وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رییس اداره مسلمانان قفقاز بر وحدت میان دنیای اسلام در سراسر جهان تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در دیدار با شیخ الاسلام شکور پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز گفت: اسلام راه نجات ما برای رسیدن به قله های توسعه و فضیلت است.

وی افزود: بر این باوریم که مسیر رسیدن به نقطه تعالی اهل بیت هستند و از این منظر باور قلبی داریم که دو ملت ایران و آذربایجان به دلیل عشق به اسلام و نبوت و اهل بیت می توانند اشتراکات زیادی برای رسیدن به رابطه فرهنگی استراتژیک داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دلیلی برای تفرقه میان دو کشور وجود ندارد ولی دلایل بسیاری برای وحدت میان دو ملت وجود دارد که باید در تقویت آن ها اهتمام داشت.

صالحی امیری ادامه داد: تقویت روابط فرهنگی و دینی میان دو کشور ایران و آذربایجان مهم است زیرا روابط سیاسی پرفراز و نشیب است ولی روابط فرهنگی و دینی مبتنی بر اعتقادات و باورها است بنابراین پایدار تر است.

وی با اشاره به فعالیت های گروهک های تروریست علیه اسلام در دنیا افزود: این گروهک ها تصویر زشتی از اسلام در جهان ارایه داده اند و در اسلام هراسی در جهان فعال هستند.

صالحی امیری در عین حال تصریح کرد: امروز رسالت ما مسلمانان برای به تصویر کشیدن چهره واقعی اسلام به عنوان دین مهربانی ها بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: متاسفانه عملکرد تروریست ها باعث تشویش جهان نسبت به اصل و واقعیت دین اسلام شده است و وظیفه ما برطرف کردن این نگاه خشن نسبت به اسلام است. و ایران و آذربایجان می توانند کارهای مشترکی در این زمینه با یکدیگر داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید برای برطرف کردن نگاه های خشن نسبت به اسلام از طریق فرهنگ وارد شد. با فکر فرهنگی می توان فضای ذهنی دنیا نسبت به اسلام هراسی را تغییر داد.

صالحی امیری با اشاره به جنایات اسراییل و آمریکا ادامه داد: اختلافات، نابرادری و جنگ هایی که در منطقه وجوددارد ناشی از فتنه تفرقه صهیونیست ها است. صهیونیست ها هیچگاه برای حکومت های اسلامی دلسوزی نخواهند کرد.

وی باتاکید بر اینکه امروز رهبر انقلاب اسلامی ایران پرچمدار وحدت در جهان اسلام هستند، ادامه داد: ایشان در اکثر سخنرانی های خود بر وحدت جهان اسلام تاکید دارند.

وی با اشاره به سازمان های قرآنی و دینی کشور ادامه داد: سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد، امامزادگان، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری دیگر از جمله سازمان های فعال در زمینه قرآن و مسایل فرهنگی و دینی هستند.

صالحی امیری افزود: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 5 هزار موسسه قرآنی را حمایت می کند به طوری که فقط یکی از این موسسات 600 شعبه در کشور دارد.

وی در پایان بر تلاش برای گسترش و احیای تصویر واقعی اسلام در دنیا تاکید کرد.

در ادامه شیخ الاسلام شکور پاشازاده رییس اداره مسلمانان قفقاز گفت: این دیدار می تواند زمینه های خوبی برای گسترش روابط در آینده ایجاد کند.

وی با اشاره به کنفرانس همبستگی اسلامی که روز گذشته برگزار شد، افزود: در این کنفرانس نیز زمینه های خوبی برای گسترش روابط میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به وجود آمد.

رییس اداره مسلمانان قفقاز ادامه داد: ایران و آذربایجان از نظر دینی و فرهنگی و تاریخی دارای اشتراکات بسیاری هستند و بر این اساس می توان روابط دو کشور را گسترش داد و در حل مناقشات منطقه از آن بهره برد.

وی گفت: تبلیغات ضد اسلام در دنیا در حال گسترش است و هدف گروهک های تکفیری اسلام و به طور ویژه مذهب شیعه است که باید برای حل این مشکل اقداماتی انجام داد.

شیخ الاسلام پاشازاده در پایان افزود: رییس جمهور ما همیشه در همه نشست های بین المللی خود تبلیغات ضد اسلامی را محکوم می کند.

در بخش دیگری از این دیدار منوچهر متکی معاون امور بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: در کنفرانس همبستگی اسلامی در روز گذشته بر همدلی و وحدت در جهان اسلام تاکید شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز همواره بر وحدت جهان اسلام و همدلی و همبستگی مسلمانان تاکید داشته و دارند.