طبق آمار سال 1390 تعداد زنان سرپرست زنان خانوار تک نفره دو برابر مردان سرپرست خانوار است.

به گزارش مرور نیوز، در اولین نشست هم اندیشی زنان فعال در عرصه های اقتصادی خانم فرهمندپور گفت: ما از زنان حوزه های مختلف اقتصادی 31 استان کشور دعوت کردیم تا در این نشست گردهم آیند. 

وی با اشاره به گزارش وزارت کشور در حوزه زنان تصریح کرد: حدود 49 درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند. روند بیکاری در دهسال اخیر در بین زنان رو به افزایش بوده است. در مشارکت اقتصادی زنان در سالهای 90 تا 92  کمتر شد. اشتغال در بخش غیر رسمی هم که یک فرصت برای زنان محسوب می شود یک چالش است. زنان در صنعت 25 درصد، در کشاورزی 22 درصد و در حوزه خدمات 52 درصد فعال هستند که در بخش پایین تصمیم گیری حضور دارند. 

فرهمندپور خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که در بحث تبادل مالی نقشی ندارند و صرفا در حوزه کار هستند. در سال 90 نرخ بیکاری زنان تحصیلات عالی 23 درصد بوده که در همان زمان این نرخ برای مردان 11 درصد بود. اما از سال 91 این فاصله اندکی کمتر شد. 

وی در مورد زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: در سال 90 تعداد زنان سرپرست خانوار تک نفره دو برابر بیشتر از مردان بود. قریب از 15 درصد خانوارهای تک والد مرد هستند که امار قابل توجهی است. با افزایش طلاق این زنان سرپرست خانوار بیشتر می شود. 

فرهمندپور گفت: ارتقا برای فرصت های عادلانه شغل برای زنان و حمایت و توانمند سازی زنان سرپرست خانوارها از جمله راهبردهای اقتصاد مقاومتی برای زنان درنظر دارد. در این راستا امور زنان وزارت کشور 10 برنامه مرتبط با زنان و اقتصاد مقاومتی تدوین کردیم. 

فرهمندپور با اشاره به این 10 برنامه بیان داشت: راه اندازی مرکز رشد و شتاب دهی کسب و کار زنان, پیش بینی سازوکارهای برای اعطای تسهیلات متناسب با اقتصات زنان، ایجاد حداقل دو مرکز دایمی فروش محصولات زنان، الزام واحدهای صنعتی و تولیدی به اختصاص مشاغل خود به زنان سرپرست خانوار، تسریع در روند اعطای مجوز کارآفرینی از جمله این مصوبات و برنامه ها است. 

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده افزود: امیدواریم با شناسایی ظرفیت ها و حمایت کار را بهتر پیش ببریم.