عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است علی‌رغم دستورات مقام معظم رهبری و توجهات مجلس، هنوز این مسئله جزء اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی قرار نگرفته است.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌‌وگو با مرور نیوز با اشاره به لزوم توسعه پایدار صنعت گردشگری و افزایش 5برابری ایران‌گردی خارجی تا پایان برنامه ششم گفت: گردشگری باید جانشین نفت در اولویت اقتصادی کشور شود؛ گردشگری صنعتی است که به شرط کار کارشناسانه کمترین صدمه و آسیب را به زیست محیط و فضای جامعه می‌زند و همچنین سودآوری فراوانی دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه علی‌رغم تمام دستورات مقام معظم رهبری و تمام توجهاتی که مجلس و دستگاه‌های دیگر به این امر دارند، اما هنوز جزء اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی کشور قرار نگرفته است و این هم به دلایل متفاوتی از جمله دلایل فرهنگی و صنعتی است.

رئیس کمیته زن، خانواده، تربیت بدنی و جوانان کمیسیون فرهنگی با انتقاد از اینکه زیرساخت‌های فرهنگی این حوزه فراهم نشده است، تصریح کرد: لازم است برای ورود گردشگر اطلاعاتی به مردم داده شود؛ همچنانکه در همه جوامع دنیا مردم با پدیده‌ای به نام ورود گردشگر به عنوان یک پدیده جدید مواجه نیستند.

وی گفت؛ در ایران گردشگران به صورت فردی یا گروه‌های بسیار کوچک به کشور وارد می‌شدند و طی چندسال اخیر شاهد افزایش حضور تعداد گردشگران خارجی در کشور هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: درست است که مردم ایران بسیار مهمانپذیر هستند اما باید آموزش‌های لازم داده شود که با گردشگر چگونه برخورد کنند که به شکلی در کشور نهادینه شود و پدیده جدیدی نباشد؛ حضور گردشگر در ایران هنوز یک پدیده جدید محسوب می‌شود و نمی‌دانیم با آنها چطور تعامل شود و برخورد و فرهنگ آنان را نمی‌دانیم چراکه در وجود برخی از گردشگران خارجی تا حدودی ایران‌هراسی وجود دارد.

عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در صنعت گردشگری قدم‌های بسیاری را عقب هستیم، خاطر نشان کرد: زیرساخت‌های لازم در صنعت گردشگری وجود ندارد؛ از مسئله هتلینگ گرفته تا جاده‌ها، در صنعت هوایی و صنعت ریلی بسیار عقب هستیم و این عرصه‌ها آماده برای پذیرش گردشگر در ایران نشده است.

برای جذب گردشگر ساختن هتل کافی نیست

سیاوشی شاه‌عنایتی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد معدودی هتل مدرن در کشور ساخته شده است، گفت: باید توجه کرد که برای جذب گردشگر ساختن هتل کافی نیست؛در بسیاری از کشورها حتی هتل‌سازی لوکس فراهم نشده اما فرصت‌هایی ایجاد شده که گردشگر بتواند در آن کشور لذت ببرد.

وی ادامه داد: تنوع گردشگری در کشور ایران بسیار زیاد است و علاوه بر خانه‌های روستایی، می‌توان خانه‌هایی در کنار آثار تاریخی فراهم کرد اما در این زمینه کار کارشناسی نشده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: برخی همچنان تصور می‌کنند کاری که صدسال پیش کشورهای پیشرفته می‌کردند و هتل‌های عظیم برای گردشگر می‌ساختند، ایران نیز باید این کار را انجام دهد و شروع به ساخت و ساز هتل‌های عظیم کردند که سرمایه آن نیز در کشور فراهم نیست و ناچار باید سرمایه‌گذار خارجی را بخواهند.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری در ایران تنوع بسیاری دارد تصریح کرد: زمینه‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی و مهمتر از همه گردشگری سلامت در ایران بسیار است اما نیاز داریم که در خارج از کشور اطلاع‌رسانی شود؛ بعضی از کشورهای کوچک مانند مقدونیه که شاید کمتر کسی آن را بشناسد تبلیغ گردشگری آن دائم در کانال بین‌المللی یورونیوز پخش می‌شود و برای خود فرصت‌سازی می‌کنند و این درحالیست که کشور ایران فرصت‌های بسیاری دارد اما از آنها استفاده نمی‌شود.

عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور در مورد لزوم مدیریتی منسجم و اینکه رویکردهای متفاوت باعث می‌شود در صنعت گردشگری به نتیجه‌ خوبی نرسیم گفت: به دلیل اینکه هنوز اولویتی شکل نگرفته، رویکردها هنوز هم‌افزایی ندارد و رویکردها از هم دور یا موازی می‌شود و باعث می‌شود گردشگری سرعت لازم را نداشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اگر رویکردها در دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌های قانون‌گذاری یا حتی در دستگاه‌های فرهنگی مربوطه به شکلی همپوشانی شود و سیاست‌ها و رویکرد‌ها به شکل واحد اعلام شود، علاوه بر تسریع در توسعه پایدار صنعت گردشگری ، فرصت‌های گردشگری کشور نیز از بین نمی‌رود.