معاون وزیر امور خارجه ایران طرح تحریم های جدید آمریکا را نقض برجام خواند و اعلام کرد: برای مقابله با این طرح قوه قضائیه را وارد میدان کردیم، سپاه پاسداران و نیروی سپاه قدس تقویت خواهند شد.

به گزارش مرور نیوز، سیدعباس عراقچی چهارشنبه شب در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما  با اشاره به اینکه امضای این تحریم ها توسط ترامپ رئیس جمهور آمریکا کاملاً مورد انتظار بود، افزود: طبیعی بود وی قانونی را که کنگره آمریکا تقریبا با اجماع تصویب کرده است امضاء می کند.

وی ادامه داد: دلیل آن به تلقی ای که در واشنگتن نسبت به موضوع برجام و ایران وجود دارد، بر می گردد و آن تلقی که هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان در آن شریک هستند این است که ایران در پی برجام قدرتمندتر شده و به وسیله آن قدرت زیادی پیدا کرده و رفتار کشورمان از نظر آن ها در منطقه و در مقابل آمریکا تغییر نکرده است و همچنان به سیاست های ضد سلطه خود ادامه می دهد.

عراقچی اضافه کرد: بنابراین تصور عمومی در واشنگتن بر این است که باید این وضعیت برگردد و دوباره ایران را در فشار قرار دهند اما برجام مانع بزرگی در مقابل آنان برای برگرداندن دوباره تحریم های نفتی و بقیه تحریم های سنگین قبلی است.

وی ادامه داد: آن ها به شیوه های جدیدی متوسل شدند واین قانون جدیدی که تهیه شده است اگر چه تحریم های گذشته را برنمی گرداند اما اشخاص بیشتری را در فهرست تحریم ها قرار می دهد و با این کار سعی می کنند منافع ایران را در برجام به حداقل برساند و اجرای موفق آن را تحت تاثیر قرار دهند به گونه ای که امید دارند ایران خودش ترغیب شود تا از برجام خارج شود.

عراقچی افزود: حتماً به گونه ای رفتار نخواهیم کرد که گرفتار سیاست های دولت آمریکا و ترامپ شویم و واکنش ما به این حرکت، بسیار هوشمندانه خواهد بود.

وی اضافه کرد: هیئت نظارت بر اجرای برجام پریروز جلسه مفصلی داشت و همه ابعاد موضوع در آن بررسی و واکنش های بسیار حکیمانه ای طراحی شد که در 16 بند توسط رئیس جمهور ابلاغ می شود.

عراقچی با اشاره به اینکه سابقه ایران در اجرای برجام کاملاً روشن است، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در 7 گزارش که در این مدت در طول اجرای برجام داده پایبندی ایران را تایید کرده و دولت جدید آمریکا هم در 6 ماه گذشته چاره ای جز تایید این پایبندی و ادامه توقف تحریم های کنگره نداشته است.

وی سیاست آن ها را تغییر این روند دانست و افزود: از دید ما نقض برجام اتفاق افتاده است و ما واکنش مناسب و متناسب را انجام خواهیم داد.

عراقچی درباره واکنش هیئت نظارت بر برجام به تحریم های جدید آمریکا گفت: این هیئت 16 مورد را تصویب کرد که طیف وسیعی از فعالیت ها را در بر می گیرد و بر اساس آن هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه اقداماتی را در واکنش به این اقدام آمریکا انجام خواهند داد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه افزود: پس از امضای ترامپ قانون جدید تحریم ها علیه ایران از امروز وارد مرحله اجرا می شود بنابراین مجلس شواری اسلامی وارد نهایی کردن پیش نویسی که در همین زمینه تهیه کرده است خواهد شد.

عراقچی با اشاره به اینکه اقدام مجلس شورای اسلامی نخستین اقدام است، اضافه کرد: پیش نویسی که تهیه شده برای مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا و کاملاً محکم است و نمایندگان در حال بررسی آن هستند و احتمالاً این پیش نویس محکم تر شود.

وی ادامه داد: این پیش نویس اقدامات تحریمی متقابل علیه آمریکا و اقدامات حمایتی از نیروهای مسلح و اتباع ایرانی را که بر اثر این تحریم های آمریکا دچار ضرر و زیان می شوند در نظر گرفته است و قوه قضاییه را وارد میدان می کند تا در جهت حمایت از اتباع ایرانی وارد شود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه این پیش نویس تدابیری را برای تقویت نیروهای مسلح ما و نیروی قدس اندیشیده است، افزود: همان طوری که آن ها سپاه و نیروی قدس ما را هدف گرفته اند مجلس شواری اسلامی هم اقداماتی را برای تقویت این نیروها در نظر گرفته است.

عراقچی ادامه داد: پس از تصویب این پیش نویس بقیه مصوبات هیئت نظارت بر اجرای برجام عملی خواهد شد که برخی به وزارت امور خارجه مربوط می شود و شامل بعضی اقدامات سیاسی و حقوقی است، برخی هم به سازمان انرژی اتمی و برخی به نهادها و دستگاه های دیگر مربوط می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که واکنش بقیه طرف های برجام از جمله اروپایی ها چیست و آیا آن ها تا آخر پای تعهدات خود خواهند ایستاد؟ گفت: از ابتدای اجرایی شدن برجام طرحی که در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت بدون اتکا به میزان پایبندی طرف های مقابل بوده است.

عراقچی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری برای هر شرایطی کاملاً آمادگی داریم، افزود: با این حال آنچه که اکنون به نظر می رسد کشورهای اروپایی در مواضع رسمی مخالفت خود را با این قانون جدید آمریکا اعلام کرده اند.

وی اضافه کرد: آن ها مخالفت خود را با تحریم های یک جانبه و فرامرزی آمریکا اعلام کردند و پیام های مختلفی فرستادند که به تعامل اقتصادی خود با ایران ادامه خواهند داد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه گفت: هدف اصلی این قانون این است که بنگاه های اقتصادی را در سراسر دنیا از همکاری اقتصادی با ایران بترسانند و از آن جلوگیری کنند اما سیاستی که تا کنون از کشورهای اروپایی شاهد بودیم حرکت آنها در جهت عکس آن است.

عراقچی افزود: امضای قرارداد شرکت توتال با ایران در حقیقت بخشی از پیامی است که اروپا به آمریکا می دهد که در هر شرایطی تعامل اقتصادی خود را با ایران ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه شواهد مبتنی بر مخالفت روسیه، چین و اروپایی ها با این اقدام آمریکا و نقض برجام است، اضافه کرد: روی پایبندی طرف مقابل حساب نمی کنیم بلکه روی توانایی های خود حساب می کنیم و برای هر سناریویی آمادگی داریم.