رئیس کمیسیون عمران مجلس خواستار بهره گیری بیشتر دولت از ظرفیت بنادر در زمینه توسعه ترانزیت شد.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا رضایی کوچی بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از بندرشهید رجایی در جمع خبرنگاران بیان داشت: ما در مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون عمران به دنبال توسعه ظرفیت های دیپلماسی اقتصادی در کشور هستیم.

وی افزود: این کمیسیون نگاه مثبتی به توسعه دریامحور دارد هر چند شاید تاکنون نگاهی جامع در این زمینه شکل نگرفته باشد اما باید نسبت به مباحث مربوط به سرمایه گذاری در حوزه بندر و دریا تغییر نگاه صورت گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده از ظرفیت های قانونی برنامه ششم توسعه برای جذب سرمایه گذاری خارجی در بنادر تأکید کرد و گفت: در فصل ششم این برنامه و در مبحث حمل و نقل، مواد قانونی وجود دارد که شرایط را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه توسعه زیرساخت های کشور از جمله بنادر تسهیل می کند.

به گفته رضایی، در این مواد قانونی بر امکان مشارکت دولت با شرکت های ایرانی و خارجی در زمینه ساخت و بهره برداری از بنادر با حفظ شرط مالکیت عمومی کشور تأکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه مجلس در بحث واردات و تأمین تجهیزات بنادر به گونه ای است که مشمول مالیات ارزش افزوده نشوند.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با استفاده از ظرفیت دریا و توسعه سرمایه گذاری در بنادر می توان اقتصاد کشور را نجات داد.

رضایی با بیان اینکه تا رسیدن به جایگاه مطلوب ترسیم شده در چشم انداز 20 ساله در زمینه توسعه دریامحور فاصله داریم، خواستار بهره گیری بیشتر دولت از ظرفیت بنادر در زمینه توسعه ترانزیت شد و تصریح کرد: برای تحقق این امر در زمینه هدفگذاری ضعیف عمل کرده ایم.

این نماینده مجلس بیان کرد: خوشبختانه ارتباط خوبی بین کمیسیون عمران مجلس با مجموعه سازمان بنادر وجود دارد و نگاه اعضای این کمیسیون به مباحث، تخصصی و مثبت نگرانه است و آمادگی داریم تا هر فرصت قانونی که سازمان بنادر بریا توسعه دریامحور بخواهد، در اختیارشان قرار دهیم.

وی در پایان هدف از بازدید میدانی از بنادر را شناخت بیشتر ظرفیت ها و توانمندی های این مراکز مهم در توسعه اقتصاد کشور اعلام کرد.