مستند «داستان ناتمام یک حزب» به چگونگی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی و اعضای این حزب می پردازد.

به گزارش مرور نیوز، هفتم تیر ماه 1360 در پی بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی، شهید بهشتی و تعدادی از اعضای این حزب و مسئولان کشور به شهادت رسیدند که «داستان ناتمام یک حزب»، عنوان مستندی است که به این موضوع پرداخته است.

سیدمهدی دزفولی کارگردان مستند «داستان ناتمام یک حزب» درباره علت پرداختن به این موضوع گفت: سال 1391 مشغول پژوهشی درباره تاریخ معاصر ایران شدیم و به دنبال تولید اثری بودیم که بشود 10 سال اول انقلاب را با آن مرور کرد؛ چراکه جالی خالی چنین آثاری به شدت احساس می شود از این رو ایده بازخوانی حزب جمهوری اسلامی به ذهنم رسید زیرا هم حزبی فراگیر بود و هم در 10 سال اول انقلاب که شرایط بحرانی بود، این حزب نقش مهمی داشت.

وی ادامه داد: تا قبل از این در مورد حزب جمهوری اسلامی آثار زیادی چه مکتوب و چه تصویری تولید نشده بود و آثار موجود هم مربوط به قبل از سال 60 بودند به همین جهت این مساله، موضوع بکری به حساب می‌آید.

این کارگردان عنوان کرد: در بازخوانی حزب جمهوری اسلامی سعی ما بر این بود که روی موضوعاتی که کمتر به آن پرداخته شده است، هم از لحاظ فیلمسازی و هم تحقیقات و فعالیت پژوهشی کار کنیم.

دزفولی افزود: ما در این اثر شکل گیری حزب و شهدای آن به ویژه شهید بهشتی و همچنین مقاطع حساسی که حزب در آنها نقش آفرینی کرده است، از جمله اتفاقات سال ۶۰، ماجرای عزل بنی صدر، مساله نخست وزیری میرحسین موسوی و موضوعات مرتبط با جناح های چپ و راستی را که در مجموعه دولت حضور داشتند، بررسی کردیم.

وی بیان کرد: در این مستند اتفاقات بعد از سال 60 را بررسی کردیم و از این جهت، مورد اهمیت است چرا که معمولا خیلی از آثار نوشته شده و یا فیلم های تولید شده در مورد شهدای حزب جمهوری اسلامی به مقاطع بعد از سال 60 نمی‌پردازد، برهمین اساس ما سعی کردیم در این اثر، این اتفاق بیفتد و مقاطع حساس پس از آن را مثل تغییر وزرا، اتفاقات درون حزب و اختلافاتی را که در آن دوران بود، بررسی کنیم.

دزفولی عنوان کرد: به موضوعاتی مثل دوره دوم نخست وزیری موسوی و ماجرای انحلال حزب در سال 66 به دلیل اختلافات داخلی چندان پرداخت نشده است به همین دلیل مستند «داستان ناتمام یک حزب» نگاه جدیدی به تاریخ آن دوره دارد، البته تا اواسط فیلم در آثار مرتبط با موضوع حزب اشاراتی وجود داشته اما نیمه دوم فیلم که از سال 60 به بعد را روایت می‌کند کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این مستندساز اظهار کرد: همچنین سعی ما بر این بود به افراد موثری همچون شهید دیالمه و شهید آیت که چندان معرفی نشده اند، بپردازیم و نگاهی به مواضع آنها داشته باشیم و درباره موضوعاتی که مردم اطلاع کمتری از آن دارند، شفاف سازی کنیم.

وی بیان کرد: تم مستند به صورت مصاحبه‌محور است و برای تولید آن با افرادی مصاحبه کردیم که در مقاطع مختلف حزب حضور داشتند؛ افرادی همچون عبدالله جاسبی که قائم مقام دبیر کل بود، جواد منصوری، فرشاد مومنی، حجت الاسلام حسین ابراهیمی و عبدالمجید معادی خواه. همچنین نظر افراد مختلفی از جمله ابراهیم یزدی، علیرضا بهشتی و سایر افراد مطلع را جویا شدیم تا آرشیوی قوی برای تولید این اثر داشته باشیم و در واقع قسمت سخت کار هم همین بخش بود.

دزفولی ادامه داد: ساخت این مستند 2 سال و نیم طول کشید البته قبلا مصاحبه های تولیدشده در این مستند را به صورت مکتوب در نشریات و سایت ها منتشر کردیم تا بازخوانی خوبی از شهدای حزب جمهوری اسلامی و فعالیت های آن بعد از نزدیک به 30 سال در میان مردم صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: یکی از نتایج اتفاقات سال 88 این بود که نگاهی دوباره به سال های اول انقلاب صورت گرفت، چرا که تا قبل از آن مسایل بسیاری از دید مردم پنهان مانده بود. یکی از مهمترین دلایل اتفاقات سال 88 ناشی از بی‌اطلاعی جامعه بود که نمی دانستند چه اتفاقاتی در جامعه رخ داده است و آن افراد چه عقبه ای در تاریخ انقلاب داشتند.

این فیلمساز در پایان درباره بازخوردهای چنین آثاری اظهار کرد: مستندهای تاریخی- سیاسی استقبال خوبی از سوی مخاطبان دارند چرا که جریان شناسی را به مردم می آموزد و آنها را با خط فکری افراد و چهره های سیاسی و تاریخی آشنا می‌کند و این مهم سبب می‌شود تا دوباره دچار مشکلاتی مشابه سال 88 نشویم و انحرافات موجود را بهتر بشناسیم.