سفیر عراق در مراسم جشن آزادی موصل در سفارت این کشور در آتن با اشاره به تلاش ها برای بازپس گیری موصل از داعش، گفت: ایران در این مبارزه کمک های ارزنده ای داشت.

به گزارش مرور نیوز، در این مراسم که چهارشنبه شب با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در سفارت عراق در آتن برگزار شد، «غازی زیباری» ( Gazi Zebari ) سفیر عراق با اشاره به خسارات وارده به تاسیسات زیر بنایی عراق در خلال اشغال شهرهای کشورش از سوی گروه تروریستی داعش، گفت: خسارات مالی فراوانی به تاسیسات زیر بنایی عراق وارد آمد. تقریباً تعدادی از شهرها و به خصوص شهر موصل یعنی دومین شهر بزرگ عراق بطور کامل تخریب شده است، منابع نفتی به غارت برده شده و به دیگر کشورهای فروخته می شد.

سفیر عراق در ادامه افزود: این گروه تروریستی علاوه بر تخریب تاسیسات زیر بنایی کشور، آثار باستانی تعدادی از شهرهای عراق، از جمله موصل که قدمت بعضی از آنها به 4 هزار سال نیزمی رسید، تخریب کرد، ولی ارتش و نیروهای مردمی با تاکید بر امنیت مردمی که گرفتار افراد داعش بودند و از آنان به صورت سپر انسانی استفاده می کردند، بیشتر اهمیت دادند و به همین خاطر حفظ امنیت شهروندان برای آزادی شهرهای عراق اولویت داشت.

وی ادامه داد: در جنگ آزادی ساز موصل که 9 ماه به طول انجامید، ارتش، نیروهای مردمی، پلیس، پیشمرگان کرد و فتوای جهادی برای آزاد سازی موصل و عراق از بدترین گروه تروریستی جهان یعنی داعش باعث گردید که این شهر آزاد گردد و بعداز چند سال مجددا به وطن محلق گردد.

غازی زیباری در ادامه سخنان خود با خبرنگاران گفت: هم اکنون کشورهای آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و تعدادی دیگر از کشورهای منطقه و فرا منطقه ای آمادگی خود را برای بازسازی شهرهای عراق اعلام داشته اند.

وی در ادامه افزود: بوجود آمدن داعش نتیجه بهار عربی است که باعث گردید کشورهای لیبی، عراق، سوریه و یمن به میدان نبرد و خونریزی مبدل و منطقه دچار مشکلات جدی گردد.