رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی علت تعطیلی کارخانه آب سنگین اراک را توضیح داد.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی ذوالنوری با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره بازرسی از فعالیت هسته ای ایران، اظهار داشت: در بخشی از این گزارش به تعطیلی آب سنگین اراک به منظور تعمیر و نگهداری اشاره شده است.

نماینده مردم قم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در این باره باید گفت که هر کدام از سایت ها و تجهیزات هسته ای به بازه زمانی برای نگهداری و تعمیرات نیاز دارند و این مسئله درباره

آب سنگین اراک نیز صدق می کند.

وی گفت: به طور مثال نیروگاه هسته ای بوشهر در سال سه ماه برای تعویض سوخت تعطیل می شود، به این نحو که پسمان سوخت گذشته از نیروگاه تخلیه و سوخت جدید جانمایی می شود.

این نماینده مجلس افزود: راکتور 5 مگاواتی و تحقیقات تهران نیز برای تعمیر، نگهداری و سرویس تعطیل می شود.

ذوالنوری در خصوص تعطیلی آب سنگین اراک توضیح داد: با این حساب این کارخانه منیز برای سرویس به تعطیلی نیاز دارد اما نکته دیگر این است که دائم کار کردن کارخانه آب سنگین اراک هزینه بر می شود.

وی گفت: از سوی دیگر بر اساس برجام، ذخایر آب سنگین ایران 130 تن پیش بینی شده است و مازاد آب سنگین تولیدی را باید بفروشیم یا از کشور خارج کنیم، در شرایطی که خریداری برای آب سنگین وجود نداشته باشد عملا نمی توانیم تولید آب سنگین داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین از این فرصت استفاده کرده و وقفه ای در تولید آب سنگین ایجاد شده تا کارخانه سرویس شود و هم میزان ذخایر از حد مجاز افزایش پیدا نکند.