عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه شبکه های دلالی نرخ خرما را از مزرعه تا بازار مصرفی چند برابر افزایش می دهند،گفت:  افزایش بدون حساب و کتاب نرخ خرما در کلان شهرها ریشه در  حضور  واسطه ها دارد.

محمد باقر سعادت درگفت وگو با مرور نیوز درباره وضعیت نرخ خرما در بازار کشور گفت:نرخ خرما طبیعی است که از نخلستان تا بازار فروش با افزایش روبرو شود اما افزایش نرخ تنها بایددر راستای هزینه های جاری حمل و نقل و سود متعارف برای فروشنده خلاصه شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرکات ابتدایی برای توسعه صنایع تبدیلی خرما آغاز شده است و اگر خواهان ارز آوری از این محصول ناب هستیم باید محصولی همچون خرما که مشتقات فراوانی دارد را طبق سلایق مختلف به بازارهای جهانی صادر کنیم،تصریح کرد:برای صادرات خرما باید این محصول ارز آوری به مانند شکلات را به طریق تک دانه ای بسته بندی کرد.

وی ادامه داد:برای صادرات مستمر خرما ایرانی باید بسته بندی شکیل ؛برند اختصاصی، تاریخ تولید و انقضا با رعایت استانداردهای بین المللی در اولویت قرار بگیرد تا بتوان خرمای با کیفیت ایرانی را با شناسه بین المللی در بازار جهانی صادرکرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس، افزود: با توسعه صنایع تبدیلی می توان با فرآوری خرما انواع شیرینی های مختلف را به بازار بین المللی با رعایت سلایق مشتری به ریل صادرات فرستاد تا علاوه بر ایجاد اشتغال زایی بتوان برای کشور ارزآوری را نیز رقم زد.

سعادت افزود: سازمان تعاونی روستایی چندسالی است که کار مناسبی انجام نمی دهد و اما در گذشته نقش تنظیم کننده بازار خرما را با خرید بهینه از کشاورزان را رقم می زندو این در حالی است که با ورود تعاونی روستایی می توان شبکه های دلالی را از چرخه بازار فروش حذف کرد .

وی ادامه داد: دولت باید اعتبارات لازم را در اختیار تعاونی روستایی بگذارد تا این تعاونی با خرید منطقی از کشاورز ان ، تولید کننده را مجاب کند که محصول را تنها به مشتری واقعی اش از جمله تعاونی روستایی واگذار کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس، ادامه داد: بطور کلی طبیعی است،نرخ رطب با خرما متفاوت باشد اما نباید این تفاوت نرخ بدون رعایت مولفه های اقتصادی و هزینه تولید در نظر گرفته شود اما متاسفانه عدم حضور بهینه تعاونی روستایی در خرید خرما از کشاورز موجب می شود ،دلالان محصول کشاورزان را که با زحمت فراوان تولید کرده اند را با نرخ نازل خریداریکنند.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس، یادآورشد: دلالان با ورود به چرخه نرخ گذاری محصولات کشاورزی علاوه برتولیدکننده، مشتری را نیز تحت فشارهای اقتصادی قرار می‌دهند.