عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه نگاه وزیر امور اقتصاد و دارایی باید به اقتصاد کلان باشد،گفت : کابینه دوازدهم قوی تر از دولت یازدهم است.

علی اسماعیلی در گفت و گو با مرور نیوز در خصوص ارزیابی خود از وزرای پیشنهادی دولت آینده گفت: کابینه معرفی شده برای دولت دوازدهم قوی تر از دولت یازدهم است و به نظر می رسد رئیس جمهور افراد قوی تر و مجرب را به کار گرفته و آن هایی که خسته شده و نمی توانستند این راه را ادامه دهند را کنار گذاشته و چهره های جوان تری معرفی کرده است.

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص ارزیابی اش از معرفی مسعود کرباسیان برای تصدی وزارت اقتصاد گفت: آقای کرباسیان یک مدیر اجرایی قوی است ولی اگر نگاه این مدیر اجرایی نسبت به اقتصاد کلان همچون طیب نیا آکادمیک و علمی بود بهتر می شد کار اقتصاد کشور را پیش برد.

 

بهتر بود طیب نیا می ماند/ روسای بانک مرکزی و برنامه و بودجه تغییر می کردند

وی افزود: نگاهم این بود که طیب نیا بماند و اعضای دیگر تیم اقتصادی یعنی رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه متناسب با آن تیم چیده شود اما حال که آقای کرباسیان معرفی شده است، سوابق و برنامه های وی را مورد بررسی قرار می دهیم تا مشخص شود وی چقدر با تیم اقتصادی هماهنگ خواهد بود چراکه عملکرد آقای طیب نیا موفق بود اما تیم اقتصادی هماهنگ نبود.

وی با بیان اینکه نگاه طیب نیا نگاه اقتصاد کلان است که تورم، رکود و بیکاری را می بیند ، تصریح کرد: نمی خواهیم که آقای کرباسیان یا افرادی که در تیم اقتصادی هستند، نگاه به اقتصاد خرد داشته باشند چراکه اقتصاد خرد به بنگاههای کوچک کار دارد و جزیره ای نگاه می کند و کلان را نمی بیند.

 

در شرایط رکود وزیری که نگاه خرد به اقتصاد دارد، موفق نمی شود

وی تاکید کرد: جامعه امروز دارای شرایط اقتصاد رکودی است و اگر فردی که می خواهد اقتصاد کشور را مدیریت کند، نگاه خرد داشته باشد، موفق نخواهد بود.

 

عملکرد چهار سال گذشته زنگنه بسیار موفق بود

این نماینده مجلس دهم همچنین در خصوص معرفی مجدد بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر پیشنهادی نفت گفت: وی مدیر بسیار توانمند ، قوی و مناسبی برای اقتصاد و صنعت نفت کشور است و عملکرد چهار سال گذشته وی را بسیار موفق می دانم.

وی در پاسخ به این سئوال که وزیر نفت باید چه برنامه هایی را در دولت آینده دنبال کند؟ گفت: وی باید تیم کاری خود را جوان تر کند تا حرکت خود را سرعت بدهد و بتواند برخی از کارهایی که مجلس برای آن ها بودجه مصوب کرده است همچون جذب 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را انجام دهد، البته قرارداد توتال 5 میلیارد دلار آن را تامین کرد و باید در این بخش قوی تر عمل کند تا بتواند مابقی این سرمایه گذاری را جذب کند.

 

شریعتمداری ضعف صنعتی نبودن خود را با انتصاب معاونان صنعتی پوشش دهد

اسماعیلی در باره معرفی محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از آنجایی که تخصص وی بازرگانی است به نظر می رسد که بیشتر روی بخش تجارت کار خواهد کرد و نوع نگاه وزارتخانه را به سمت تجارت می برد از این رو، باید در تیم معاونان وی از جمله قائم مقام وزیر افرادی متخصص در بخش صنعت و معدن باشند تا بتواند این بخش را پوشش دهند.

 

نعمت زاده می توانست بیشتر کار کند

وی تصریح کرد: عملکرد مهندس نعمت زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملکرد بدی نبود ولی می توانست بیشتر از این کار کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص معرفی مجدد عباس آخوندی برای وزارت راه و شهر سازی گفت: در کلان راه و شهرسازی، موفق بود اما حوادثی در جاده ها و راههای کشور پیش آمد که شرایط را برای او سخت کرد ولی در مجموع وی و تیم همراهش، تیم بسیار قوی است و اگر این تیم حفظ شود و مجلس نیز بتواند اعتبار مورد نیاز این وزارتخانه را تامین کند، موفق تر خواهد بود.

 

آخوندی در بخش مسکن موفقیتی نداشت، او تیم خوبی دارد

وی تصریح کرد: البته آقای آخوندی در بخش مسکن موفقیت خوبی نداشت و این بازار دچار شرایط رکود شد اما اگر اعتبار لازم تامین شود، نیروهایی که وی در کادر مسکن خود دارد می توانند موفق شوند.

 

آذری جهرمی با وجود جوان بودن تجربه خوبی در حوزه فناوری اطلاعات دارد

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص معرفی محمد جواد آذری جهرمی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: می گویند مدیر خوبی است و با اینکه جوان است اما تجربه لازم را در بخش فناوری اطلاعات در گذشته کاری خودش دارد، اما اگر دانش علمی و آکادمیک نیز در این بخش داشته باشد، خوب است.

وی همچنین عملکرد محمود واعظی را در وزارتخانه در دولت یازدهم مثبت ارزیابی کرد.

 

حجتی را وزیر موفقی ندیدم

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران درمورد معرفی مجدد محمود حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنده حجتی را وزیر موفقی ندیدم و شانس رای آوری مجدد او را 50 درصد می دانم و معتقدم که وی در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس باید به معاونان و بخش نظارتی وزارتخانه و وضعیت استان ها بیشتر توجه کند تا بتواند در بخش های مختلف کشاورزی موفق باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباطاتی که ما با کشاورزان، دامدارا و برنج کاران داریم همه گلایه های فراوانی از عملکرد وی در جهاد کشاورزی دارند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در بخش منابع طبیعی با مشکلات بسیاری مواجه است که باید یک تحول اساسی در این بخش داشته باشد.

 

بی طرف می تواند روی حل بحران آب متمرکز شود

اسماعیلی درباره معرفی حبیب الله بی طرف برای سکانداری وزارت نیرو نیز خاطرنشان کرد: وی مدیر بسیار توانمندی است و با توجه به سابقه وزارت در دولت هشتم تجربه خوبی در این حوزه دارد ضمن اینکه ورود یک فرد تازه نفس به وزارت نیرو می تواند اتفاق خوبی باشد.

 

سن چیت چیان برای ادامه کار زیاد بود

وی افزود: از آنجایی که یکی از اولویت های برنامه ششم آب است و تجربه بی طرف بیشتر در مدیریت آب است، به نظر می رسد که سیاست های وزارتخانه را به سمت حل بحران آب در کشور سوق دهد. وی ادامه داد: عملکرد چیت چیان نیز در وزارت نیرو عملکرد بدی نبود اما سن او برای ادامه کار زیاد بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی در ادامه در خصوص معرفی دوباره علی ربیعی برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با توجه به عملکرد وی گفت: این وزارتخانه، وزارت بسیار مهمی است و 50 درصد جمعیت کشور در گیر با بخش تامین اجتماعی و نهاد کار و اشتغال هستند، همچنین تعاون نیز یک سوم اقتصاد کشور را تشکیل می دهد و به نظر می رسد ربیعی زمانی موفق خواهد که بتواند در تامین اجتماعی تغییرت اساسی ایجاد کند چراکه کادر مدیریتی فعلی تامین اجتماعی نمی توانند طلایه دار موفقیت این بخش در آینده باشند.

 

ربیعی در شستا تغییرات اساسی ایجاد کند

اسماعیلی با بیان اینکه ربیعی باید در بخش های مختلف وزارتخانه فعال تر برخورد کند، هر چند که شاید آن تحرک لازم را نداشته باشد اما باید در بخش هایی همچون شستا تغییرات اساسی ایجاد کند اما در مجموع، وی می تواند موفق باشد چراکه تجربه خوبی دارد و کارگران نیز او را دوست دارند.