وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه شبکه‌های فاضلاب به عنوان یکی از مسائل مهم در مدیریت آب مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده است، گفت: در چهار سال فعالیت این دولت 42 تصفیه خانه فاضلاب جدید در سطح کشور اجرا شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش مرور نیوز، وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه شبکه‌های فاضلاب به عنوان یکی از مسائل مهم در مدیریت آب مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده است، گفت: در چهار سال فعالیت این دولت 42 تصفیه خانه فاضلاب جدید در سطح کشور اجرا شد و به بهره برداری رسید .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حمید چیت چیان" روز جمعه و همزمان با میلاد امام رضا (ع) در آئین افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه خوی و شبکه 75 کیلومتری انتقال فاضلاب این طرح افزود: جمع تصفیه خانه‌های کشور در 54 سال گذشته 4.15 میلیون مترمکعب در شبانه روز بود و در این مدت به اندازه 26 درصد 50 سال پیش از فعالیت این دولت تصفیه خانه فاضلاب افتتاح شده است .
وی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید در مدت فعالیت خود 1.1 میلیون مترمربع تصفیه فاضلاب به ظرفیت قبلی اضافه کرد، افزود: با وجود این توسعه در بخش تصفیه فاضلاب، هنوز با استانداردهای لازم فاصله وجود دارد و کار وزارت نیرو همچنان ادامه می‌یابد .
وی اظهار کرد: فاضلاب از جمله مسائل مهم در مدیریت آب است و اگر فاضلاب بدون تصفیه رها شود، موجب آلودگی محیط و به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود زیرا فاضلاب رها شده چهار برابر میزان خود، منابع آب را آلوده می‌کند .
وی ادامه داد: نجات دادن آب از آلوده شدن بستگی به اجرای شبکه‌های فاضلاب داشته و پساب حاصل از تصفیه فاضلاب برای مصارف مختلف قابلیت استفاده دارد .
وزیر نیرو با بیان اینکه آب به یک مساله حاد در کشور تبدیل شده است، گفت: ایران کشور خشک و نیمه خشک بوده و متوسط بارندگی کشور یک سوم بارش دنیاست؛ متوسط بارش در کشور ما از 250 به 240 میلیمتر رسیده و تمام کشور درگیر مسئله کم آبی است .
چیت چیان افزود: کشور با توجه به کمبود بارش‌ها و درجه حرارت بالا و کاهش منابع، با افزایش مصرف آب مواجه است و این روند باید اصلاح و مدیریت شود .
وزیر نیرو به منظور افتتاح فاز دوم سامانه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر خوی، بازدید از روند احداث 2 سد آغ‌چای و سد غازان و بررسی آخرین وضعیت احداث و بهره‌برداری این سدها به آذربایجان غربی سفر کرده است .
برای احداث مدول دوم سامانه فاضلاب شهر خوی با ظرفیت تصفیه 15 هزار متر مکعب در شبانه روز، 400 میلیارد ریال هزینه شده است؛ این سامانه 75 هزار نفر را تحت پوشش خدمات خود قرار داده و فرآیند تصفیه آن از نوع SBR است .
در اجرای این سامانه 74 کیلومتر شبکه جمع آوری و خط انتقال ایجاد شده و 18 هزار و 750 فقره انشعاب آب واگذار شده است؛ این طرح در سال 1387 شمسی به اجرا درآمده و بر اساس برنامه ریزی‌ها در سال 1415 شمسی تکمیل می‌شود .
وزیر نیرو، حمید چیت چیان امروز در نخستین برنامه سفر خود به آذربایجان غربی در روز جاری از سد مخزنی آغ پای در چایپاره که بزرگ‌ترین سد خاکی آذربایجان غربی است، بازدید کرد .
این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که در 35 کیلومتری چایپاره و بر روی رودخانه آغ چای ساخته شده است؛ حجم مخزن این سد 211 میلیون متر مکعب در تراز نرمال، طول تاج این سد 826 متر، عرض تاج آن 12 متر و ارتفاع آن از بستر 86.5 متر است .
این سد با توجه به وقوع سیلاب‌های بزرگ و مخرب این رودخانه در طول سال و خطرات آن برای شهر قره ضیاءالدین احداث شده است .
مهار آب رودخانه آغ چای و تنظیم آن برای تأمین آب شرب شهرستان خوی به میزان 35 میلیون مترمکعب در سال و تأمین آب کشاورزی و جلوگیری از برداشت آب زیرزمینی در منطقه از دیگر اهداف احداث این سد بزرگ مخزنی در آذربایجان غربی است .
هم اکنون 12 سد در آذربایجان غربی شامل سد شهرچای ارومیه، آغ چای چایپاره، زولا و دریک سلماس، حسنلوی نقده، شهید قنبری ماکو، ساروق تکاب، قیقاج و ارس 2 پلدشت، سد بوکان، سد مهاباد و سد ماکو در حال بهره برداری است .