نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده شاهین دژ و میاندوآب گفت: رأی اکثریت مطلق نمایندگان برای انجام تحقیق و تفحص الزامی است.

به گزارش مرور نیوز، جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز (سه شنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین نامه ای گفت: در رابطه با گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در رد تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب از رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی، دو بار رأی گیری شد که خلاف آئین نامه است.

نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب گفت: براساس ماده 214 آئین نامه داخلی 2 بار رأی گیری درباره گزارش تحقیق و تفحص صحیح نبوده است.

وی تصریح کرد: باید گزارش فوق به طور خارج از نوبت در دستورکار هفته آینده مجلس قرار می گرفت. سخنگوی کمیسیون مربوطه و طراح تحقیق و تفحص هرکدام 15 دقیقه وقت خواهند داشت که به طرح موضوع بپردازند و سپس گزارش به رأی نمایندگان گذاشته شود.

محبی نیا گفت: صبح امروز گزارش کمیسیون در رد تحقیق و تفحص رأی نیاورد و گزارش باید به آرشیو می رفت. هیچ وقت برای یک گزارش نباید دو بار رأی گیری شود. نباید این روند بدعت شود.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ گفت: براساس ماده 121 آئین نامه داخلی برای تصویب ها باید اکثریت مطلق نمایندگان رأی موافق بدهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این ماده صراحتا بیان کرده تحقیق و تفحص باید با اکثریت مطلق آراء باشد. اگرچه رد آن توسط نمایندگان نتوانست آراء موردنیاز را کسب کند، انجام آن نیز رأی نیاورد. آنچه که شما بیان کردید صحیح نیست./