رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه گفته می‌شود اگر وزیر مخالف نداشته باشد، موافق به تبع مخالف نباید صحبت کند، چنین چیزی نداریم؛ موافق و مخالف 2 شخصیت حقیقی و مستقل هستند و می‌توانند نظرات خود را بیان کنند.

به گزارش مرور نیوز، سید علی ادیانی راد در نشست علنی امروز (شنبه 28 مرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به مواد 115 و 206 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در جلسات شاهد هستیم که در خصوص بعضی از وزرای پیشنهادی 3 موافق صحبت کردند که با ماده 206 مخالف است، زیرا در این ماده آمده است که "هر کدام از نمایندگان حق دارند، تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگری قرار دهند"، یعنی هر نماینده می تواند به یک نماینده وقت بدهند، نه اینکه به چند نماینده وقت خود را بدهد.

نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص صحبت موافقان و مخالفان، با اشاره به ماده 206 قانون آئین نامه داخلی، بیان کرد: بنا بر این ماده اصل بر تحلیل و تبیین برنامه وزرا توسط نمایندگان است ولی آنچه مشاهده می‌شود این است که به جای دفاع از برنامه، رویکرد به سمت دفاع از کارنامه وزرای پیشنهادی است که بعضا با تذکر رئیس مجلس یا اعضای هیات رئیسه اصلاحاتی انجام می‌شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهد بودیم بدون اینکه مخالفی باشد، موافقان صحبت کردند، ادامه داد: در هیچ جای آئین نامه مشاهده نمی‌شود آنجایی که مخالف نباشد، موافق صحبت کند در حالیکه عکس این موضوع وجود دارد که فقط یک مخالف می‌تواند صحبت کند بدون آنکه موافق اظهار نظر کرده باشد.

ادیانی با بیان اینکه در ادبیات و سیاق نگارش آئین نامه، بحث موافق و مخالف به ترتیب آمده است، یعنی اظهار نظر مخالف اصل است و موافق به تبع آن می‌تواند صحبت کند، متذکر شد: یعنی آنجایی که مخالف نیست، صحبت کردن موافق سالبه به انتفای موضوع است.

نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی درپایان تذکر خود نیز کودتای 28 مرداد و مکر آمریکایی را محکوم کرد.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر شفاهی ادیانی، با اشاره به اینکه گفته می‌شود؛ در بررسی وزرای پیشنهادی اصل بر این است که موافق و مخالف صحبت کنند، اظهار داشت: در آئین نامه فصل دوم، مربوط به بررسی و رای اعتماد به هیات وزیران است و این بخش از بقیه بخش‌های آئین نامه جدا شده است.

وی افزود: مدت زمانی که نماینده‌ها می‌خواهند صحبت کنند، با بقیه متفاوت است، برای مثال در جریان بررسی برنامه وزرای پیشنهادی، نمایندگان 15 دقیقه وقت دارند و در بقیه مواقع مانند بررسی طرح‌ها و لوایح 5 دقیقه به نمایندگان وقت داده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ماده 115 موضوعاتی که مطرح شده نشان می‌دهد این ماده به موضوع طرح ها و لوایح مربوط است و در اینجا کارساز نیست.

لاریجانی متذکر شد: باید توجه داشت که در مورد برنامه، بودجه و رای اعتماد فصل جداگانه داریم و باید آن را رعایت کنیم.

رئیس قوه مقننه گفت: اینکه گفته می‌شود اگر وزیر مخالف نداشته باشد و موافق به تبع مخالف نباید صحبت کند، چنین چیزی نداریم؛ موافق و مخالف 2 شخصیت حقیقی و مستقل هستند و می‌توانند نظرات خود را بیان کنند و رویه در گذشته نیز همین بوده است.

لاریجانی با اشاره پیشنهادی یکی از نمایندگان برای اصلاح آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی داشت، گفت: من نیز این موضوع را مطلوب می دانم که وزرائی که به مجلس می آیند فقط مخالفین در مورد آن‌ها صحبت کنند و وقت وزیر و هیات وزیران را بیشتر کنیم و لزومی ندارد که در مجلس موافق صحبت کند و اگر نمایندگان خواستند، در آینده این موضوع را در آئین نامه بیاورید.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با آئین نامه موجود ما باید قبول کنیم که وضع برای موافق و مخالف علی السویه است و دو وجه متمایز هستند و نمایندگان بدون اینکه به یکدیگر متعرض شوند، صحبت کنند و آن کسی که باید پاسخ دهد رئیس جمهور و وزیر هستند./