رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که هفته جاری به چین سفر کرده است در سخنانی درباره "مهندسی توسعه اقتصادی و امنیت منطقه‌ای با ایجاد کمربند و جاده ابریشم" گفت: ایران آمادگی دارد تمامی ظرفیت خود را برای مبارزه با تروریسم و توسعه امنیت در منطقه حساس جاده ابریشم به کار بندد.

به گزارش مرور نیوز، متن سخنان سید کمال خرازی به شرح زیر است:

عالیجنابان

خانم ها و آقایان؛

اینجانب مفتخرم در این نشست مهم برای چند دقیقه سخنانی را در باب همکاری‌های زیربنایی اقتصادی و امنیتی ارائه کنم.

طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده که توسط جناب آقای شی جین پینگ، رئیس‌جمهور وقت چین در سال 2013 ارائه شد شامل سرمایه‌گذاری در پروژه­‌های زیربنایی اقتصادی بیش از 60 کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری "کمربند اقتصادی راه ابریشم" و "راه ابریشم دریایی" است. هرچند قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه‌گذاری آن می‌تواند پشتوانه اصلی این پروژه باشد، ولی تنها با بهره‌گیری از امکانات همه کشورهایی که در مسیر این طرح قرار می­‌گیرند، می­‌توان این پروژه عظیم را اجرایی کرد. البته اجرای چنین پروژه­ای پیوند بین کشورهای عضو این طرح را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

جاده ابریشم یا راه ابریشم قدیم، شبکه­‌ای از راه­‌های به هم پیوسته با هدف تسهیل بازرگانی در آسیا بوده است که شرق و غرب و جنوب آسیا را بهم متصل و به شمال آفریقا و شرق اروپا مرتبط می­‌ساخته است. مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به مدت 1700 سال بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا به حساب می­‌آمده است. امروز نیز طرح کمربند و جاده، با دو مسیر تجاری "کمربند اقتصادی راه ابریشم"  و "راه ابریشم دریایی" همان هدف را در سطحی وسیع‌تر و گسترده‌تر دنبال می‌کند.

خانم ها و آقایان؛

ایران نیز یکی از 65 کشوری است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در مسیر خشکی و دریایی این طرح قرار دارد. به همین جهت همان طوری که قبلا توسط مسوولان کشورمان اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش موثری را در اجرای این طرح برعهده بگیرد.

صرف نظر از روابط تاریخی و ریشه‌دار میان چین و ایران، قرار گرفتن کشور ایران در میان دو منطقه ژئواستراتژیک خلیج فارس و آسیای مرکزی و قفقاز و از سوی دیگر بین شرق و غرب آسیا، این سرزمین را به چهار راه ارتباطی منطقه تبدیل کرده است، به طوری که نقش بی‌بدیلی را در برقراری ارتباط میان کشورهای آسیایی دارد. هرچند با زوال نسبی جاده ابریشم قدیم بسیاری از کشورهای مستقر در مسیر آن به حاشیه رانده شدند، ولی ایران همچنان نقش مهم ژئوپلتیک خود را در طول تاریخ ایفا کرده است. علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی ایران، اهمیت ویژه‌ای را به این کشور به لحاظ عبور خطوط لوله­‌های نفت و گاز و اتصال شبکه­‌های برق و مخابرات بخشیده است.

خانم ها و آقایان

ایران در راستای تأمین ارتباطات منطقه­‌ای طرح‌های کلانی را در دستور کار خود دارد. کریدور شمال ـ جنوب که با احداث خط آهن و شاهراه بین بندر چابهار و سرخس در مرز ترکمنستان، دسترسی کشورهای سواحل دریای عمان و اقیانوس هند را به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه تسهیل می‌کند یکی از این طرح­‌هاست. از طرفی اتصال خطوط ریلی و شاهراه­‌های جنوبی ـ شمالی ایران به خطوط ریلی و راه‌های جمهوری آذربایجان، ارتباط با قفقاز، روسیه و اروپای شرقی و غربی را تسهیل می­‌کند. علاوه بر این، شاهراه­‌ها و خطوط ریلی شرق به غرب ایران از یکسو ارتباط با ترکیه و اروپا و از سوی دیگر از طریق عراق با خاورمیانه و دریای مدیترانه را ممکن می­‌سازد.

نکته مهم آنکه با توسعه بندر گوادر در پاکستان و احداث کریدور کاشغر به گوادر توسط چین و اتصال بندر گوادر پاکستان به بندر چابهار ایران می­‌توان ارتباط زمینی چین به شمال و غرب ایران را فراهم ساخت و هرچه بیشتر از ظرفیت‌های این دو کریدور مهم بهره گرفت. در این میان نباید از بیش از 2000 کیلومتر سواحل جنوبی ایران از بندر چابهار تا خرمشهر غفلت کرد که بستری برای توسعه خطوط راه‌آهن و شاهراه تا مرزهای عراق است و می‌تواند از طریق عراق ارتباط با خاورمیانه و دریای مدیترانه و اروپا را فراهم سازد. استراتژی جمهوری اسلامی ایران در توسعه شهرهای ساحلی جنوب خود بر اهمیت توجه به ایجاد خطوط ارتباطی در این منطقه می‌افزاید.

در پایان باید به این نکته اشاره کنم که توسعه­ راه‌های ارتباطی منوط به وجود امنیت در منطقه است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با وجود تمامی توطئه­‌های بدخواهان در بین کشورهای این منطقه که اغلب با مشکل تروریسم روبرو هستند، از ثبات و امنیت کافی برخوردار است. بدون تردید یکی از اهداف توسعه اقتصادی کاهش فقر و بیکاری به عنوان یکی از عوامل جذب جوانان به گروه‌های تروریستی است. برای مثال یکی از کانون‌های مهم توسعه تروریسم در منطقه کشور افغانستان است که نه تنها مردمان خوب آن کشور را به شدت آزار می‌دهد، بلکه گروه‌های تروریستی آموزش دیده در این کشور، امنیت بسیاری از کشورهای دیگر را نیز به خطر انداخته‌اند.

بنا بر این، یکی از اهداف پروژه "یک کمربند یک جاده" می­‌تواند توسعه اقتصادی و در نتیجه توسعه امنیت منطقه­‌ای باشد. البته، باید اذعان کرد که بدون همکاری همه کشورهای منطقه این مهم دست نیافتنی است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمامی ظرفیت خود را برای مبارزه با تروریسم و توسعه امنیت در این منطقه حساس به کار بندد.

از توجه شما سپاسگزارم