عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه چینی‌ها باحضور در معادن کشور با سخت پسندی و ناز و کرشمه بسیار اقدام به انتخاب و خرید سنگ ایرانی می‌کنند، گفت: آنها با فرآوری و حتی تغییر رنگ سنگ ایرانی را به کشورهای دیگر از جمله ایران صادر می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، علی اسدی کرم در خصوص کاهش تولید و تعطیلی برخی معادن استخراج سنگ‌های تزئینی و معدنی کشور، اظهار داشت: در زمان تحریم‌ها گسترش معادن روبه کندی رفت و در همین زمان عده‌ای بر روی پهنه‌های معدنی دست گذاشتند.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان تحریم‌ها تسهیلاتی بانکی و مالی که بتواند در راه اندازی معادن کمک کنند کاهش یافت، گفت: یک‌سری از پهنه‌های معدنی جذب شده بین یک عده دست‌به دست چرخید و سرمایه‌گذار خارجی به ندرت اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای با حضور در معادن کشور به دنبال سوء استفاده از معادن کشور بودند، اضافه کرد: حضور این افراد در بحث معادن کشور عاملی برای بهره‌برداری نامناسب از معادن شد که این مسئله تا کنون نیز ادامه پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مسئله شفاف‌سازی معادن حضور جدی داشته باشد، گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها سرمایه گذاران خارجی میل به سرمایه گذاری در معادن ایران را دارند اما به دلیل وجود برخی مسائل که احتمال سودکم و یا دشواری جابه‌جای پول از خارج کشور به داخل کشور را می‌دهند از سرمایه گذاری منصرف می‌شوند.

اسدی کرم با اشاره به اینکه صادرات سنگ‌های معدنی کشور برخلاف کیفیت بالا بسیار کم است، افزود: چینی‌ها باحضور در معادن کشور با سخت پسندی و ناز و کرشمه بسیار اقدام به انتخاب سنگ‌های تزئینی می‌کنند و قیمت مناسبی هم بابت سنگ‌ها با کیفیت ایرانی پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: هماهنگی مناسبی نیز بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با معدن داران سنگ‎‌های تزئینی به‌منظور تسهیل صادرات و بازاریابی بین‌امللی صورت نگرفته، وزارت صنعت می‌تواند با ایجاد یک کانال مناسب حضور در بازار هدف را برای صادرکنندگان تسهیل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه می‌توانیم بر روی ارزش افزوده فرآوری و تولید سنگ‌های معدنی و تزئینی حساب کنیم، خاطرنشان کرد: سنگ‌های ایرانی به‌کشور چین صادر و در آنجا فرآوری می‌شود تا حدی که حتی در رنگ‌ آنها نیز تغییراتی ایجاد می‌کنند و با قیمت چندین برابر به کشورهای دیگر از جمله کشور ما صادر می‌کنند، دلیل این موارد عدم سرمایه‌گذاری مناسب بر روی معادن سنگ‌های تزئینی است.