رئیس جمهور گفت: ایران دارای جمعیت جوان فعال و آماده برای تحرک اقتصادی است، کشورمان از نظر جغرافیایی جایگاهی کم نظیر دارد و دارای معادن بسیار بزرگ و منابع انرژی است که همه این‌ها شرایط را برای فعالیت مناسب می‌کند.

به گزارش مرور نیوز از اراک، حجت‌الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در نشست سرمایه‌گذاری و توسعه استان مرکزی اظهار داشت: بسیار خوشحالم که خداوند به من توفیق داد که در سفر دو روزه خدمت مردم شریف، فهیم و پر تلاش استان مرکزی باشم و در این جلسه در حضور کارآفرینان چه آنهایی که در ایران سکونت دارند، چه ایرانیان خارج از کشور که در این جلسه در خدمت آنها هستیم و چه کارآفرینان عزیز خارجی که در این جلسه حضور دارند که مجموعاً 65 نفر شامل 14 نفر خارجی و ایرانیان خارج از کشور حضور دارند.

وی اضافه کرد: این جلسات برای همفکری بیشتر، هماهنگی و احیاناً برای توافق تشکیل شده است، یعنی ممکن است در این جلسات که تفاهم و توافقاتی به دست می‌آید، عمدتاً دولت می‌خواهد از صاحب‌نظران بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال بهره ببرد.

رئیس جمهور ادامه داد: یک بخش از کارها ایجاد فضا بود برای محیط کار و بخشی فضای داخلی و بخشی فضای تعامل در سطح جهان است و بخشی هم تعامل دولت با بخش خصوصی و بخش خصوصی و دولتی با ایرانیان خارج از کشور و خارجی است، البته در مجموع در دنیای امروز اقتصاد خیلی مرز نمی‌شناسد.

روحانی تصریح کرد: امروز دیگر اطلاعات مرز نمی‌شناسد، اطلاعات در یک جا باقی نمی‌ماند، شرایط، شرایط ارتباطات است و قرن امروز را باید قرن ارتباطات نامگذاری کرد.

وی تبیین کرد: دولت تلاش دارد این فضا آماده شود، در سفرهای خارج از کشور بنده کارآفرینان هم حضور دارند و یکی از وظایفی که بر دوش سفرا است، آماده کردن شرایط برای کار و تلاش است.

رئیس جمهور تشریح کرد: امروز شرایط مناسب برای تبادل فناوری و کالا وجود دارد، از یک طرف دولت با نگرانی به یک مسئله نگاه می‌کند و آن مسئله نیروی جوان تحصیلکرده است که آماده فعالیت و کار هستند، این در حالی است که جمعیت فعال ما رو به افزایش است.

روحانی عنوان کرد: جمعیت فعال در صورتی آماده کار می‌شوند که همه شرایط اقتصادی را مهیا ببینند، اما قبل از شرایط کار امید به فضای مناسب برای فعالیت، بزرگ‌ترین انگیزه برای حضور جمعیت فعال است.

وی بیان کرد: اول باید مسئله امید را حل کرد، به محض انتخابات جمعیت فعال بالا رفت، به دلیل اینکه امید به آینده افزوده شد، از یک طرف وقتی امید به آینده افزوده می‌شود، فضا مناسب می‌شود، جمعیت فعال و آماده برای فعالیت افزایش پیدا می‌کند و خود به خود در آمارها تعداد افرادی که شاغل نیستند، افزایش پیدا می‌کند، اما طرف دیگر قصه، علامت مثبت به سرمایه‌گذار داخلی و خارجی و کارآفرینان است که این کشور نیروی جوان فعال و آماده به کار دارد.

رئیس جمهور توضیح داد: طبق آمار اخیر مرکز آمار در دو، سه سال گذشته به طور متوسط سالانه جمعیت فعال کشور نزدیک یک میلیون نفر اعلام شده است که به طور متوسط در فصول مختلف در هفت فصل گذشته جمعیت فعال 980 هزار نفر بوده است.

روحانی متذکر شد: این آمار جمعیت بسیار بالایی است که عمده جوان و تحصیلکرده هستند، میزان اشتغال و جمعیت شاغل در فصول گذشته تقریباً رکود بوده است، یعنی به طور متوسط سالانه 714 هزار نفر مشغول کار شده‌اند که با جمعیت متقاضی و فعال فاصله وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای فعالیت اقتصادی، ایران کشور امنی است، یادآور شد: ایران دارای جمعیت جوان فعال و آماده برای تحرک اقتصادی است، کشورمان از نظر جغرافیایی جایگاه کم‌نظیری دارد و دارای معادن بسیار بزرگ و منابع انرژی است که همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد و شرایط را برای فعالیت مناسب می‌کند.

رئیس جمهور تبیین کرد: در سه سال اخیر در اقتصاد ایران ثبات به وجود آمده، یعنی تورم قدم به قدم کاهنده بوده که علامت بسیار مثبتی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است، این مهم قدرت پیش‌بینی برای آینده که چگونه برای تولید برنامه‌ریزی کنند، دارد.

روحانی ادامه داد: رشد اقتصادی امسال یک رشد مناسبی داشت، پیش‌بینی ما امسال رشد اقتصادی پنج درصدی است، اما خوش‌بین هستم که از پنج درصد بیشتر خواهد بود.

وی اظهار کرد: استعداد واگن پارس بیش از یک هزار واگن باری و مسافری است، این کارخانه بیش از یک هزار واگن استعداد دارد، ماشین‌آلات، کارگر کارآزموده و مهندس به اندازه کافی در کشور داریم، اما نیاز به بازار داریم، تقاضا لازمه کار است؛ تا تقاضا نباشد تولید به وجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: هنگامی که در داخل تقاضا وجود دارد و ما نیاز به واگن داریم و این نیاز در داخل می‌تواند تولید شود، باید حمایت کنیم، نباید اجازه دهیم محصولاتی که توان تولید آن در داخل وجود دارد، از طریق واردات وارد کشور شوند، اما امکانات و تکنولوژی باید با  نیازمندی‌ها همخوانی داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نوآوری و به‌روز کردن فناوری باید مد نظر قرار گیرد، بیان کرد: از سال 1363 واگن پارس فعال شده و برای اینکه با فناوری روز آشنا باشد، باید با بیرون ارتباط برقرار کند که بهترین شکل آن، مشارکت است.

روحانی اضافه کرد: ما در صنایع نفت و گاز هم همین مشکل را داریم، بازیافت‌ها در منابع نفتی نیاز به تکنولوژی دارد، برای اینکه میعانات گازی افت نکند، نیاز به تکنولوژی داریم و نمی‌شود در دنیای امروز بدون ارتباط با بیرون به موفقیت رسید.

رئیس جمهور یادآور شد: این حرف درست نیست که بگوییم روی پای خود بایستیم، روی پای خود ایستادن به معنی قطع ارتباط با بقیه نیست و باید از سرمایه، امکانات و منابع به بهترین شکل استفاده کنیم، ما باید بازار را به دست آوریم و تقاضا را تحریک کنیم تا بتوانیم حرکت مناسبی داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه دولت تلاش دارد مشکلات را کاهش دهد، تبیین کرد: در نشست صندوق توسعه ملی، امسال نرخ سود کاهش یافت و به 11 درصد و در مناطق محروم به 7 درصد رسید، این تصمیم برای این بود که صندوق علامت لازم را هم به بانک‌ها و هم به بخش خصوصی بدهد.

وی با بیان اینکه وقتی تورم تک رقمی می‌شود، سود تسهیلات هم باید کاهش پیدا کند تا سرمایه‌گذار بتواند سرمایه‌گذاری و رقابت کند، اظهار کرد: هیچ بخش اقتصادی بدون رقابت به رشد نمی‌رسد، باید رقابت داخلی و بین‌المللی داشته باشیم، با رقابت است که به پیشرفت خواهیم رسید.

رئیس جمهور توضیح داد: تلاش ما بر این است که شرکت و مشارکت با بنگاه‌های اقتصادی خارج از کشور را تسهیل کنیم، با بنگاه‌های اقتصادی و با بخش خارجی شریک شویم، در فناوری و صادرات کالا مشارکت کنیم، البته حرکت بسیار خوبی در کشور به وجود آمده است و بعد از برجام حرکت سریع‌تر شده است،

روحانی عنوان کرد: با رفع برجام فعالیت بانک‌ها از سر گرفته شده و شرایط برای فعالیت اقتصادی فراهم شده است،  دولت در گذشته همواره بدهکار و بد حساب بود، تلاش داریم دولت را از بد حسابی خارج کنیم، انتشار اوراق بهادار برای این است که بدهی به پیمانکاران و به بخش خصوصی و بانک‌ها را پرداخت کنیم، یک حرکتی آغاز شده و با برنامه‌ریزی اقتصادی که صورت گرفته، این اوراق در حال منتشر شدن است.

وی توضیح داد: با پرداخت بدهی دولت حساب‌ها روشن می‌شود و دیگر هیچ ارگان و نهادی به یکدیگر بدهکار نخواهند بود، پیش از این دولت به بخش خصوصی و بخش خصوصی به بانک‌ها بدهکار بود و در این زمینه دچار دور باطل بودیم که ما تلاش داریم بتوانیم این دور غلط را بشکنیم تا پیمانکاران، بخش خصوصی و بانک‌ها تحرک بهتری داشته باشند.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید به بانک‌ها کمک شود، در 6 ماهه نخست در پروژه‌های عمرانی، وضع کشور مناسب نبود و این به خاطر شرایط اقتصادی بود که به دولت و همه کشورهای تولیدکننده نفت تحمیل شد که شرایط بسیار سختی بود.

روحانی گفت: در گزارش‌های منتشر شده صندوق بین‌المللی، ایران در شرایط کاهش نفت بهترین عملکرد را در بین همه تولیدکنندگان نفت داشته است و در این گزارش تقریباً همه شاخص‌ها، شاخص‌های مثبتی بوده است.

وی مطرح کرد: ما در مسیر حرکت قرار داریم، باید به هم کمک کنیم، این جلسات برای همفکری و هماهنگی است، نکاتی است که اگر دولت توجه ندارد بخش خصوصی تذکر دهد و بر عکس تا حرکت خوبی را شاهد باشیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: بخش گردشگری هم بخش بسیار مهمی است، استان مرکزی ظرفیت بسیار خوبی دارد و با همه امکانات طبیعی و جاذبه‌هایی که وجود دارد، اگر نتوانیم گردشگر خارجی را جذب کنیم، جای تأسف است.

روحانی ادامه داد: در کشور یکی از راه‌های اشتغال‌زایی رونق در بخش گردشگری است، صنعت توریسم را باید رونق دهیم، رشد ما در گردشگری در سه سال اخیر بد نبوده، اما به یک حرکت و رشد سریع‌تر نیاز داریم.