سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: گزارش آمریکا از وضعیت تروریسم در جهان بی اعتبار و تلاشی بی حاصل برای انحراف افکار عمومی بین المللی از حمایت ها و نقش این کشور در ایجاد، گسترش و حمایت از گروه های تروریستی است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از کانال تلگرامی سخنگوی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در واکنش به گزارش سال 2016 وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت تروریسم در جهان که در آن جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت حامی تروریسم معرفی شده است،تاکید کرد: «این گزارش به طرز ناشیانه ای بازتاب سیاست های کینه توزانه و بهره برداری سخیف ابزاری از هر موضوع برای پیگیری این سیاست غلط و تجربه شده است».
وی افزود: گزارش در حالی که اصولا باید بر اساس ساختار تعریف شده آن به وضعیت کشورها در مقابله با تروریسم و پیشرفت ها در این زمینه بپردازد، در رابطه با ایران با انکار اینکه در خط مقدم مقابله با خطرناک ترین نوع تروریسم در منطقه ایستاده است که همه دنیا به آن اذعان دارند، با استفاده از روش های غیر واقع بینانه و بسیار ابتدایی, تناقضات سیاسی درون ساختاری آن کشور را در قالب انکار حقایق روشن و مسلم و ایراد اتهام های بی اساس بروز می دهد.
قاسمی ادامه داد: در بی اعتباری و بی پایه بودن این گزارش همین بس که در آن برخی متحدان منطقه ای آمریکا که خاستگاه اصلی فکری و ایدئولوژیک بخش عمده ای از بزرگ ترین گروه ها و جریان های تروریستی در جهان در 2دهه گذشته بوده و هستند و حمایت های مالی و نظامی این کشورها از این گروه های تروریستی همچنان ادامه دارد و همگان در ایالات متحده و سایر نقاط جهان و بویژه مقام ها، رسانه ها و مردم عادی آمریکا نیز بخوبی از آن آگاهی کامل دارند و مدارک و اسناد گویا و مستندات بسیاری نقش این کشورها را در برخی از مشهورترین حوادث تروریستی در جهان به اثبات رسانده است، به عنوان شریک آمریکا در مبارزه با تروریسم معرفی شده اند!
وی یادآوری کرد: به اذعان بسیاری از دولت ها و سازمان های بین المللی، گزارش اقدام های ایران در مقابله با تروریسم از جمله اعمال تحریم های سه گانه بین المللی علیه تروریسم در سطح غیر قابل مقایسه ای با بسیاری از متحدان آمریکا در منطقه قرار دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از چهار دهه پیش قربانی تروریسم بوده و بیش از 17 هزار شهروند خود را با جنایات گروه های مختلف تروریستی از دست داده است و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است به مبارزه خود با گروه های تروریستی و افراط گرایی خشونت آمیز به عنوان مهمترین تهدید جهانی، ادامه دهد و مادامی که دولت های عراق و سوریه بخواهند, در کنار آنها برای مبارزه با تروریسم داعش و سایر گروه های تکفیری خواهد ماند و طرح اتهام های نادرست، مغرضانه و بی پایه و اساس مانند آنچه در گزارش اخیر وزارت امور خارجه مطرح شده است، تاثیری در این سیاست نخواهد داشت.
قاسمی افزود: ما جهان و خاورمیانه عاری از تروریسم را هدفی دست یافتنی می دانیم و معتقدیم شرط تحقق آن نیز قطع شدن حمایت های مالی، فکری و نظامی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای از این گروه ها و همچنین کنار گذاشتن ائتلاف های نظامی نمایشی و ایجاد کردن ائتلاف میان همه دولت های صادق در مبارزه با تروریسم و نشان دادن اراده جدی و صادقانه در این زمینه است.
به گزارش ایرنا، چهارم خردادماه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا طرح اعمال تحریم‌های گسترده غیرهسته‌ای علیه ایران موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 2017» را (با 18 رای موافق در برابر سه رای مخالف) تصویب کرد.
به ادعای کنگره، آمریکا در طرح «S_722»، اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سبب برنامه موشکی بالستیک این کشور، ادعای حمایت از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی و همچنین ادعای نقض حقوق‌بشر و موارد دیگر را در نظر گرفته است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بیست و هفتم تیرماه با 211 رای موافق با یک فوریت طرح قانونی مقابله با اقدام های ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه موافقت کردند.