراوان حضور یافتم که ماحصل آن اجرای سد ماشکید سفلی و جاده در این منطقه است.

تأمین اعتبار حفر یک حلقه چاه عمیق جهت دسترسی به آبهای عمیق

وی موضوع تأمین آب را مسئله ای ملی عنوان کرد و گفت : اکثر استانها با مشکل تأمین آب مواجه هستند و با توجه به اینکه تأمین آب از محل شیرین سازی آب دریا با هزینه های هنگفتی همراه است لذا تأمین آب از محل آبهای ژرف هدف گذاری شده است و استان سیستان و بلوچستان در این زمینه اولین استان است .

نوبخت تأمین اعتبار لازم برای حفر یک حلقه چاه از تعداد دو حلقه چاه درخواستی وزیر نیرو را مورد موافقت قرار داد و افزود : در کمتر از یک ماه آینده اعتبار حفر یک حلقه چاه برای دسترسی به آبهای ژرف و تأمین آب شیرین تخصیص پیدا خواهد کرد.

سفر مسئولان به استان، نوید بخش آینده روشن برای رفع مشکلات آب و برق

به گزارش روابط عمومی استانداری، استاندار سیستان و بلوچستان عصر روز گذشته در حضور معاون رئیس جمهوری و وزیر نیرو در نشست مدیران شرکتهای تابعه وزارت نیرو در استانداری، ضمن تقدیر از حضور هیئت بلند پایه از سوی دولت در استان، سفر معان رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه وزیر نیرو را نوید بخش آینده ای خوش برای استان عنوان کرد و گفت : استان پهناور سیستان و بلوچستان با ۵۱/۵ درصد جمعیت روستایی دارای 3800 روستای فاقد شبکه آب شرب است که در حال حاضر 1300 روستا با تانکر آبرسانی می شود و با توجه به نبود ناوگان حمل و نقل مناسب در این زمینه ،میزان مطالبات بخش خصوصی در این حوزه به 17 میلیارد تومان می رسد.

هاشمی با اشاره به آسیب های کمبود آب در روستاها اشاره کرد و گفت : کمبود منابع آب در روستاها ،سقوط اقتصاد خانوار و جابجایی و مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی را بدنبال دارد و در استان با وسعت و پراکندگی سیستان و بلوچستان، مهاجرت و خالی شدن از جمعیت ، تولید ناامنی را بدنبال خواهد داشت لذا تأمین آب روستایی با توجه به جمعیت روستایی زیاد باید در اولویت کار قرار گیرد.

وی افزود : از 43 سفره آبی در استان مجوز برداشت از 8 سفره وجود دارد و بقیه ممنوعه شده اند با این حال در برخی نقاط منابع آب وجود دارد اما بدلیل نبود شبکه ، بهره برداری از این منابع امکان پذیر نیست که از آن جمله می توان به چابهار اشاره کرد که با وجود اینکه در محاصره سه سد زیردان ،کهیر و پیشین قرار دارد اما به دلیل نبود شبکه آبرسانی شاخص برخورداری از آب شرب در این شهرستان 27 درصد است در حالیکه شاخص کشوری این رقم 81 درصد است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات و نیازهای استان در بخش آب و برق گفت : تأمین منابع آبی جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر در شهر زاهدان و منطقه سیستان مربوط به روان آبهای حاصل از بارندگیها در افغانستان است و به گونه ای نیست که بتوان بر روی آن حساب باز کرد و این امر موجبات زحمت و مشقت مردم را بدنبال دارد.

علی اوسط هاشمی افزود : 600 مگاوات برق در استان کمبود داریم که بخش عمده آن از استانهای همجوار چون خراسان جنوبی و بم تأمین می شود که این موضوع می شود در صورت بروز مشکل در استانهای دیگر ، برای این استان معضلاتی ایجاد شود.

وی ضمن تاکید بر بازسازی شبکه برق افزود : هر میزان که در استان تولید نیرو داشته باشیم اما معیوب بودن شبکه توزیع نیرو و نبود شبکه مطمئن نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت .

پهناور بودن استان و طولانی بودن خطوط فشار قوی که در برخی نقاط به طول 600 کیلومتر است و نبود پست تقویتی در طول این خطوط ،شرایط بسیار شکننده ای را برای مردم به وجود آورده است که در این راستا لازم هست ژنراتورهایی در انتهای خطوط به منظور پایداری ولتاژ برق نصب و راه اندازی شود.

برنامه ریزی برای حفاری حلقه چاه عمیق آبهای ژرف و ساخت نیروگاه

حمید چیت چیان، وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به درخواست خود برای حفاری دو حلقه چاه عمیق آبهای ژرف گفت: اگر حفاری چاه های عمیق در سیستان و بلوچستان عملیاتی شود تحول بسیار بزرگی در این استان رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه براساس مطالعاتی که وزارت نیرو برای دستیابی به آبهای ژرف در سیستان و بلوچستان انجام داده است بالای 80 درصد این طرح با موفقیت کامل انجام خواهد شد گفت: هزینه حفاری چاه های عمیق به منظور دستیابی به آبهای ژرف برابر سرمایه گذاری حفاری یک حلقه چاه نفت است.

وزیر نیرو در ادامه اظهار داشت: مصوبات هیات دولت برای رفع مشکلات برق در سیستان و بلوچستان بسیار مفید و کارگشا و تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده است.

چیت چیان با بیان اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی مجوز ساخت نیروگاه بادی در منطقه "میل نادر" واقع در شمال سیستان و بلوچستان را از وزارت نیرو دریافت کرده اند که هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد گفت: 20 کیلومتر خط انتقال 400 کیلو ولت و یک پست 400 کیلو ولت در میل نادر سیستان و بلوچستان ساخته می شود تا بخش خصوصی اشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری در این منطقه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: 200 مگاوات نیروگاه پراکنده در 25 نقطه در سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد که برای ساخت این 200 مگاوات برق در سیستان و بلوچستان 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه دو سرمایه گذار خارجی آماده هستند تا در زاهدان برای تولید برق سرمایه گذاری کنند گفت: تا کنون کلنگ زنی یکی از این نیروگاهها با 540 مگاوات توسط یک سرمایه گذار بومی مقیم کشور تانزانیا انجام شده است.

وی در ادامه گفت: همچنین تصمیم گرفته شد تا یک نیروگاه با سرمایه گذاری دولت در سیستان و بلوچستان به منظور برطرف کردن مشکل برق شمال این استان ساخته شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش بخار نیروگاه ایرانشهر هم باید اجرا شود تا کمبود برق در سیستان و بلوچستان برطرف شود گفت: البته اجرای نیروگاه بخار ایرانشهر و چابهار نیازمند مصوبه شورای اقتصاد است تا بتوانیم از مکانیزم ماده ی 12 قانون رفع موانع تولید استفاده کنیم.

چیت چیان ضمن اعلام اینکه از سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم تا وزارت نیرو را در این بخش کمک کند تا مشکل برق در سیستان و بلوچستان به طور کامل برطرف شود گفت: سازمان انرژی های تجدید پذیر این آمادگی را دارد تا برای ایجاد یک نیروگاه 50 مگاواتی بادی و یک نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی با استفاده از منابع مالی خودش در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری کند و اجرای این میزان سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان توسط سازمان انرژی های تجدید پذیر نیازمند ابلاغ موافقت نامه سازمان برنامه و بودجه است.