رئیس فراکسیون روحانیت مجلس گفت: امام صادق(ع) رشته‌بندی، تخصصی کردن و انسجام علوم اسلامی و غیراسلامی را تعقیب کردند.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی ذوالنوری با اشاره به شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: فقه جعفری در حقیقت همان فقه نبوی و فقه علوی است و مکتب جعفری نیز همان مکتب نبوی و مکتب علوی است ولی با توجه به این که مذاهب مختلف فقهی و کلامی بعد از غدیر و رحلت رسول گرامی اسلام پیش آمد، ائمه ما (علیهم السلام) همین مسیری را که امام صادق (ع) آن را مدون کرد، می‌رفتند.

نماینده مردم قم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در زمان بنی‌امیه این فرصت به دست نیامد؛ کمااینکه حکومت امام حسن(ع) دوام نیاورد و حتی تابوت ایشان را تیر باران کردند؛ امام حسین(ع) به مسلخ کشیده شد؛ امام سجاد(ع) به اسارت رفت؛ فقط در دوران امام باقر(ع) زمینه‌هایی فراهم شد که ایشان به تدوین و انسجام علم علوی و نبوی پرداخت و به همین دلیل به آن حضرت باقرالعلوم می‌گوییم.

 

 

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس تاکید کرد: با توجه به درگیری‌هایی که بین بنی‌امیه و بنی‌عباس در دوران امام صادق (ع) پیش آمد، ایشان این فرصت را پیدا کرد که مکتب فقه علوی و نبوی را سامان دهد و به دلیل این که موسس امام صادق (ع) بود، گفتند مکتب و فقه جعفری و امام صادق(ع) همان مسیر علوی و نبوی را منسجم کرده، سامان و چارچوب داد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این راستا امام صادق (ع) شاگردان فراوانی در رشته‌های متنوع و متعددی پرورش دادند؛ از حوزه درسی امام صادق (ع) از نخبگان به حوزه 4هزار نفره یاد کردند که از سراسر جهان اسلام می‌آمدند و علم می‌آموختند مثلا عنوان بصری و ... که حتی در مکتب اهل بیت هم نبودند، در محضر امام صادق (ع) آمدند و تلمذ کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امام صادق(ع) در حقیقت رشته‌بندی و تخصصی کردن و انسجام علوم اسلامی و غیراسلامی را تعقیب کردند؛ مثلاً جابربن‌حیان از شاگردان امام صادق(ع) در بحث درمان و داروسازی فعال بود؛ امام صادق(ع) رشته‌های متنوع علمی را انسجام داده ، بنیانگذاری و تقویت کردند.