به‌نظر می‌رسد رسانه‌های ترکیه با استفاده از واژگانی چون شیعیان صفوی و نسبت دادن اتهامات تاریخی علیه ایران به نوعی مبتلا به زمان‌پریشی شده‌اند. این رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه تحولات عینی را نادیده می‌گیرند.

به گزارش مرورنیوز، سال‌ها بود که منتقدان حزب عدالت و توسعه از وجود احساسات و تمایلات نئوعمثانیستی در آن حزب راستگرای تئوری توطئه رسانه‌های ترکیه علیه ایران/از ضد ترک‌خواندن ایرانیان و امریکایی‌ها تا ربط دادن وقایع امروز به جنگ چالدران و نبرد صفویه و عثمانیمحافظه‌کار سخن می‌گفتند، شخص اردوغان نیز دلیلی برای پنهان‌کردن این احساسات نمی‌دید؛ چنانچه در میزبانی از محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با نگهبانانی در هیئت و لباس سربازان عثمانی با نیزه و کلاه خود میزبانی کرد. اکنون با بالا گرفتن دامنه نبرد علیه داعش در موصل و تلاش ترکیه برای سهم داشتن در میدان جنگ در عراق با توجیه تهدید امنیتی متوجه علیه آنکارا با مخالفت حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق مواجه شده است. در این میان، رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه به‌شدت در روزهای اخیر به دولت ایران و گروه‌های شبه نظامی وابسته به تهران می‌تازند. 

در این‌باره روزنامه «دیریلیش پوستاسی» با رویکرد آناکرونیستی یا زمان‌پریشانه دچار مغالطه شده است و مطلبی را با تیتر «ایران ۵۰۲ سال است که خود را برای حمایت در موصل آماده می‌کند» به جنگ ایران و ترکیه در دوران صفویه و عثمانی در چالدران اشاره ‌می‌کند. این روزنامه در ادعاهای عجیب خود علیه ایران نوشته است: «آنچه مشخص است این‌که عبادی از سوی ایران و امریکا و آنچه به او دیکته می‌شود را اجرا می‌کند. ایران از ۲۰۰ سال گذشته برای خود هیچ محدودیتی برای مداخله در جهان اسلام قائل نشده است. ایران اهدافی ۵۰۲ ساله را در سر دارد که حمله علیه عراق و سوریه بخشی از آن است.»

این روزنامه در ادامه حزب‌الله لبنان را با داعش مقایسه کرده و از حشد الشعبی به عنوان سازمانی تروریستی یاد کرده است.  این اما تنها روزنامه کمترشناخته شده دیریلیش پوستاسی نبوده که در ترکیه علیه ایران نوشته است. 

«ابراهیم کاراگل» یکی از ستون‌نویسان روزنامه «ینی شفق» که پیشتر در یادداشتی مدعی شده بود سردار سلیمانی خواستار در دست‌گیری کنترل مکه و لشکرکشی به آن شهر است در مطلبی تازه از حضور نظامی ترکیه در موصل دفاع کرده است. او می‌نویسد: «نباید انتظار داشته باشیم که در بازی تازه‌ای که دولت‌ها به‌راه انداخته‌اند از جمله امریکا، بریتانیا، روسیه، آللمان و فرانسه و حتی ایران حضور نداشته باشیم.»

او در ادامه ادعا می‌کند که عبادی نخست‌وزیر عراق مستقیما از تهران و واشنگتن دستور می‌گیرد و می‌افزاید: «ترکیه نمی‌تواند قربانی اهداف و بازی‌های نفتی بریتانیا و امریکا شود. موصل نمی‌توانند به محور شیعه نزدیک شود. ما نسبت به جغرافیای خودمان مسئولیت داریم. در ابتدا باید راه‌هایی را برای دفاع از خود و سپس ساختن آینده منطقه‌مان بیابیم. علت اصلی موضع اخیر ضد ترکیه عراق حمایت این موضوع از سوی ایران و امریکا است.»

این نویسنده در پایان می‌نویسد: «ترکیه باید نواحی تحت کنترل خود را در امتداد و میان مدیترانه و ایران تشکیل دهد؛ جایی که برنامه‌ریزی جبهه ضدترکی علیه ترکیه در جریان است.»

حملات رسانه‌های ترکیه  به ایران محدود نشده است. همان روزنامه در یادداشتی به قلم «کمال اوزتورک»، حشد الشعبی یا گروه بسیج مردمی عراق را با داعش مقایسه کرده است و با آن گروه همطراز قلمداد نموده است. این روزنامه‌نگار می‌نویسد: «حشد الشعبی واژه‌ای دلهره‌آور برای سنی‌ها در عراق است. حشد الشعبی تنها گروه مسلط در عراق است. آنان هیچ رقیب سنی‌ای را بجز پیشمرگه‌های کرد در مقابل خود نمی‌بینند. بیش از ۸۵ درصد از اعضای ارتش عراق نیز از شیعیان هستند.»

در میان مطبوعات ترکیه روزنامه مذهبی افراطی «ینی آکیت» که سابقه حمایت از القاعده را دارد و همواره در یادداشت ستون‌نویس‌های خود از توطئه غرب و شیعیان سخن می‌گوید در مطلبی به قلم «کنان الپای» از حیدر البعادی به عنوان عروسک خیمه‌شب بازی ایران و امریکا یاد کرده است. او می‌نویسد: «اشغال عراق توسط امریکا مورد حمایت ایران بوده است.» 

واقعیت آن است که به‌نظر می‌رسد رسانه‌های ترکیه با استفاده از واژگانی چون شیعیان صفوی و نسبت دادن اتهامات تاریخی علیه ایران به نوعی مبتلا به زمان‌پریشی شده‌اند. این رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه تحولات عینی را نادیده می‌گیرند. یا با مغالطه ارزش‌های زمان خود را به تاریخ تسری می‌دهند و وقایع امروز را با برداشت‌های تاریخی می‌سنجند و یا آن‌که به تئوری توطئه متوسل می‌شوند و ادعا می‌کنند که ایران شیعه و امریکای امپریالیست هر دو در راستای تضعیف ترکیه (که از دید طرفداران اردوغان قطب جهان اسلام) است گام بر می‌دارند.