نمایندگان مردم در خانه ملت با عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل در شوراهای عالی موافقت کردند.

به گزارش مرور نیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 31 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با 134 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه با عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شوراهای عالی موافقت کردند.

سید حسین نقوی حسینی در تشریح گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شوراهای عالی به شماره چاپ 305 که به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ 2 خرداد 1396 با حضور کارشناسان دستگاه های ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با انجام اصلاحاتی در عنوان و متن با اکثریت آراء به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سازمان پدافند غیرعامل یک نهاد حاکمیتی لشگری و کشوری است که با هدف افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، تسهیل مدیریت بحران، ارتقاء پایداری ملی در برابر انواع تهدیدات و اقدامات خصمانه دشمن تشکیل شده است.

وی در ادامه گفت: سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، سازمان دهی و راهبری پدافند غیرعامل در دفاع از اهداف غیرنظامی در چارچوب اعلامی و مورد نظر مقام معظم رهبری از جمله رئوس پدافند غیرعامل است.

نقوی حسینی گفت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه پدافند غیرعامل در 13 بند در تاریخ 26 بهمن 1389 و برنامه پنجساله پنجم توسعه و پنجساله ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان داشت: سازمان پدافند غیرعامل در همه موارد اجرایی طرح های کشور باید ورود داشته باشد و تمام پروژه های اجرایی کشور باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند. تمام طرح ها برای مکان یابی و اجرا باید پیوست غیرعامل داشته باشند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح پیشنهادی تلاش شده است برای ارتباط مستقیم رئیس پدافند غیرعامل کشور و شوراهای سیاست گذاری عالی کشور یک رابطه صحیح برقرار شود. براین اساس رئیس پدافند غیرعامل به عضویت شوراهای عالی؛ عتف، شورای عالی آمایش سرزمینی، شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شورای عالی فضای مجازی در خواهد آمد.

اگر پدافند غیرعامل در مکان یابی مجلس حضور داشت حمله تروریستی صورت نمی گرفت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان عضویت رئیس پدافند غیرعامل در شوراهای عالی کشور گفت: اگر پدافند غیرعامل در مکان یابی طراحی و اجرای ساختمان مجلس شورای اسلامی حضور داشت، قطعا مورد حمله تروریستی قرار نمی گرفت.

نقوی حسینی گفت: 3 بیمارستان بزرگ ایران یعنی بیمارستان های خاتم الانبیاء، مرکز بهداشت و درمان هلال احمر، رجایی در فاصله صد متری از یکدیگر ساخته شده اند. اگر پدافند غیرعامل در مکان یابی این پروژه ها حضور داشت اجازه ساخت آن ها را در نزدیکی یکدیگر نمی داد؛ اگر خدای نکرده حمله ای به این منطقه انجام شود درصد آسیب پذیری بالا است.

وی گفت: انتقال آب برخی شهرها به گونه ای است که ممکن است آلودگی های بیوشیمیایی می تواند لطمات جبران ناپذیری بر جای گذارد.

این نماینده مجلس دهم گفت: عضویت سازمان پدافند غیرعامل در پروژه های بزرگ و کوچک باید لحاظ شود تا از اشتباهات جبران ناپذیر جلوگیری شود./