رییس مجلس شورای اسلامی فعالیت مرکز آمار را ملی و بدون جنبه سیاسی خواند و گفت: مردم به محرمانه بودن اطلاعات خود اطمینان کنند.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی روز شنبه در حاشیه ثبت نام هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران، افزود: بدون تردید برنامه ‌ریزی اصولی در کشور بدون داشتن آماری مطمئن امکان پذیر نیست و مردم باید بدانند اگر بخواهند برای اشتغال و رفع مشکل بیکاری برنامه‌ ریزی شود یا برای اختصاص اعتبارات، نیازمند اطلاعاتی درست و دقیق است.

رییس مجلس با بیان اینکه سرمایه گذاری دقیق تری با توجه به دقیق بودن آمار و ارقام صورت می پذیرد، با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه مسکن و بیکاری و همچنین بهداشت و درمان نیازمند اطلاعات و آمار دقیق هستیم تا نحوه سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به درستی تعیین شود.

وی افزود: همچنین در حوزه حمل و نقل و کشش‌های جامعه به راه‌ها احتیاج به سرمایه‌گذاری است و باید تنگناها در این زمینه مورد ارزیابی قرار گیرد که این مهم جز با همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.

**مرکز آمار از یک ورزیدگی خوب برای اخذ آمار برخوردار است

لاریجانی با بیان اینکه مرکز آمار از یک ورزیدگی خوب برای اخذ آمار برخوردار است، افزود: اگر همکاری مردم در این زمینه وجود داشته باشد بدون شک کشور به برنامه‌های درست و دقیق مسلح خواهد شد؛ با توجه به مشکلات پیچیده امروز اعم از رکود، اشتغال و بهداشت و درمان نیاز است تلاش جدی صورت گیرد که این مهم جز با داشتن یک آمار روشن و منبسط به سرانجام نخواهد رسید.

وی با یادآوری طرح آمایش سرزمین افزود: برای داشتن طرح آمایش سرزمین مدون نیازمند آماری دقیق هستیم چرا که در غیر این صورت ممکن است به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی پیش رویم که شاید نیازی به انجام آن وجود نداشته باشد.

**تأکید بر محرمانه بودن آمارهای ارائه شده از سوی مردم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر محرمانه بودن آمارهای ارائه شده از سوی مردم گفت: در این میان اطمینان مردم امر مهمی است و بدون شک این آمار محرمانه بوده و از آن در جایی استفاده نخواهد شد و در بحث مالیات ها نیز به گزارش مرکز آمار استناد خواهد شد.

لاریجانی تأکید کرد: هیچ دستگاهی نمی تواند از مرکز آمار اطلاعات فردی بگیرد و مردم نیز باید به مرکز آمار اطمینان کنند چرا که این اطمینان نیز به عملکرد دستگاه آماری کمک خواهد کرد؛ همچنین قانون نیز مرکز آمار را از ارائه اطلاعات به بخش‌های مختلف منع کرده است.

**ارزش سرشماری از انتخابات کمتر نبوده و حتی بیشتر است

لاریجانی با بیان اینکه صدا و سیما نیز باید تلاش کرده تا عزمی ملی برای ثبت‌نام در این سرشماری ایجاد شود، خاطرنشان کرد: صدا وسیما همانند زمانی که در انتخابات میدان‌داری می کند تا مردم حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند باید در این زمینه نیز ورود کند زیرا ارزش این سرشماری از انتخابات کمتر نبوده و حتی بیشتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس اطلاعات آمار می تواند برنامه‌ریزی‌ها را پایه‌ریزی کرد و حتی از آمارهای گذشته نیز برای تعیین راهبردها بهره جست لذا سرشماری‌ها اثری ماندگار است و مردم باید مشارکت جدی در آن داشته باشند.