محمدباقر نوبخت در خصوص قرارداد بزرگ سرمایه گذاری نفتی گفت: در حال حاصر دو نوع نگاه متفاوت نسبت به آن وجود دارد.در این قرارداد سرمایه گذاری 85 میلیارد دلاری در یک دوره بیست ساله صورت خواهد گرفت. توتال و شرکت چینی و پتروپارس در یک طرف و طرف دیگر شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، محمدباقر نوبخت درباره قرارداد بزرگ سرمایه گذاری نفتی گفت: در حال حاصر دو نوع نگاه متفاوت نسبت به آن وجود دارد.در این قرارداد سرمایه گذاری 85میلیارد دلار در یک دوره بیست ساله صورت خواهد گرفت. توتال و شرکت چینی و پتروپارس در یک طرف و طرف دیگر شرکت ملی نفت ایران قرار دارد. 

وی افزود: از آنجا که در سرمایه گذاری بحث انتقال تکنولوژی هم مطرح است پتروپارس به عنوان یک ایرانی در کنار خارجی ها باشد. این قراردادی کم نظیر در تاریخ کشور است که نتیجه برجام محسوب می شود. 

سخنگوی دولت تاکید کرد: عده ای این قرارداد را مناسب نمی دانند. ما ضمن احترام به کسانی که دلسوزانه نسبت به منافع ملی اظهار نظر می کنند پاسخ می دهیم که راهش توقف قرارداد با طرح سه فوریتی نیست. در شرایطی که آمریکا درصدد انزوای ایران است. 

نوبخت ادامه داد: در شرایطی که منتقدین و موافقین در مورد یک قرارداد اظهار نظر می کنند قانون پیش بینی کرده است که چگونه با آن برخورد شود. در این راستا هر کسی سندی در مورد دریافت رشوه در حین امضا قرارداد توتال دارند به مراجع قضایی ارایه دهند. 

وی افزود: اینکه می گویند توتال محرمانه است باید گفت محرمانگی بحثی جدا از عدم اطلاع رسانی متن قرارداد با ارکانی است که طبق قانون باید از آن مطلع شوند. رازداری یعنی بخشی از قرارداد محرمانه است که قرار است در شورای امنیت ملی بررسی شود. اصل قرارداد در اختیار افرادی است که مایل به بررسی آن هستند. 

وی در خصوص خریداری گندم از گندم کاران گفت: تا امروز 6 میلیون و 600 هزار تن از ابتدای سال جاری گندم  به ارزش 8هزار و 600 میلیارد تومان خریداری شده است که 4 هزار میلیارد تومان از این رقم هنوز پرداخت نشده و اقدامات برای پرداخت آن در دست اقدام است. 

سخنگوی دولت در مورد تاکسی های فرسوده گفت: 5 هزار و 910 تاکسی جدید جایگزین شد. تحویل تاکسی های جدید پس از دریافت تاکسی های فرسوده و پرس آنها صورت گرفته است. 

نوبخت در مورد گمانه زنی های کابینه جدید بیان داشت: رخداد بزرگی تحت عنوان انتخابات انجام شد و مردم با امید و اجرایی شدن مطالبات روحانی را برگزیدند. خود را جای روحانی بگذاریم ابتدا باید بدانند که رای را مردم به ایشان دادند. البته جریان های سیاسی هم به ایشان کمک کردند. در شرایط منطقه ای و بین المللی در موقعیت خاصی هستیم که باید منافع مردم تامین شود. 

وی افزود: مردم انتظار دارند کسی نمایندگی دولتشان را بکنند که ادعاهای دشمنان را خنثی کند. رییس جمهور برای ادای این وظیفه باید قوی ترین افراد را برای کابینه برگزیند. با این توضیحات یک گروه اعضای کابینه یازدهم هستند و هر کدام را موفق تشخیص دهد از این افراد مجدد دعوت می کند. در این بین ممکن است تغییر جایگاهی رخ دهد. از طرفی برخی وزرا ممکن است به هر دلیلی مایل به ادامه نباشند. از بیرون هم باید عده ای جدید وارد شود مورد توجه روحانی است که اگر بهتر از وزرای فعلی وجود دارد آن را انتخاب می کند. 

روحانی به دنبال انتخاب افراد معتدل از میان جریانات سیاسی برای کابینه است

سخنگوی دولت تاکید کرد: روحانی دنبال افرادی می گردد که این مسولیت را به انجام برساند. ایشان معتقد است افراد معتدل و گرایش اعتدالی توازن را برقرار می کند لذا هر فردی که معرفی کند یکی از شاخص هایش باید این باشد. 

وی ادامه داد: هنوز روحانی جمع بندی نهایی را نکرده است و تا جایی که اطلاع دارم کابینه کامل نشده است. هیچ گمانه ای قطعی نیست و رییس جمهور در حال ارزیابی است. در این راستا جامعه ارزیابی کلی از رییس جمهور دارند و به عنوان کسی که سی سال ایشان را می شناسم روحانی هدفش اجرای مطالبات مردم است و تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد. 

نوبخت تاکید کرد: هیچ فشاری از هیچ جریانی در تعیین کابینه موثر نخواهد بود و اراده اصلی خود برنمی گردد. روحانی بسیار زیرک است که اگر کاری باعث شود او از اعتدال خارج شود چنین اتفاقی نمی افتد. 

وی در مورد حضور زنان در کابینه گفت: ملاک ها جنسیتی نیست و بر اساس توانایی است. باید از جوانان در کابینه دوازدهم استفاده شود اما خواست مردم اجرای مطالباتشان است.